Annons

Pentax K-r med Sigma 70-300 DG Macro, kan ej fota med det HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

lena65

Ny medlem
Hej har köpt ett Sigma 70-300 F4-5,6 DG MACRO objektiv till min K-r, problemet är att jag inte får till inställningarna så jag kan fota med det.

Läser manualerna både till kameran o objektivet men får det inte att fungera. Vad ska jag göra, vore mycket tacksam för tips på hur jag ska göra för att kunna fota.

Eller är det så att objektivet inte fungerar med min kamera? Det står att det är för Pentax AF o digitalkamera.

Är ju nybörjare så alla tips mottages tacksamt.
 
Vad är det som inte fungerar, beskriv felet lite mer så är det det nog lättare att ge råd.

/Mats
 
Problem beskrivnng

Jo det är helt omöjligt att autofokusera, det händer ingenting. Sedan går det inte att fota när jag har på manuell fokus heller.
När jag försöker knäppa kort så är det ett F som blinkar på kamera displayen. Den är ställd på AF-F
och om jag fattat rätt så ska det vara så. Helt omöjligt i alla fall o knäppa kort.
Trodde att det skulle fungera lika enkelt som med mitt Pentax 50-200 objektiv men icke.

Tacksam för hjälp!!
 
Ställ bländarringen på objektivet till "A". För att fota med bländarring (gamla manuella) måste man först sätta bländarring till "tillåten" i menyn.
 
Jo det är helt omöjligt att autofokusera, det händer ingenting. Sedan går det inte att fota när jag har på manuell fokus heller.
När jag försöker knäppa kort så är det ett F som blinkar på kamera displayen. Den är ställd på AF-F
och om jag fattat rätt så ska det vara så. Helt omöjligt i alla fall o knäppa kort.
Trodde att det skulle fungera lika enkelt som med mitt Pentax 50-200 objektiv men icke.

Tacksam för hjälp!!

Jag har själv en motsvarande Tamron till min Pentax K-5. Om bländarringen på objektivet inte står på A (Automatiskt bländarläge) så visar kameran F som blinkar. Kan det vara till någon hjälp?
Peter
 
Har du inte ett litet reglage på sidan för att använda makroläget, står den i makroläget kan du inte fokusera på "normala" avstånd.

Om det finns en bländarring på objektivet måste den stå i A-läget.

/Mats
 
Nu funkar det

Tack för hjälpen, nu fungerar det perfekt. Bländarringen stod inte på A precis som du sa, så lite man vet om inställningar:)

Jättebra med ett forum där nybörjare kan få hjälp...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.