Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-5 Silver Limited

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Hej!

Jag har haft min Pentax K-5 Silver Limited inne på garantireparation då jag fick damm mellan skärmen och glaset på baksidan.

Silver Limited har ju ett extra förstärkt glas på baksida och ovansida som tål tuffare tag. Jag är rädd att de har bytt ut detta till ett standard. Jag är inte helt säker men jag tycker att det låter och ser plastigt ut jämfört med tidigare.

Är det någon här som har en K-5 Silver Limited? Det gäller alltså den första utgåvan som hade ett speciellt grepp.
 
Hej Jörgen

Jag lämnade in min K5a för samma fel och fick tätningen utbytt
och verkstan råkade repa glaset på insidan när de torkade det.
Då fick jag frågan om de skulle sätta ihop kameran eller beställa
nytt glas, jag tog det senare så jag fick vänta en vecka. Men jag
tyckte det var värt det, när jag fick tillbaka den satt det ett nytt
originalglas på. Här ser du skillnaden mellan min K5a och K7a.

Mvh Bengan
 

Bilagor

  • _IGP0292.jpg
    _IGP0292.jpg
    16.6 KB · Visningar: 617
Hej!

Jag har haft min Pentax K-5 Silver Limited inne på garantireparation då jag fick damm mellan skärmen och glaset på baksidan.

Silver Limited har ju ett extra förstärkt glas på baksida och ovansida som tål tuffare tag. Jag är rädd att de har bytt ut detta till ett standard. Jag är inte helt säker men jag tycker att det låter och ser plastigt ut jämfört med tidigare.

Är det någon här som har en K-5 Silver Limited? Det gäller alltså den första utgåvan som hade ett speciellt grepp.

Hej

Samma sak hände mig. Låg stenhårt på och fick veta att de använder "rätt" glas.
Upplever att i mitt fall var det också så.
Mitt problem har dock återkommit så nu är det dax igen. :-((
 
Hej

Samma sak hände mig. Låg stenhårt på och fick veta att de använder "rätt" glas.
Upplever att i mitt fall var det också så.
Mitt problem har dock återkommit så nu är det dax igen. :-((

Ohh, trist. De har tydligen bytt tejp bakom glaset också. Hoppas att du får det riktigt gjort denna gång.


Ja, kanske inbillar jag mig bara. Men riktigt glas känns mycket kallare när man tar på det jämfört med plast (värmeledningsförmågan) och det låter annorlunda när man knackar på det med en nagel. Så jag måste nog kontrollera med Kameraservice. Man känner ju ingen som har en likadan tyvärr.
 
Från wikipedia: "The material of the screen has been changed from plastic to tempered glass, which is scratch resistant".
 
jaha :-( var ute med kameran igår i -20 grader och jag är nu helt säker på att det sitter plast på min. Fatta att man blir less. Tillbaka med kameran.
 
Hur vet du att det är plast?
(Trodde det bara var olika sorters glas)

Det är känslan. Vågar inte prova att repa den. Men jag vet ju att det låter annorlunda när man knackar på glas och det känns svalare/kallare när man tar på glas jämfört med plast. Hur som helst så ska jag kontrollera med min handlare till att börja med.
 
Har nu dubbelkollat med mitt ex samt kamerasevice.
I mitt fall är det garanterat glas. Kameraservice hävdar å det bestämdaste att de sätter på "rätt"

Hur har det gått för dig x-country ?
 
Har nu dubbelkollat med mitt ex samt kamerasevice.
I mitt fall är det garanterat glas. Kameraservice hävdar å det bestämdaste att de sätter på "rätt"

Hur har det gått för dig x-country ?

Har tyvärr ingen i närheten som äger en Silver Limited. Jag är på väg hem idag så jag ska ta tag i detta till veckan. Det första blir ett samtal med min återförsäljare. Sedan får vi se. Återkommer med info när något händer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.