Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k-m DP recension? (va???)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det punkter som tagits bort jämfört med 11-punkters-systemet är just de 6 punkter som ligger längst från centerpunkt. Därav tycker jag med logik att man kan kalla det sammangrötning :)

Nja, jag håller inte med om ditt ordval eftersom sammangrötning innebär ett verb, alltså en aktiv handling, som innebär en skillnad mellan något annat. Dvs, om Pentax hade flyttat punkterna närmare varandra jämfört med tidigare system då hade de grötas mer samman ja, men att ta bort yttre punkter och låta dem som är kvar ligga kvar där de ligger utan att förändra dem, det blir ju ingen aktiv handling som påverkar de kvarvarande punkter - de ligger ju där de ligger, och då sker ju inget som ger skäl till ett uttryck i verbform.
 
Jag kan hålla med dig. Jag blir bara lite allergisk när det pratas om konspiration var eviga gång en Pentax-kamera testas på dpreview...

Jag tycker det finns anledning till att vara kritisk mot Dpreviews omdöme och värdering av parametrar. Tittar man på deras tester av Pentax så dras småsaker upp och blåses upp till orimliga proportioner, medan kameror från andra tillverkare som har liknande eller samma "brister" inte alls får den kritiken på det sättet. Så det finns en skillnad, och om du blir allergisk mot det så får du bli det. Detta är något som flera hittar hos Dpreview, inte bara jag.

Sen är det ju uppenbart att Dpreviews smak har förändrat sig, i takt med att Canon och Nikon har förändrat sin justering av kamerans JPEG-behandling. När Dpreview testade K10D så var idealet väldigt processade JPEG-bilder med kraftig uppskärpning, hög färgmättnad och hög kontrast. Och då fick K10D på pälsen för den gjorde mindre JPEG-behandlng än konkurrenterna. Idag är tydligen idealet lägre nivå av JPEG-processing och K-m får på pälsen för att den gör mer JPEG-behandling än konkurrenterna. (i utgångsläget, allt är ju justerbart).

Jag tycker det är är rätt löjligt.
Om K10D hade testats om, utifrån dagens syn på bildkvalitet hos Dpreview, så hade K10D alltså fått högre betyg än den fick när den testades. Och om gårdagens K10D hade en inställning som dagens K-m, så hade den fått högre betyg när den testades för två år sedan.

Dpreview svänger som en vindflöjel, för de följer den utveckling som Canon och Nikon gör gällande JPEG-behandling. Om Canon gör mycket processing, då blir detta den referensen som andra ska jämföras med, om Canon gör lägre processing, ja då blir detta den nya referensen som andra ska jämföras med. Genom detta så blir alltid Canon "rätt", eftersom Dpreviews bedömning av bildkvalitet helt utgår från Canon som referens. Dpreview kan enbart kritisera Canon när Canon gör helt uppenbara mätmässiga fel, men när det gäller subjektiva saker som nivåer av skärpa, färgmättnad och kontrast, där gör Canon alltid "rätt" och de som följer Canon gör också "rätt" medan de som följer något annat då gör "fel".

Och denna vinkling gagnar knappast konsumenterna som läser testerna.
 
Jag tycker det finns anledning till att vara kritisk mot Dpreviews omdöme och värdering av parametrar. Tittar man på deras tester av Pentax så dras småsaker upp och blåses upp till orimliga proportioner, medan kameror från andra tillverkare som har liknande eller samma "brister" inte alls får den kritiken på det sättet. Så det finns en skillnad, och om du blir allergisk mot det så får du bli det. Detta är något som flera hittar hos Dpreview, inte bara jag.

Sen är det ju uppenbart att Dpreviews smak har förändrat sig, i takt med att Canon och Nikon har förändrat sin justering av kamerans JPEG-behandling. När Dpreview testade K10D så var idealet väldigt processade JPEG-bilder med kraftig uppskärpning, hög färgmättnad och hög kontrast. Och då fick K10D på pälsen för den gjorde mindre JPEG-behandlng än konkurrenterna. Idag är tydligen idealet lägre nivå av JPEG-processing och K-m får på pälsen för att den gör mer JPEG-behandling än konkurrenterna. (i utgångsläget, allt är ju justerbart).

Jag tycker det är är rätt löjligt.
Om K10D hade testats om, utifrån dagens syn på bildkvalitet hos Dpreview, så hade K10D alltså fått högre betyg än den fick när den testades. Och om gårdagens K10D hade en inställning som dagens K-m, så hade den fått högre betyg när den testades för två år sedan.

