ANNONS
Annons

Pentax k-30 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag har funderat länge på att köpa en ny kamera. Hittills har jag bara fotat med kompakt kameror samt en lånad Nikon d5000. Idag fick jag tag i en Pentax K-30 (+ standard objektivet WR) som är helt ny men saknar kartong (tillbehören är med) för 3050 kr. Frågan är om jag ska köpa den eller kanske en bridge kamera?
Jag är nybörjare och vill lära mig fotografera. Fotar en del makro och allmänt ute i naturen.
MVH
/Alex

Pentax gör bra grejer så k-30 är nog inget dåligt val,bra att nån kikar på nåt annat än Canikon.
Vill du fota macro får du skaffa ett objektiv för det,de kostar en del men det finns billigare alternativ som mellanringar,bälgar,macrolinser osv

Då har du fått tag på en väldigt fin kamera som duger åt såväl nybörjare som avancerad. Kameran är fullspäckad med funktioner. Många kommer du nog aldrig att använda.

Några av K-30 fina egenskaper (som säkert även finns hos andra märken) är:

• Främre- och bakre e-ratt
  • Möjlighet att använda AA-batterier med ett speciellt magasin, D-BH109
  • Vädertätat hus
  • Fin sökare med 100% täckning
  • En väldigt bra sensor som levererar fina bilder även på höga iso
  • Skakreducering i huset (flytande sensor)
  • Använda gamla billiga objektiv

Med den främre- och bakre e-ratten kommer du snabbt att lära dig hantera slutartid och bländare. Den ena styr du med pekfingret och den andra med tummen. Du kan så klart även programmera rattarnas funktioner.

Om man inte har flera batterier eller inte kommer åt att ladda kan det vara fördelaktigt att köpa till magasinet D-BH109 för att kunna använda vanliga AA-batterier.

Med ett vädertätat hus och objektiv kan du utsätta din kamera för ganska mycket utan att oroa dig för fuktskador eller damm.

Nu har K-30 ett väl fungerande Liveview-läge, alltså där du ser och komponerar bilden via kamerans skärm. Men en stor och ljus sökare är bra att ha när man sätter den mot ögat för att komponera och ta bilder.

Med denna sensor kan du fotografera på höga iso, t ex i svagt ljus, utan att det blir för brusigt.

När sensorn dessutom kan reducera skakningar så undviker du oskarpa bilder på långa slutartider. Det kan du nyttja på alla objektiv du sätter på kameran.

Det finns mycket begagnade objektiv med Pentax bajonettfattning K. Du kan även använda en sk M42 adapter (skruvgängad fattning). Det finns billiga begagnade makroobjektiv. Skärpan sätter du lätt manuellt med hjälp av Liveview om inte sökaren duger.

DPReview om K-30 >>>

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar