Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-M

Produkter
(logga in för att koppla)

TSH

Aktiv medlem
Hej

Är Pentax K-M samma modell som Pentax K200?

Jag funderar på att göra ett K-M inköp och undrar om ngn som har en likadan kamera vill dela med sig av sina erfarenheter av kameran?

mvh
 
K.m(k2000)har samma sensor som k10 & k200 och eftersom k-m är den senare modellen så har bildkvaliten blivit bättre än tidigare även iso och autofokusen.batteritiden är även bättre mot k200.
skillnaden i hanteringen mot k200 är inte heller så stor.
K.m är tänkt att vara enkel för nybörjare men eftersom den har bättre prestanda så klår den tidigare modeller av högre rang.
 
Jag har känt på Km och tycker den verkar trevlig. Skulle kunna tänka mig att ha den som andrahus. (med pannkaka blir det rena pocket)Men kommer det en uppdatering så att den får samma sensor som K20, vill jag hellre ha en sådan.
LM
 
K.m(k2000)har samma sensor som k10 & k200 och eftersom k-m är den senare modellen så har bildkvaliten blivit bättre än tidigare även iso och autofokusen.batteritiden är även bättre mot k200.
skillnaden i hanteringen mot k200 är inte heller så stor.
K.m är tänkt att vara enkel för nybörjare men eftersom den har bättre prestanda så klår den tidigare modeller av högre rang.

Menar du då att k200 är sämre än k-m? Tycker det låter konstigt med tanke på att den är billigare och nyare...
Specen ser ju ganska lika ut förutom att k200 är väderskyddad och antalet AF punkter.
Gör föresten antalet af punkter någon större skillnad? Är väldigt ny på detta så det kan verka som en dum fråga...
 
Det du tar upp är ändå andra saker,jag nämde det bildmässiga
Hanteringmässigt är dom lika i användningen med ett hjul i bakkant.
Det k200 har som inte K-m omfattar möjligheten att välja en off-center autofokus punkt,DC ingång,ett 2.5mm jack för sladdfjärr, båda kamerorna har annars trådlös fjärrkontrolls sensorer, övre LCD-panel,en orientering sensor så bilder som är tagna vertikalt visa upp det sättet,och vädertätningen och tillgång till ett batterigrepp

K-m är strippad på lullull men är ändå nyare och det du får med k-m är mindre och lättare kropp,iso 3200,mer bild bearbetning i kameran,ett nyare gränssnitt som är på sätt och vis snabbare att använda än tidigare och bättre af som sagts.
 
Ok.
Såg nu att jag lät lite anklagande i mitt förra inlägg, och det var inte meningen. Förstog inte bara hur dom kan släppa en kamera som är nyare och "bättre" för ett lägre pris.
Känns som att k-m kunde varit snäppet vassare om den hade varit vädertätad, för de andra kan jag överleva utan.

Men vilken kamera av dom anser du vara mest prisvärd? Har ju varit insnöad på att köpa en k200 ett tag, men k-m är billigare och nyare... svårt val tycker jag.
 
Själv hadde jag valt batterigrepp & vädertätning
för fritidliv känns den mer robust om den ska ligga i båten och andra resor,man får ju även med objektiven med metallfattning med k200
men även k-m med en limited på är något som väcker ha begär.
 
Ok.
..........Förstog inte bara hur dom kan släppa en kamera som är nyare och "bättre" för ett lägre pris.
Känns som att k-m kunde varit snäppet vassare om den hade varit vädertätad, för de andra kan jag överleva utan.

Men vilken kamera av dom anser du vara mest prisvärd? Har ju varit insnöad på att köpa en k200 ett tag, men k-m är billigare och nyare... svårt val tycker jag.

K20/200 kom våren 08 och K-m kom till Julen 08. K200 var den billiga kameran, men mer avancerad och inte så billig som Nikon D40/60 och Olympus E420. Så det behövdes en billigare kamera, och med K-m uppdaterade pentax autofokusen och tex "bildkvaliten". Sensorn har Pentax använt sen K10D och mjukvaran har finslipats efter hand, kanske oxå på K200, alltså kanske bättre på en ny kameran nu än på K200 när den släpptes för ett år sen.
Ersättaren till K200 kommer nån gång i sommar och då lär den vara lika snabb eller möjligen snabbare än K-m. Jag gissar att den kommer att påminna om K20, kanske dubbla inmatningshjul, kanske 14Mp sensorn men oxå ett pris i början på ca 8-9000:- med 18-55an.
 
Fel

Varför är Pentaxkameror dyra?

Nä, dyra är dom inte, jag köpte K200D silver med 18-55 för 3990:-för några veckor sen, tokbilligt.
Jämför du K-m(K2000 i USA) så konkurrerar den med Nikon D60, Canon 1000D, Olympus E420 och Sony A200. På Cyberphoto kostar Canon 5500:-, Nikon 5000:-, Sony 4700:-, Olympus 4600:- och Pentax 4500:-, alla med kit objektiv. Av dom är Pentax och Canon nya kameror, resten är är gamla, har sjunkit i pris och ska snart ersättas. Pentax K-m är billigast.
 
Nä, dyra är dom inte, jag köpte K200D silver med 18-55 för 3990:-för några veckor sen, tokbilligt.
Jämför du K-m(K2000 i USA) så konkurrerar den med Nikon D60, Canon 1000D, Olympus E420 och Sony A200. På Cyberphoto kostar Canon 5500:-, Nikon 5000:-, Sony 4700:-, Olympus 4600:- och Pentax 4500:-, alla med kit objektiv. Av dom är Pentax och Canon nya kameror, resten är är gamla, har sjunkit i pris och ska snart ersättas. Pentax K-m är billigast.

Jag menar mer K20
 
Jämfört med övriga kameror i sitt segment är K20D billigast i klassen.
Canon 50D - 9000:-
Nikon D300 - 17500:-
Olympus E-3 - 17800:-
Pentax K20D - 7000:-
Sony A700 - 10000:-

(Priser på husen tagna från cyberphoto)

Nu varierar specifikationerna på dessa kameror en hel del och där K20D har en del svaga punkter jämfört med övriga kamerorn, men tex vädertätning hos K20D tillhör de tre bästa tillsammans med E-3 och D300.
 
Konstigt att dom kan sälja dom "gamla" Nikon D300 och Olympus E3 till samma priser(eller över) som när dom var nya.
 
Menar du då att k200 är sämre än k-m? Tycker det låter konstigt med tanke på att den är billigare och nyare...
Specen ser ju ganska lika ut förutom att k200 är väderskyddad och antalet AF punkter.
Gör föresten antalet af punkter någon större skillnad? Är väldigt ny på detta så det kan verka som en dum fråga...

Rent generellt så innebär nyast också bäst bild. Men skillnaderna idag är inte så drastiska. K200 är en lite mer avancerad kamera, men jag vet inte exakt vad den har som KM saknar, kanske lite bland reglagen? Menyerna? Men om man är ute after bäst möjliga bildkvalitet för minst möjliga pengar, så är senaste modellen alltid ett bra ställe att börja leta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.