Dpreview svänger som en vindflöjel, för de följer den utveckling som Canon och Nikon gör gällande JPEG-behandling. Om Canon gör mycket processing, då blir detta den referensen som andra ska jämföras med, om Canon gör lägre processing, ja då blir detta den nya referensen som andra ska jämföras med. Genom detta så blir alltid Canon "rätt", eftersom Dpreviews bedömning av bildkvalitet helt utgår från Canon som referens. Dpreview kan enbart kritisera Canon när Canon gör helt uppenbara mätmässiga fel, men när det gäller subjektiva saker som nivåer av skärpa, färgmättnad och kontrast, där gör Canon alltid "rätt" och de som följer Canon gör också "rätt" medan de som följer något annat då gör "fel".

Och denna vinkling gagnar knappast konsumenterna som läser testerna.


Dpreview skriver ju klart och tydligt att hög kontrast och skärpa är en vettig approach i K-ms klass, dvs entry-level. Men sättet dom gör detta på är sämre än Canons och Nikons eftersom den förlorar mer detaljer. Så fattade jag iaf när jag läste det snabbt, jag tar för givet att det var feluppfattat...
 
Nja, jag håller inte med om ditt ordval eftersom sammangrötning innebär ett verb, alltså en aktiv handling, som innebär en skillnad mellan något annat. Dvs, om Pentax hade flyttat punkterna närmare varandra jämfört med tidigare system då hade de grötas mer samman ja, men att ta bort yttre punkter och låta dem som är kvar ligga kvar där de ligger utan att förändra dem, det blir ju ingen aktiv handling som påverkar de kvarvarande punkter - de ligger ju där de ligger, och då sker ju inget som ger skäl till ett uttryck i verbform.


Ok då, fel ordval. Men det tar ändå inte bort andemeningen. Eller hur skulle du valt om du behövde offra 6 punkter från ditt 11-punktsystem?
 
Jag tycker Dpreview borde ha testat alla 6 förinställningar av bildlägen - Custom image - istället för bara ta en av dem. De andra nämns endast kortfattat, men de testas inte ordentligt.

Varför skulle de göra det? Läste + och - om Canon 1000D, och även på den nämner de bara default JPG, så att försöka få det att låta som att de bara struntade i det på Pentaxen känns lite smålöjligt.
 
Varför skulle de göra det? Läste + och - om Canon 1000D, och även på den nämner de bara default JPG, så att försöka få det att låta som att de bara struntade i det på Pentaxen känns lite smålöjligt.

Default-läget på Pentax K-m är Auto Picture Mode, detta är alltså det gröna läget, full automatikläge.

I detta läge finns inte ett default-läge på bildtonen, utan Auto Picture Mode väljer förutom bildläge även mellan de 6 förinställda lägena av bildtonen. Så i praktiken kan man säga att default-läget är auto-val mellan 6 förinställningar av kontrast, skärpa, finskärpa, färgmättnad och färgnyans samt färgrespons.

I P-läget är Bright utgångsläget när man väljer engelska.
Väljer man japanska och tyska så är utgångsläget Natural för P-läget. (ja eller dess motsvarighet på japanska respektive tyska, Naturlich).

Det är därför inte så himla enkelt att prata om utgångsläge - default-läge - gällande K-m eftersom det också beror på användarens inställningar...

Dpreview förutsätter alltså att användaren byter från full automatik till läge P, Och varför förutsätter Dpreview att användarna kan ställa in kameran från gröna Auto picture läget till läge P, när de har uppfattningen att målgruppen inte kan byta mellan olika utgångsinställningar av bildton eller ens ändra inställningen av de 6 förinställda lägena till eget tycke?
 
Ok då, fel ordval. Men det tar ändå inte bort andemeningen. Eller hur skulle du valt om du behövde offra 6 punkter från ditt 11-punktsystem?

Jag tycker inte att något egentligen är offrat med K-m. Den efterträder *ist DL och *ist DL2 modellerna och *ist DL2 hade "bara" 5 punkts AF (*ist DL hade tre punkter), vilket fortfarande är mer än exempelvis Nikon D60 som bara har tre punkter. I den klass som K-m ligger, så är 5 AF punkter fortfarande väldigt konkurrenskraftigt.

Om man väljer en instegsmodell istället för en mer avancerad modell så är det självfallet så att instegsmodellen inte kan vara identisk med den mer avancerade modellen, och jag tycker inte det är något konstigt med det.
 
Dpreview skriver ju klart och tydligt att hög kontrast och skärpa är en vettig approach i K-ms klass, dvs entry-level. Men sättet dom gör detta på är sämre än Canons och Nikons eftersom den förlorar mer detaljer. Så fattade jag iaf när jag läste det snabbt, jag tar för givet att det var feluppfattat...

Tja, de skriver ju "Default JPEGs too contrasty and poorly sharpened".
Alltså att K-m har för mycket kontrast. Men det är ju en fråga om tycke och smak om man gillar mycket kontrast eller inte. Och när de skrev om K10D så var det för svag kontrast...

Och de skriver ju: "The usage of 'Bright' as the default Custom Image setting (note this varies by region) makes some sense at this end of the market, with many compact camera users used to seeing high-contrast, highly saturated output. However, the overdone sharpening is harder to fathom."

Så de menar att K-m har för mycket skärpa pålagd i kameran.
Det vill säga att K-m har skjutit över målet genom att ha för mycket skärpa och för mycket kontrast.

Och på tidigare Pentax kameror klagade man på att det för lite pålagd skärpa och för lite kontrast.

Det är ju detta som inte hänger ihop.
*ist D, *ist DS och K10D fick alla bannor för att de hade för lite pålagd skrärpa. Och nu när Pentax justerar så det blir extra mycket skärpa i Bright-läge, ja då är det för mycket skärpa. Fast Pentax gjorde som Dpreview ville.
Uppenbarligen har ju Dpreview därför ändrat sig vad de vill ha i bilder.

Dessutom har de skrivit i testerna av Nikon att det bara är "a 2 seconds job" att ändra inställningarna, så när de testar Nikon så gör de ingen stor affär av det, men i fallet Pentax så gör de en stor affär av det. Och detta är ju det som kritiseras i forum världen över, att Dpreview behandlar olika märken olika.
Att det som lyfts fram som ett problem på Pentax, inte lyfts fram för andra märken om andra märken också gör det. Små grejjer lyfts upp enormt när det är Pentax, men bortses från i stort sett när det gäller andra märken.
Därför är inte Dpreview neutrala i sin bedömning.

Se här:
"Although it's not something you'd see in a print, viewed up close you can see that the D60 produces output that is subtly different to the D40X (though it's worth stressing that we're really splitting hairs here). The D60's 'Expeed' processing is slightly more subdued (moving the D60 marginally closer to the kind of output we'd expect from Nikon's more 'serious' SLR bodies). The result is that the D60's output is slightly flatter, with lower contrast (and gentler highlight roll-off) and is a little softer (less sharpened) at a pixel level. Of course it's a two second job to tweak the D60's output to match the D40X."

Varför skriver de inte att det går snabbt och enkelt att ändra i K-m också? Det går faktiskt snabbare och enklare eftersom K-m har 6 förinställda lägen, och det är ju snabbare att ändra mellan 6 förinställda än att gå in på detaljniviå i inställningarna, även fast det givetivs även också går.

Titta även på det här:
"What we said about the D40X is still true (in fact with the D60's softer output even more so); the Canon EOS 400D's more aggressive sharpening and perhaps slightly better demosaicing deliver just a little more detail across the image, edges are better defined and some of the finer details of the Bailey's label crop missing from the D60 shot are visible (just) in the EOS shot. That said it would be extremely difficult to differentiate these differences in anything but the very largest print, and all but impossible once the Nikon image had been sharpened to match the Canon."

Så när det gäller Nikon och Canon så är det först på stora utskrifter som man verkligen kan se skillnaderna mellan JPEG-inställningarna i utgångslägen.
Nu är det givetvis så mellan K-m, Nikon D60 och Canon 1000D också, men det är inte vad Dpreview skriver. De nämner överhuvudtaget inte att man behöver gå till stora utskrifter för att se skillnaderna.

Här är det tydligt att JPEG bagatelliseras på Nikon, medan det lyfts fram som ett jätteproblem på Pentax, fast det i praktiken handlar om rätt små skillnader dem emellan.

K-m har fler pluspunkter och färre minuspunkter än Nikon D60, ändå får den sämre omdöme. JPEG lyfts fram som ett jätteproblem, fast det är ännu enklare att ändra dem än på Nikon D60 som inte heller har helt perfekta JPEGs. Med Nikon bagatelliseras det med att det är "a 2 seconds job to tweak the settings", men med Pentax samma ett gigantiskt jätteproblem plötsligt. Att det saknas indikering i sökaren för det automatiska valet mellan 5 närliggande punkter är också ett jätteproblem som sänker resultatet för kameran.

Däremot så lyfts inte problemen med Nikon D60 fram särskilt mycket - som avsaknaden av inbyggd fokusmotor i kamerahuset vilket gör att många fasta brännvidder inte fungerar eftersom de saknar egen motor. Problemet med att RAW+JPEG läget komprimerar JPEG alldeles för mycket nämns knappt i artikeln. Och så vidare. Så Nikon D60 har fler problem än K-m, ändå så får den ett högre betyg.

Det är sanslöst.
 

CNet har också varit väldigt positiva till bildkvaliteten hos K-m...
Men allt detta visar ju bara att det är en fråga om tycke och smak vilken inställning av kontrast, skärpa, färgmättnad som man önskar. Tyvärr finns det de som låter Dpreview bestämma vad som gör en bra bild. Det är ju så mycket enklare så än att titta själva på bilderna och bilda sin egen uppfattning vad man själv föredrar. Så jobbigt att tänka själv...
 
...............
K-m har fler pluspunkter och färre minuspunkter än Nikon D60, ändå får den sämre omdöme. JPEG lyfts fram som ett jätteproblem, fast det är ännu enklare att ändra dem än på Nikon D60 som inte heller har helt perfekta JPEGs. Med Nikon bagatelliseras det med att det är "a 2 seconds job to tweak the settings", men med Pentax samma ett gigantiskt jätteproblem plötsligt. Att det saknas indikering i sökaren för det automatiska valet mellan 5 närliggande punkter är också ett jätteproblem som sänker resultatet för kameran.

Däremot så lyfts inte problemen med Nikon D60 fram särskilt mycket - som avsaknaden av inbyggd fokusmotor i kamerahuset vilket gör att många fasta brännvidder inte fungerar eftersom de saknar egen motor. Problemet med att RAW+JPEG läget komprimerar JPEG alldeles för mycket nämns knappt i artikeln. Och så vidare. Så Nikon D60 har fler problem än K-m, ändå så får den ett högre betyg.

Det är sanslöst.

DPreview måste tänka lite på annonserna oxå, eftersom Canon/Nikon är störst så annonserar dom mer oxå, bara dom hålls på bra humör.
 
Jag tycker inte att något egentligen är offrat med K-m. Den efterträder *ist DL och *ist DL2 modellerna och *ist DL2 hade "bara" 5 punkts AF (*ist DL hade tre punkter), vilket fortfarande är mer än exempelvis Nikon D60 som bara har tre punkter. I den klass som K-m ligger, så är 5 AF punkter fortfarande väldigt konkurrenskraftigt.

Om man väljer en instegsmodell istället för en mer avancerad modell så är det självfallet så att instegsmodellen inte kan vara identisk med den mer avancerade modellen, och jag tycker inte det är något konstigt med det.

Om du inte vill svara på min fråga är det ok, men vad vi debatterade var inte hur många AF-punkter K-m hade jämtemot sina konkurrenter.
 
Så de menar att K-m har för mycket skärpa pålagd i kameran.
Det vill säga att K-m har skjutit över målet genom att ha för mycket skärpa och för mycket kontrast.

Och på tidigare Pentax kameror klagade man på att det för lite pålagd skärpa och för lite kontrast.

Det är ju detta som inte hänger ihop.
*ist D, *ist DS och K10D fick alla bannor för att de hade för lite pålagd skrärpa. Och nu när Pentax justerar så det blir extra mycket skärpa i Bright-läge, ja då är det för mycket skärpa. Fast Pentax gjorde som Dpreview ville.
Uppenbarligen har ju Dpreview därför ändrat sig vad de vill ha i bilder.

Nja i rättvisans namn. Nu har jag iofs inte sett bilderna själv, men även om man tyckte att det var för lite skärpa pålagt i k10an så betyder det inte att det är OMÖJLIGT att överskärpa i en annan modell.
 
Det finns en intressant diskussion här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=30902540

Nu har Richard Butler på Dpreview ändrat sin recension, just på grund av den massiva kritik som han har fått. Men en viktig sak kvarstår - detta med skärpning.

Pentax K-m har två sätt att göra en uppskärpning på i kameran (detta har även K20D och K200D). Sharpness-funktionen i kameran skärper texturer, ytfinish på objekt. Den skiljer sig alltså från konkurrenternas uppskärpning som skärper kanterna.
Fine sharpness-funktionen är den skärpe-funktion som skärper upp kanterna.
Nu har Dpreview lagt till en sida som visar vad Fine Sharpness verkligen gör, och som vi kan se så skärper den kanterna precis som Canon gör - när den funktionen är aktiverad.

Frågan nu är, har Canon och Nikon val för olika uppskärpningstekniker?
Jag tycker det är rätt imponerande att med K-m har man ett val, kanter eller textur, eller både och eller inget av dem? Det går att ställa in.

Pentax bildmotor, som är samma som Silkypix använder i Silkypix Developer Studio, lägger mer fokus - ja skärpa - på texturer än kanterna.

När Dpreview talar om att detaljerna blir mindre framträdande hos konkurrenterna, så menar han egentligen att kantskärpan är sämre än hos konkurrenterna. De bildexempel som han har i testet, visar just på kantskärpa. Det finns inga texturer i dem. Han testar inte textur, vilket han tydligt och klart har medgivit i den diskussion som har följt efter hans recension.

Det är otydligt i hans recension tidigare att han drar ett likhetstecken mellan detaljeringsgrad och kantskärpa, och att textur inte finns med överhuvudtaget som en parameter som han bedömer.

Pentax förtjänst på skärpan är texturen, där finns en detaljeringsgrad som inte återfinns hos konkurrenterna.

Men Dpreview har gjort valet att textur inte testas och därför finns inte Pentax höga detaljeringsgraden för texturer med i testet.

Det är därför fel att som Dpreview säga att Pentax JPEG-motor innebär färre detaljer i utgångsläget än konkurrenterna, för detaljer handlar ju om både kanter och textur, inte bara den ena parametern. Men det är bara den ena parametern som Dpreview testar.

Nu har Richard till viss del tagit till sig kritiken genom att säga att han ska överväga att testa texturer också. Frågan är, varför har han inte brytt sig om att testa det innan? Jo, därför att Pentax är ju den enda tillverkaren som bryr sig om texturer! Canon och Nikon satsar sina resurser på kanterna, och därför är det vad Dpreview testar också. Testet är specialgjort för det sätt som Canon och Nikon har valt att justera sina bilder efter, vilket gör att Pentax då automatiskt får ett sämre resultat eftersom Pentax lägger sina resurser på bildparametrar som Dpreview inte ens har med i testet - men som Pentax menar ger en speciell 3D känsla och behagfull karaktär för ögat, det som Pentax kallar för "filmlike".

Så Pentax främsta fördel gällande bildkvalitet framkommer inte via Dpreviews test, för den parametern testas inte. Dpreview har åsikten att kantskärpa är viktigare än textur för nybörjare, och den åsikten bygger de hela sitt test på. Kameror som koncentrerar sig på textur istället för kanter, i utgångsläget, får därför automatiskt ett dåligt betyg. Även fast det finns många konsumenter som föredrar textur framför kantskärpa, och flera av dessa konsumenter har även kritiserat Richard på Dpreview.

Det finns alltså saklig grund för kritiken mot Dpreview.
Dpreview är helt enkelt alldeles för subjektiva, och inte tillräckligt tydliga i sina tester. Det visar ju inläggen här - det finns ju läsare som tror att Dpreview menar att Pentax har färre detaljer än konkurrenterna i sin utgångsinställning, för det är så Dpreview har uttryckt det - men egentligen så menar de kantskärpan, inte detaljerna i sig. Detaljer är både kantskärpa och textur, inte bara kantskärpa. Det är otydligt i recensionen att det är kantskärpan de talar om, och därför ger de läsarna en falsk bild av situationen.
 
Jag blev också lite förvånad över Dpreviews test. Tyckte att det kändes som att det låg en negativ ton över hela testet utan att dom egentligen hittat några större fel.
Själv så är jag grymt sugen på en K-M.
För min del som fotar med M-42 objektiv så spelar nerbländningsknapp mindre roll. Lika så autofokus prestanda. Top lcd?....nää...jag ser slutartiden i sökaren och bländarvärdet på objektivet.
Tilltalar mig att kunna få en välbyggt kamera med kompakta mått för en rimlig peng.
Tycker att det är lite tråkigt att dom nischar kamerorna så hårt. "instegskamera" Jag är ingen nybörjare och jag vill ha den, tror inte att man behöver vara nybörjare för att uppskatte en kamera som K-M:en.
Nu gick jag visst ifrån ämnet en smula....sorry...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.