Annons

Pentax K-7 - bra instegskamera för amatör med budget på 10k?

Produkter
(logga in för att koppla)

KeYbonE

Ny medlem
Hejsan!

Har beslutat mig för att införskaffa en bra systemkamera nu i sommar. Det blir min första systemkamera även om jag lånat min broders D90 någon gång osv. Har plöjt igenom lite Fototidningar och reportage på nätet, samt även läst en del här på forumet för att få lite koll på vilka kameror som kan vara aktuella.

Kameran skall hänga med mig i skog och mark väldigt mycket, i ryggsäck är det tänkt. Jag jagar väldigt mycket och vandrar/promenerar/reser en del och vill kunna ta bra bilder på det jag upplever då jag håller på och fixar lite reportage etc. på "amatörnivå".

Vad jag förstått så verkar Pentax K-7 fått bra i många tester, och den har fördelen i mitt tycke av att vara vädertätat. Det är borde ju vara en stor fördel med tanke på mitt användningsområde anser jag?

Den har även snabb seriebildtagning med sina 5,2 bilder/sekund vilket är ett stort plus i kanten då man skall fånga "snabba händelser på bild".

Finns det någon kamera än en K-7:a som ni anser bättre lämpad för en nybörjare som ändå har målet att lära sig systemkamerans flesta funktioner?

Hur snabbt minneskort bör man införskaffa till en systemkamera som t.ex. K-7an om man vill kunna utnyttja seriebildtagningen fullt ut?

Många frågor, och jag hoppas på många bra svar :)

Mvh. Rasmus
 
Hej ! K7 är det inget fel på,men kolla även Canon 50D som är lite rappare och är nog den mest prisvärda mellanklassystemkameran som säljs nu,den går hos vissa för under 7000kr.Frågan är vad du tänkt dig för objektiv,ska du bara ha kitoptiken som följer med? Är du mycket i skog och mark skulle jag rekomendera ett teleobjektiv så du kommer närmare djur och fåglar,kitoptiken funkar bara i naturen om du vill ta landskapsbilder.MVH.
 
Hej ! K7 är det inget fel på,men kolla även Canon 50D som är lite rappare och är nog den mest prisvärda mellanklassystemkameran som säljs nu,den går hos vissa för under 7000kr.Frågan är vad du tänkt dig för objektiv,ska du bara ha kitoptiken som följer med? Är du mycket i skog och mark skulle jag rekomendera ett teleobjektiv så du kommer närmare djur och fåglar,kitoptiken funkar bara i naturen om du vill ta landskapsbilder.MVH.

Hejsan!

Jag kommer starta med kitobjektivet, tror det kommer fungera för 95% av de lägena jag ska ta bilder i. Målet är inte att kunna ta inzoomade bilder på djur som står 100 meter bort, för då förstår jag att man behöver nåt teleobjektiv av värre modell --> dyrt!

Hur snabbt minneskort behöver man skaffa sig till såna här kameror?
 
sandisk extreme III är bra. Tänk på att det inte bara är vid fotandet kortet används utan även när du bläddrar mellan bilderna i kameran. Det skiljer kanske inte många 10dels sekunder mellan på hur snabbt du får upp bilderna, men det kan ändå vara skillnaden mellan att kameran känns seg eller snabb.
 
Hejsan!

Jag kommer starta med kitobjektivet, tror det kommer fungera för 95% av de lägena jag ska ta bilder i. Målet är inte att kunna ta inzoomade bilder på djur som står 100 meter bort, för då förstår jag att man behöver nåt teleobjektiv av värre modell --> dyrt!

Hur snabbt minneskort behöver man skaffa sig till såna här kameror?

Hejsan,

Jag har rätt så lång erfarenhet med Pentax, har både en K10D och en K7 samt en bunte objektiv och tillbehör, och med din prisgräns på 10000 är det svårt att hitta något bättre än K-7. Den har framförallt ruskigt bra vädertätning som du måste högt upp i Canon och Nikons modellprogram för att hitta. Jag är inte rädd överhuvudtaget att ta ut kameran och plåta även om det ösregnar. Kitobjektivet är (som alla kitobjektiv) inte en höjdare (men är också vädertätat!), och man inser ofta efter ett tag att det är dags att öka med något annat. Mitt råd är isåfall ett Tamron 70-200 f2.8. Det objektivet får du pynta ut nästan lika mycket för som kameran, men det gör en extrem skillnad för hur dina bilder ser ut.

Har du förresten övervägt Pentax K-X? Den är faktiskt mycket bättre än vad man kan tro med tanke på priset (ligger i nivå med Canon 500D m.fl.). Brusnivån i K-X är lägre än i flera kameror som kostar dubbelt så mycket, så du kan m.a.o. ta fler bilder utan att behöva blixt, samt använda kortare slutartider även om det är nästan mörkt...

När det gäller hastigheten på minneskortet tror jag inte du behöver oroa dig, det är i främsta hand om du skall filma med kameran som det blir något att tänka över extra. Jag har ett 8GB Extreme 30MB/s som mitt huvudkort (kostar c:a 450 kr), och det håller undan fint även när jag filmar och kör snabba serier (jag kör i RAW också, så det är mycket data som skall skyfflas över).

Spana gärna in min hemsida (finns länk i min profil), jag har bloggat rätt så mycket om just Pentax, valet mellan K-7 och K-X, samt övervägde också en period att växla till Canon/Nikon, och varför jag inte gjorde det...
 
Hejsan,



Har du förresten övervägt Pentax K-X? Den är faktiskt mycket bättre än vad man kan tro med tanke på priset (ligger i nivå med Canon 500D m.fl.). Brusnivån i K-X är lägre än i flera kameror som kostar dubbelt så mycket, så du kan m.a.o. ta fler bilder utan att behöva blixt, samt använda kortare slutartider även om det är nästan mörkt...

[...]

Spana gärna in min hemsida (finns länk i min profil), jag har bloggat rätt så mycket om just Pentax, valet mellan K-7 och K-X, samt övervägde också en period att växla till Canon/Nikon, och varför jag inte gjorde det...

Letar efter en bra systemkamera, och väljer nu mellan K-x och k-7 eller ev någon sony. K-x verkar ha bra bildkvalitet, och hyfsat snabb.
 
Letar efter en bra systemkamera, och väljer nu mellan K-x och k-7 eller ev någon sony. K-x verkar ha bra bildkvalitet, och hyfsat snabb.

Vilken du bör satsa på beror lite på hur du tänkt använda den. Som en första systemkamera är definitivt en K-X ett bra alternativ. Om du har möjlighet är det också en bra idé att svänga förbi en butik så du får klämma på dom i verkligheten. Är inte så insatt i Sonys modeller, förutom att jag vet att deras största modeller (A850 och A900) är mycket prisvärda i den prisklassen (runt 25000).

När det gäller val av märke för systemkamera finns det egentligen en fråga man skall ställa sig först, och det är; har någon av mina kompisar redan ett märke? Om man inte har bestämt sig för ett märke är det isåfall är det en bra idé att satsa på samma, eftersom det är vettigt när man är ny att kunna låna kompisars objektiv, blixtar m.m. för att få känna på hur man själv vill gå vidare och bygga ut sitt system. Man kan egentligen inte hamna fel om man satsar på något av de 4 största märkena (Canon, Nikon, Pentax, Sony) eftersom de flesta butiker har, eller kan fixa fram objektiv och tillbehör till dessa.
 
Pentax K-7 är vädertätat - vilket det även finns objektiv som är. Exempelvis det kit-objektiv som följer med. Hur ser det ut gällande detta för Canon?

Ska du vandra med den och vara ute i skogen så skulle jag anse att det är en fördel att ha vädertätning. Sett bild på folk som duschat sin Pentax :)
 
Det låter ju som att man inte gör bort sig helt om man satsar på en K-7:a då! :)

Läste om att man kan förvänta sig en uppgradering av K-7 eller någon ny modell från Pentax i slutet på sommaren/hösten. Är det något som är värt att vänta på mer information om innan man köper kamera?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.