Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k-7 inställningar för akvariefoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Purusam

Aktiv medlem
Såg inte förrän nu att det fanns ett eget pentax forum
kul :)

Jag undrar vad de optimalaste inställningarna för att foto fiskar som rör sig i akvariemiljö är.

Har testat en massa olika inställningar i min pentax k-7 med blandade resultat.

Lägg gärna in några bilder på era akvariefoton och skriv då vilka inställningar ni använt.

Har ett objektiv med 2.8 i ljusstyrka (Tamron sp af 17-50 mm ld aspherical dII).
borde jag ha ett med lägre siffror ?

Välkommen hit!

Det du behöver är en snabb slutartid för att lyckas fånga fiskarnas rörelser. 1/125 kan väl vara ett bra nummer att börja med... Att fiska akvarier brukar ju betyda lite ljus så du måste då öka iso-talet (pröva nånstans 800-1600) och kanske också ha en lite större bländare. Större bländare ger ju kortare skärpedjup så det kan nog vara en bra idé att behålla bländaren runt 4-5.6.

En annan viktig sak när man fotar genom glas är att se till att det inte finns några ljuskällor bakom dig som ger reflektioner i glaset. Håll kameran så nära glaset som möjligt...

Experimentera! Men, som sagt, det är en snabb slutartid som är det viktigaste här.

Visstja... Glöm inte att ställa in vitbalansen rätt (auto kan nog funka rätt bra).

Du måste placera en blixt ovanför akvariet, pekande nedåt mot vattenytan. blixten styr du trådlöst med kameran.

Det enda som går att fota utan blixt är fiskar som ligger på botten och söver.
Jag vill påstå att det är fysiskt helt omöjligt att klara sig utan blixt om man har några som helst kvalitetskrav.

Det ligger några fiskbilder i mitt album, den enda som är tagen utan blixt är clarias bathracus, men som sagt, han ligger ju och söver...

Jag försöker "täta" mellan objektiv och glas med tyg (typ tröja duger) för att slippa reflektioner.

Det går utan blixt man har man möjlighet så...
Fotar man större akvarium, typ Skansen, så får man klara sig utan, funkar hyffsat, problemet är ofta vitbalansen.

Tips!

1. Ställ programväljaren i läge P.
2. På status-panelen (visas på skärmen vid tryck på INFO-knappen) markerar du "Programrad" och sedan scrollar du med den bakre e-ratten och väljer Sport-läget (ikon med löpare).

Nu är din kamera inställd på att prioritera snabba slutartider. Om slutartiden inte räcker till kan du öka ISO-talet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar