ANNONS
Annons

Pentax K100D eller demo-ex av Canon 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

aggeman

Medlem
Halloj!

Efter ett antal veckors lusläsande av kameratester och en hel del funderande så hade jag bestämt mig för att köpa en Pentax K100D Super. Helst så skulle jag köpa K10D, men min budget räcker nog inte så långt, tyvärr.

Nu blev jag dock lite tvekande då jag hittade ett demo-ex av Canon EOS 20D + 18-55 för 3.990 kr.

Hur göra?

Det som fått mig helt inställd på Pentax är utbudet av gamla fina (och oftast billiga) objektiv, och inte minst skakreduceringen i huset (vilket jag av erfarenhet vet är väldigt trevligt då jag inte har något stativ att släpa med mig). Plus att jag har minneskort och några filter som passar på Pentax kit-objektiv. Det känns helt enkelt som ett bra köp.

Har ni tips? Motivera gärna i så fall. Och är Canons kit objektiv så kass som så många säger? Jag har helt enkelt inte råd att köpa nytt objektiv direkt efter kameraköp, utan vill kunna ta bra bilder direkt.

Ja inte är Canons kitglugg bra, men troligen så kommer du få svar från en massa amatörer som tycker jag har helt fel, och det är helt OK, för dom så är den säkert helt OK, men vi som varit med i +10 år tycker inte att den är det, vi har betydligt större krav, och den gluggen gör ingen av oss glada....

Frågan är vad du tycker själv, eller vilken erfarenhet du har, eftersom du frågar så har du troligen ingen större erfarenhet en andra amatörer här på forumet, och då duger den hur bra som helst, du är helt enkelt inte på den nivån att du kräver bättre, därför kommer den duga fint för dig, men om 10+ år så kommer du kräva bättre, men det är då, varför köpa bättre när skillnaden är så liten att du inte bryr dig om det ?
För skillnaden är verkligen inte stor jämfört med bättre gluggar, inte i det läget du är nu, men som sagt.. om 10år så vill du ha bättre...

Annars så tycker jag att Pentax K10d är fullständigt överlägsen en Canon 20D, förutom byggkvaliteten, där är i mitt tycke Canon kameran bättre, men det är endast det den är bättre på, jämfört med K100 så är nog Canon 20D betydligt bättre, och i mellan dom två så bör du tveklöst välja Canon 20D.

/kent

Senast ändrad:
Tack för svaret Kent!

Visst har jag bristande erfarenhet när det gäller dslr, men jag är å andra sidan ganska kräsen till att börja med.

Jag kanske skall utvidga det hel lite...

Jag kommer definitivt att kräla omrkring en hel del för att fota macro, och har tänkt att experimentera en hel del med omvända objektiv, vilket ju mer har med filterdiameter än objektivfattning att göra, men det är ju ett plus om objektiven går att använda på "normalt" vis också (fördel Pentax?)... Men jag vill ju dessutom ha så lågt brus som möjligt. Däremot kommer jag nog inte att behöva skriva ut större än A3, så pixelmässigt spelar det nog ingen roll...

aggeman skrev:
Tack för svaret Kent!

Visst har jag bristande erfarenhet när det gäller dslr, men jag är å andra sidan ganska kräsen till att börja med.

Jag kanske skall utvidga det hel lite...

Jag kommer definitivt att kräla omrkring en hel del för att fota macro, och har tänkt att experimentera en hel del med omvända objektiv, vilket ju mer har med filterdiameter än objektivfattning att göra, men det är ju ett plus om objektiven går att använda på "normalt" vis också (fördel Pentax?)... Men jag vill ju dessutom ha så lågt brus som möjligt. Däremot kommer jag nog inte att behöva skriva ut större än A3, så pixelmässigt spelar det nog ingen roll...

Du kommer att bli helnöjd med vilken kamera du än köper i samma prisklass, tro mig, du kommer inte se någon skillnad i bildkvalitet på utskrifter upp till A3.

För att se skillnad bör du gå upp till Nikon D300 eller Canon 5D, och då med ett objektiv som matchar dessa kameror, dvs väldigt dyra gluggar, gluggar som ligger i nivå med vad huset kostar, och i 100% pixel-peping på datorn, eller med en lupp på en A3 utskrift så kan du med ett tränat öga se skillnad, men jag lovar, ingen utav dina vänner kommer se någon skillnad på en A3 i utskrift på normalt betraknings avstånd.

Det är på den nivån diskutionerna håller sig på det här forumet, här är det fotonördar (jag med flera) som ger sin uppfattnig om vad som är bra och vad som är skit, men skillnaderna är igentligen väldigt små, för att inte säga fullständigt löjligt små för vanligt folk, skillnaderna på ett objektiv mellan 5000 och 15000 är förutom ljusstyrkan väldig liten,för att inte säga löjligt liten, och helt obegripligt att betala extra för en amatör.

Men skillnaderna finns ju trots allt, och vi som är fotonördar måste ju försvara våra idiotiska inköp, men för oss är också skillnderna tydligare, när man väl ser skillnadera så är kostnaden för bättre utrustning försvarbart, men endast tillsammans med likasinnade, för alla andra är det fulständigt idiotiskt...

Man kan väl förklara idiotin med andra hobbys, tex Golf, varför tror du vissa golfnördar försöker intala andra att deras 15000:- grafit klubba kommer att få dig att slå rakare... eller HiFi nörden, som försöker intala dig att en högtalarkabel av bästa kopparkvalitet måste vara tvinnad på ett visst vis för att få minskat magnetfält och lägre induktans, och genom det ge bättre ljud... Kommer du slå rakare eller höra någon skillnad ?
Nej naturligtvis inte, inte fören du vet hur att utnyttja den bättre klubban eller lärt dig lyssna kritiskt efter den fina skillnaden som den extrema högtalarkabeln ger.

Skillnaden finns naturligtvis, och den är uppenbar för dom som är experter på området, lika är det här på FS, så ta all information du läser här på forumet med en nypa salt, när du väl vet skillnaden och kräver bättre prestanda så behöver du inte fråga här på forumet, då vet du själv vad du behöver.

Så igentligen så får alla nybörjare bara svar här på FS som gör dom fattigare än vad dom behöver, för vet man ingenting så blir en fråga här oftast en dyr sådan, speciellt då dom flesta svaren kommer från andra nybörjare som inte har så stor erfarenhet själva, men får det att låta som dom har det, ett tips är att titta på bilder och information om personerna som svarar på frågor, det visar sig ganska snabbt vilka som har lång erfarenhet och vilka som inte har det, men som sagt, är du en nybörjare så är den här sidan helt fel forum för dig, den kommer bara göra dig fattigare än du behöver bli, när du har viss erfarenhet så kommer den här sidan vara guld värd, men då är du redan torsk och kommer endast kunna försvara dina inköp för likasinnade :)

Gott Nytt År.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar