Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax: K-50 testvinnare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, dom ligger ju bara 3a och 4a på Cyberphotos säljtopp sista månaden. ;-)

Inte så konstigt med tanke på att de säljer K-30 till kanonpris. För 3490 kr är K-30 betydligt mera prisvärd än K-50. Skillnaderna mellan dem är väldigt små.

Sedan har ju K-3 kommit ut också, och det borde väl vara en av de mest avancerade och välbyggda APS-C kamerorna man kan hitta just nu. Canon och Nikon satsar ju i stort sett bara på fullformat för de som vill ha proffskvalitet.

Byggkvalitén och bildkvalitén i min K-5 iis är fantastisk, känns lika mycket som en "proffskamera" som vilken semi-pro kamera som helst, då har jag ändå haft, D800, 5DMKIII, D600,D700. Pentax gör faktiskt sjukt bra kameror, det gäller bara att våga köpa dom. Man ångrar sig inte!

Byggkvalitén och bildkvalitén i min K-5 iis är fantastisk, känns lika mycket som en "proffskamera" som vilken semi-pro kamera som helst, då har jag ändå haft, D800, 5DMKIII, D600,D700. Pentax gör faktiskt sjukt bra kameror, det gäller bara att våga köpa dom. Man ångrar sig inte!

Vet inte hur det är med K-5iis, men nya K-3 är specad för att hålla lika många exponeringar som Nikon D800/D4 så nog finns det Pentax som håller för proffsbruk. Hade de haft något för fullformat hade jag inte tvekat en sekund att välja Pentax.

Helt klart bra, har hört rykten om en uppföljare, K60.
Antagligen lite nytt som tex wi-fi o kanske större sensor.

Jag undrar mest varför alla som har pentax är så otroligt fanatiska! inget fel att gilla ett märke, men varför vara så på? märker det i alla trådar där folk vill ha råd inför ett kamera köp... för mej spelar märket ingen som helst roll eller vilken kamera som är bäst eller inte, jag vill ha den som känns bäst för mej och sen får mina bilder(som inte är så bra, men blir bättre) tala för sig...

Tro mej, vill inte trampa någon på tårna, bara undrar :)

Då skulle du höra hur det låter på fotoklubben ibland...
Jag är nästan ensam där med Pentax...
Jag kan bara tala för mig själv:
Det stod mellan Pentax och Canon när jag startade med systemkameror.
Hade jag valt Canon så hade jag råkat ut för att helt plötsligt
så böt dom fattning och mina objektiv hade inte funkat på nya kameror.
Sen går tiden med fler o fler gluggar för mig och då blir det mer o mer
svårt att tvingas byta märke.
Minolta gick i graven och även Yashica/Contax,
så när Hoya tog över Pentax blev man lite orolig.

Jag undrar mest varför alla som har pentax är så otroligt fanatiska! inget fel att gilla ett märke, men varför vara så på? märker det i alla trådar där folk vill ha råd inför ett kamera köp... för mej spelar märket ingen som helst roll eller vilken kamera som är bäst eller inte, jag vill ha den som känns bäst för mej och sen får mina bilder(som inte är så bra, men blir bättre) tala för sig...

Tro mej, vill inte trampa någon på tårna, bara undrar :)

Ja, du kan ju t.ex. kolla på Fotosidans "Nyheter", hur mycket skrivs det om Pentax där? Nu har det släppts en massa pressreleaser om nya Pentaxprodukter det senaste dygnet, och inte ens ett kommatecken från Fotosidans redaktion! Anti-Pentax eller pro-nåt annat döm själv.

Om inte vi som har Pentax skriver nåt, så lär ingen annan göra det heller!

Om du nu tycker att det skrivs för många inlägg om Pentax på FS, vad gör du då själv här i Pentaxforumet? :)

Kan det vara så enkelt att vi gillar våra Pentaxkameror, med små fina Limitedobjektiv, väderskyddade system, skakreducering i husen med ALLA objektiv, samma K-bajonett sen 70-talet, möjlighet att köra alla gamla fina M42-objektiv, plus att Pentax är dom enda som hårdsatsar på APS-C? Bra grejer! Får vi inte skriva om det?

Tycker du att det ska vara censur här på FS? Vad får man skriva om utan att du blir förnärmad? Om någon ber om ett köpråd, ska man då inte få föreslå något bra som man har erfarenhet av, även om det inte råkar vara något av "fin"-märkena?

Håller vi oss till ursprungsämnet så kan jag ju tycka att det är en välförtjänt utmärkelse. Pentax har en lång tradition av lite annorlunda lösningar där också stor sökare har ingått i konceptet. Jag kan instämma i att de som vill ha just bästa KAMERAN för pengarna borde ta en rejäl titt på Pentax och jag har uppmuntrat många förstagångsköpare att fundera allvarligt på just Pentax.

Ja, du kan ju t.ex. kolla på Fotosidans "Nyheter", hur mycket skrivs det om Pentax där? Nu har det släppts en massa pressreleaser om nya Pentaxprodukter det senaste dygnet, och inte ens ett kommatecken från Fotosidans redaktion! Anti-Pentax eller pro-nåt annat döm själv.

Om inte vi som har Pentax skriver nåt, så lär ingen annan göra det heller!

