Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-7 VS. ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Powi

Medlem
Tjena,

Jag kommer att resa utomlands för att jobba/backpacka på obestämd tid, resans start är Island och vädret där kan som bekant bli ganska så bistert ibland. Jag har mer eller mindre bestämt mig för att skaffa en systemkamera för att kunna dokumentera resan på ett värdigt sätt - men vilken kamera passar bäst?

Jag har tittat väldigt mycket på Pentax K-7 just för dess vädertätning, men tycker även att det verkar ge mycket valuta för pengarna i övrigt. Möjligtvis att en kamera i det prissegmentet(10 000kr) är något för dyr för att ta med sig? Bör jag kanske gå ner ett steg i pris och komplettera med ett extra objektiv?


Vad tycker ni? Tips och råd mottages gärna!
 
Tjena,

Jag kommer att resa utomlands för att jobba/backpacka på obestämd tid, resans start är Island och vädret där kan som bekant bli ganska så bistert ibland. Jag har mer eller mindre bestämt mig för att skaffa en systemkamera för att kunna dokumentera resan på ett värdigt sätt - men vilken kamera passar bäst?

Jag har tittat väldigt mycket på Pentax K-7 just för dess vädertätning, men tycker även att det verkar ge mycket valuta för pengarna i övrigt. Möjligtvis att en kamera i det prissegmentet(10 000kr) är något för dyr för att ta med sig? Bör jag kanske gå ner ett steg i pris och komplettera med ett extra objektiv?


Vad tycker ni? Tips och råd mottages gärna!

Halloj,

Jag tror K-7 blir utmärkt. Vädertätningen, det lilla formatet och kompakta, vädertätade och skarpa kitgluggar. Särskilt om du ska resa runt är ju det lilla formatet grymt praktiskt.

Du kommer helt säkert få en DRÖS med svar och synpunkter men faktum är ju att du med K-7 och 18-55 WR samt 50-200 WR har ett litet, lätt och vädertätat system. Jag tror du hittar K-7 med 18-55 WR för 9995 nuförtiden. 50-200 WR kan du nog köpa till för ca 2 lax.

Sen finns det såklart DA*-serien, vädertätningen är bättre, optiken ljusstarkare men mycket större och framför allt extremt dyrt. Limited-serien är snorskarp, ljusstark (någorlunda) och ultrakompakt. Dock ingen vädertätning.

Återstår tredjepartsalternativen. Där har jag ingen som helst erfarenhet så jag väljer att inte skriva nåt om dom :)
 
Tjena,

Jag kommer att resa utomlands för att jobba/backpacka på obestämd tid, resans start är Island och vädret där kan som bekant bli ganska så bistert ibland. Jag har mer eller mindre bestämt mig för att skaffa en systemkamera för att kunna dokumentera resan på ett värdigt sätt - men vilken kamera passar bäst?

Jag har tittat väldigt mycket på Pentax K-7 just för dess vädertätning, men tycker även att det verkar ge mycket valuta för pengarna i övrigt. Möjligtvis att en kamera i det prissegmentet(10 000kr) är något för dyr för att ta med sig? Bör jag kanske gå ner ett steg i pris och komplettera med ett extra objektiv?


Vad tycker ni? Tips och råd mottages gärna!

Pentax K7 är en kamera som du skrev, ger mycket valuta för pengarna! Tänk bara på att även dina objektiv ska ha tätning vilket iofs kitobjektivet har om du ska utnyttja det till fullo,men i bra väder spelar det mindre roll med tätning därför en kamera klarar av lite regn och damm utan problem.Går du ner i pris går du ju miste om tätningen du vill ha,så det är en avvägning.Man kan ju alltid stoppa ner kameran i väskan om vädret sviker.MVH.
 
Tack för era snabba svar. Jag läste dem redan i morse och tog därefter beslutet att beställa en K-7. Nappade på Cyberphotos erbjudande där man fick med en väska, minneskort, en blixt och bouncer för en tusenlapp extra. Kändes väldigt prisvärt. :)

Härmed välkomnar jag mig själv till fotografernas värld. :D
 
annars kan du köpa...

...mina saker!

Avbeställ snabbt och jag har massa goa grejer som kan bli dina ;-)
 
ANNONS