Om du nu tycker att det skrivs för många inlägg om Pentax på FS, vad gör du då själv här i Pentaxforumet? :)

Kan det vara så enkelt att vi gillar våra Pentaxkameror, med små fina Limitedobjektiv, väderskyddade system, skakreducering i husen med ALLA objektiv, samma K-bajonett sen 70-talet, möjlighet att köra alla gamla fina M42-objektiv, plus att Pentax är dom enda som hårdsatsar på APS-C? Bra grejer! Får vi inte skriva om det?

Tycker du att det ska vara censur här på FS? Vad får man skriva om utan att du blir förnärmad? Om någon ber om ett köpråd, ska man då inte få föreslå något bra som man har erfarenhet av, även om det inte råkar vara något av "fin"-märkena?

Ville som sagt inte trampa någon på tårna! ja just pentaxforum, tittar bara på senaste jag, så tänkte inte på det! Sorry!

tycker inte att det är för många inlägg, det känns bara som om pentaxägare är lite mer passionerade för sina kameror än andra, för mej känns det lite mer som om pentax är ett av "fin" märkena iaf om man läser köptrådar, och jag är inte förnämad, jag bara undrar! :)

Ville som sagt inte trampa någon på tårna! ja just pentaxforum, tittar bara på senaste jag, så tänkte inte på det! Sorry!

tycker inte att det är för många inlägg, det känns bara som om pentaxägare är lite mer passionerade för sina kameror än andra, för mej känns det lite mer som om pentax är ett av "fin" märkena iaf om man läser köptrådar, och jag är inte förnämad, jag bara undrar! :)

Det är lugnt! :)

Kanske är vi mer passionerade? Det är lätt att vara det när man har bra verktyg. Dom blir ett med ögat och handen. Det handlar inte om tekniken, det handlar om känslan. Full kontroll OCH full kreativitet samtidigt.

Jag jobbar deltid på Fotosidan och gör både tidning och webbnyheter. När alla släpper nyheter samtidigt hinns inte allt med. Vissa märken ger förhandsinfo och då är det lättare att hinna med. Pentax har inte gett oss förhandsinfo.

Jag försöker naturligtvis skriva om alla större Pentax-nyheter.

Jag jobbar deltid på Fotosidan och gör både tidning och webbnyheter. När alla släpper nyheter samtidigt hinns inte allt med. Vissa märken ger förhandsinfo och då är det lättare att hinna med. Pentax har inte gett oss förhandsinfo.

Jag försöker naturligtvis skriva om alla större Pentax-nyheter.

Bra! Och nu finns det lite Pentaxnyheter på 1a sidan. :)

När du ändå håller på, så kan du väl ändra rubriken på forumdelen till "Ricoh-Pentax"?

Och skriv gärna lite mer typ: Diskussioner om Ricoh-Pentax digitala och analoga kameror, objektiv och tillbehör.

Nu står det ju bara: "Pentax digitalt och analogt."

Du byter kameror lika ofta jag byter kallingar ;-) Jag körde Pentax på analoga tiden mellanformats kameror gillade handhavandet på 645N har faktiskt kvar den med 3 gluggar. Synd bara att deras digital mellis kom så sent flera proffs yrkesfotografer lämnade Pentax då. På den tiden dom hade proffskameror så hade dom bra service med vettiga priser o jag fick låna testa nya kameror etc. Dom höll till i Uppsala då. Jag tror dom behöver komma ut med en ff för dslr fö att bredda sig däremot tror jag det kan vara lite sent att få tillbaka yrkesgruppen. David la chapell körde Pentax 645 förut när han var som vassast med färg o form o inte som idag bara ska göra större o mer avancerade förberedelser för att ta bilden.

Bra! Och nu finns det lite Pentaxnyheter på 1a sidan. :)

När du ändå håller på, så kan du väl ändra rubriken på forumdelen till "Ricoh-Pentax"?

Och skriv gärna lite mer typ: Diskussioner om Ricoh-Pentax digitala och analoga kameror, objektiv och tillbehör.

Nu står det ju bara: "Pentax digitalt och analogt."

Om du vill ha ändringar i forumet är det bäst att posta i forumet fotosidan.se som läses av de som administrerar forumen. Sedan är det kanske enklare att få redaktionen välvilligare inställd om man inte beskyller dem för att vara anti- eller pro- det ena eller andra ;)

Du byter kameror lika ofta jag byter kallingar ;-) Jag körde Pentax på analoga tiden mellanformats kameror gillade handhavandet på 645N har faktiskt kvar den med 3 gluggar. Synd bara att deras digital mellis kom så sent flera proffs yrkesfotografer lämnade Pentax då. På den tiden dom hade proffskameror så hade dom bra service med vettiga priser o jag fick låna testa nya kameror etc. Dom höll till i Uppsala då. Jag tror dom behöver komma ut med en ff för dslr fö att bredda sig däremot tror jag det kan vara lite sent att få tillbaka yrkesgruppen. David la chapell körde Pentax 645 förut när han var som vassast med färg o form o inte som idag bara ska göra större o mer avancerade förberedelser för att ta bilden.

Men nu har du väl 'hittat hem' Mahdad...K-5 IIs och den gamla härliga ME Super'n :) Bara att skaffa nya 645:an sen för ett riktigt lyft, nu när FF börjar bli mainstream ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar