Annons

Pentax *ist DS

Produkter
(logga in för att koppla)

Wompa

Medlem
Tjennare.

Är lite sugen att börja fota med en digital SLR kamera men det är svåra att hitta en kamera för min plånbok.
Har en Pentax KX sen tidigare med två st SMC Pentax objektiv.
Ett 1:3.5/28 och en 1:3.5/135. Och eftersom Pentax har kompabilitet med sina äldre objektiv så bör dem passa, K-mount.

Men nu är frågan hur möter sig en *ist DS mot dem andra rivalerna, så som Canon 350D eller Nikon D40. Har virrat omkring och tittat efter just någon av dessa kameror men är inte bra på att avgöra. Fick testa min kompis 350D och jag tycker den fungerar som en dröm, men eftersom min kunskap inte sträcker sig så långt så kan jag inte gå efter det endast.

Vad tycker ni som vet, vilken ska jag satsa på? Har ju två objektiv redan så ett kamerahus är det enda jag behöver från en Pentax vilket drar ner priset, men hur bra är dem?
 
Pentax *ist DL tillverkas inte längre. Idag är det K100D Super samt K10D som säljs. Eller Samsung GX-10 ifall du har starka nerver...

Självfallet får du ingen autofokus med dina manuella objektiv, men det förmodar jag att du redan känner till? Eftersom du inte behöver lägga till mer än 4-500 kr utöver vad ett rent kamerahus kostar för att också få med kitzoomen, som ju har autofokus, så föreslår jag att du kostar på det (oavsett vilket märke du kommer att välja). Även om de billiga kitzoomarna naturligtvis inte har samma klass som de lite dyrare objektiven, så lär det i alla fall vara svårt att få mer för pengarna.

Anti-skakfunktionen bör däremot fungera även med dina manuella objektiv, eftersom denna är inbyggd i kamerahuset.

När det gäller övriga instegskameror på marknaden så är även Canon 350D utgången och ersatt med 400D. Nikon D40/D40x är current. Du kan ju också titta på Sony A100, som visserligen ligger i segmentet ovanför dessa kameror, men där priset har sänkts till prisnivån för instegskameror (för att "ge mera plats" för deras A700). Till sist har du ju också Olympus E-410 och E-510 som du kan titta på. Dessa har dock nackdelen av att vara försedda med en lite mindre sensor än de övriga nämnda kamerorna. Cropfaktorn blir 2x för Olympus-kamerorna, medan den är 1,5x för kameror med APS-C sensor.
 
Pentax K100D Super kan du känna på i affär och DS känns nog ganska lika, känns inte en kamera rätt så tycker jag inte du ska köpa den. Ska du köpa begagnat?
DS, K100D och DL kan ta 4st R6 batterier både engångs alkaliska(billiga) och litium(dyra och starka) och uppladdningsbara Nickel metallhybrid(NhMh) som är billiga men tappar laddning fort samt håller låg spänning som gör kameran lite långsam.
Dom kan oxå använda CRV-3, engångs som är dyra och uppladdningsbara som blir billiga i längden, båda ger snabb kamera.
Samtliga? konkurrenter har li-ion batterier som även Pentax K10D har.
Vad som skiljer kamerorna åt kan du titta på i tex tidningen Foto nummer 11 i år(finns på bibblan) som testar kamerorna mot varandra, titta på vilka finesser och egenskaper du får mm.
Tiden för en kameras skrivning till kortet och när du bläddrar bland bilderna på kameran beror mycket på kortet, tex Sandisk ultra duger bra.
 
Varför jag tittade på en DS är ju för jag hittade en begagnad för inte så mycket pengar med Zoomobjektivet etc alltså hela kitet. Och jag vart ju sugen eftersom jag redan hade 2 st objektiv. Sen om man sparade lite pengar på bara huset är svårt eftersom det bara finns beg kit har jag sett.
Jag är inte kräsen eftersom det är den första kameran men den behöver inte kosta för mycket. Vill mest testa på hur det är och kanske fortsätta. Gillar min analoga Pentax så varför skulle jag inte älska en digital?

A100 har jag tittat på, verkar vara helt okej av vad jag har sett och sen tittade jag på en D40X som verkligen var underbar att handskas med.
350D som min kompis har tyckte jag tillfredställde mitt sug efter en SLR eftersom den fortfarande kan hittas billiga beg, en sprillans ny kamera är lite mycket pengar för tillfället.
Den satt verkligen slikat mot handen och kändes rejäll och inte allt för plastig som vissa kamerar är.

Har faktis köpt fyra stycken 2700mha R-4 batterier som jag tänkte ha till min Sunpak blixt till KX:en, dem ska nog duga till en Digital kamera.

Tänkte faktis en beg kamera men får dra runt till olika fotoaffärer och känna och testa lite kameror innan jag bestämmer mig.
Men DS:en verkar vara väldigt liten, såg att dem jämnförde med en D70 på ett test och den var som att jämnföra en Mini Cooper med en Audi A6.

Några kameror ni rekommenderar annars som ni själva kanske och använder?
 
Senast ändrad:
Bofoto2 skrev:
Pentax K100D Super kan du känna på i affär och DS känns nog ganska lika, känns inte en kamera rätt så tycker jag inte du ska köpa den. Ska du köpa begagnat?
DS, K100D och DL kan ta 4st R6 batterier både engångs alkaliska(billiga) och litium(dyra och starka) och uppladdningsbara Nickel metallhybrid(NhMh) som är billiga men tappar laddning fort samt håller låg spänning som gör kameran lite långsam.
Dom kan oxå använda CRV-3, engångs som är dyra och uppladdningsbara som blir billiga i längden, båda ger snabb kamera.
Samtliga? konkurrenter har li-ion batterier som även Pentax K10D har.
Vad som skiljer kamerorna åt kan du titta på i tex tidningen Foto nummer 11 i år(finns på bibblan) som testar kamerorna mot varandra, titta på vilka finesser och egenskaper du får mm.
Tiden för en kameras skrivning till kortet och när du bläddrar bland bilderna på kameran beror mycket på kortet, tex Sandisk ultra duger bra.

En synpunkt bara. K10:an har ju gått ner i pris, men tyvärr så klarar den inte att mäta ljuset korrekt med k- och m-linser. Hittar man en sådan till attraktivt pris, så går det tydligen att få bra ljusmätningsfunktion genom att byta fokuseringsskiva och använda den som är orginal i DS. Kanske värt att göra så. K10:an har ju många förtjänster.

Uffe
 
Så du menar att om jag använder mina objektiv så kommer inte ljusmätningen att fungera korrekt?
Tittade precis på K10, hittade då en K100D med ett 18-55 objektiv för 4700kr.
Men ni rekommenderade K100D annars. Jämnförde båda kamerorna K100D och K100D Super det enda som skillde var att K100D kunde filma och att K100D Super kunde spara i Raw format. Annars var det i praktiken samma kamera bara med några värre grejer i Supern, och att priset var 250kr mer.
Den borde väl duga som en nybörjar kamera?
 
Wompa skrev:
Jämnförde båda kamerorna K100D och K100D Super det enda som skillde var att K100D kunde filma och att K100D Super kunde spara i Raw format.

Ingen Pentax systemkamera kan filma, mig veterligen finns det ingen annan systemkamera som kan det heller. De sensorer som finns för en digital systemkamera klarar inte video.

Både K100D och K100D Super kan spara i RAW-format (precis som alla andra systemkameror från Pentax), så det är inte det som skiljer.

Nej, det som skiljer är tre saker:
* K100D Super har strömkontakter för de nya SDM objektiven, som innebär en tystare autofokus.
* K100D Super har dammavskakningsfunktion.
* K100D Super har ett effektivare skakreduceringssystem.

I övrigt är kamerorna helt identiska.
I Januari presenterar Pentax ersättaren till K100D Super, men den lär troligen hamna något högre i pris.

Angående ljusmätningen så garanterar inte Pentax att ljusmätningen fungerar helt tillförlitligt med objektiv före A-serien som kom 1982. Detta därför att kameran saknar mekanisk avkänning av bländarringen (vilket inte behövs för de elektroniska objektiv som introducerades 1982). Med ett objektiv utan elektriska kontakter så ställer man kameran i manuellt läge och trycker AE-L knappen för att kameran ska blända ner till vald bländare och mäta upp objektivet. Många med K100D upplever dock att detta fungerar tillfredsställande.

Hälsar
R
 
Vänta?

Jag har haft en Pentax *ist DS och den var enligt mina mått en mycket bra instegskamera. Efter ett tag började jag dock sakna en del inställningsmöjligheter så jag bytte till en K10D som jag är mycket nöjd med.

Men... Jag skulle nog rekommendera dig att vänta till Januari (såvida det inte är en julklapp) när Pentax släpper de nya modellerna.
Förmodligen kommer det då ut en hel del K100D och K100D Super på begagnatmarknaden. Kanske till samma pris som *ist DS ligger på idag.
De modellerna har bl.a. en större display vilket är mycket trevligt.

Det är alltid tråkigt att vänta men ibland kan det löna sig!

// Rikard
 
Det är väl bara lanseringen av Pentax nya kameror som sker i slutet på januari? Innan de finns på marknaden lär det nog dröja några månader till.

Pentax *ist Ds är fortfarande en bra kamera och det är inte så mycket som skiljer den från Pentax nyare instegsmodeller. Faktum är att *ist DS kan vara bättre till manuella objektiv då den har större och ljusare sökare än dagens instegsmodeller, vilket gör det lättare att fokusera manuellt.

Om du hittar *ist DS riktigt billig begagnat så tveka inte, då har du en bra kamera som du kan lära och växa i, sen när Pentax kommande modeller kommit ner i pris om något år kan du uppgradera om du känner behov för det.
 
Wompa skrev:
Tjennare.

Är lite sugen att börja fota med en digital SLR kamera men det är svåra att hitta en kamera för min plånbok.
Har en Pentax KX sen tidigare med två st SMC Pentax objektiv.
Ett 1:3.5/28 och en 1:3.5/135. Och eftersom Pentax har kompabilitet med sina äldre objektiv så bör dem passa, K-mount.

Men nu är frågan hur möter sig en *ist DS mot dem andra rivalerna, så som Canon 350D eller Nikon D40. Har virrat omkring och tittat efter just någon av dessa kameror men är inte bra på att avgöra. Fick testa min kompis 350D och jag tycker den fungerar som en dröm, men eftersom min kunskap inte sträcker sig så långt så kan jag inte gå efter det endast.

Vad tycker ni som vet, vilken ska jag satsa på? Har ju två objektiv redan så ett kamerahus är det enda jag behöver från en Pentax vilket drar ner priset, men hur bra är dem?

Jag har haft en DS och saknar den ibland trots att jag har en K10. Grymt bra kamera med mycket bra sensor. Enda nackdelen är att den inte har regalgen riktigt där jag vill ha dem, men som sagt var, en saknad kamera. Som första digitalSLR är den i det näsrmaste perfekt skulle jag tro. Liten till formatet också. Jag tror inte du kommer att ångra dig.

Gamla manuella objektiv fungerar mycket bra på DS, dessutom har den TTL så den kan hantera gamla blixtar.
 
Fogel70 skrev:
Det är väl bara lanseringen av Pentax nya kameror som sker i slutet på januari? Innan de finns på marknaden lär det nog dröja några månader till.

Pentax *ist Ds är fortfarande en bra kamera och det är inte så mycket som skiljer den från Pentax nyare instegsmodeller. Faktum är att *ist DS kan vara bättre till manuella objektiv då den har större och ljusare sökare än dagens instegsmodeller, vilket gör det lättare att fokusera manuellt.

Jag väntar mig att de nya kamerorna kommer finnas i butiker någon gång i Mars, om leveranserna börjar från fabriken i Februari.

*ist DS har en större sökare än K100D/K100D Super ja, men den är faktiskt något mörkare. Om K100D/K100D Super hade samma storlek på sökaren, så skulle de vara mörkare därför att de har en pentaspegel istället för en äkta pentaprisma. Dock, eftersom de har en mindre sökare så koncentreras ljuset på en mindre yta vilket kompenserar för den ljusförlust som kommer av pentaspegel och slutresultatet blir faktiskt en något ljusare sökare.

Jag tycker absolut att *ist DS fortfarande är en fantastisk kamera och en uppdaterad version av den säljs som ny under namnet Samsung GX-1S, den har bl a större visningsskärm än *ist DS.

Hälsar
R
 
Wompa skrev:
Så du menar att om jag använder mina objektiv så kommer inte ljusmätningen att fungera korrekt?
Tittade precis på K10, hittade då en K100D med ett 18-55 objektiv för 4700kr.
Men ni rekommenderade K100D annars. Jämnförde båda kamerorna K100D och K100D Super det enda som skillde var att K100D kunde filma och att K100D Super kunde spara i Raw format. Annars var det i praktiken samma kamera bara med några värre grejer i Supern, och att priset var 250kr mer.
Den borde väl duga som en nybörjar kamera?

K10:an klarar inte att mäta ljuset korrekt vid arbetsbländare, eller nedbländad mätning som är arbetsättet med gamla gluggar )m- och K-gluggar). Flera K10-ägare har vittnat om att det är riktigt dåligt. Men kan som sagt enl. trovärdiga uppgifter fixas med en äldre fokuseringsskiva (från DS).
K100 klarar detta däremot mycket bra. Kan fladdra något halvt steg hit eller dit från korrekt mätning, men inget som har betydelse.(Egen erfarenhet).
K100-ans svaghet i mitt tycke är batterivalet. R6:eek:r är ju lätttillgängliga men har låg kapacitet trots att det kommit batterier med lägre självurladdning. Ett riktigt lithiumbatteri är att föredra.
K100:an är totalt sett mycket bra och dessutom till ett pris som inte rånar...

Uffe
 
Wompa skrev:
Så du menar att om jag använder mina objektiv så kommer inte ljusmätningen att fungera korrekt?
Tittade precis på K10, hittade då en K100D med ett 18-55 objektiv för 4700kr.
Men ni rekommenderade K100D annars. Jämnförde båda kamerorna K100D och K100D Super det enda som skillde var att K100D kunde filma och att K100D Super kunde spara i Raw format. Annars var det i praktiken samma kamera bara med några värre grejer i Supern, och att priset var 250kr mer.
Den borde väl duga som en nybörjar kamera?
[/QUOT
K10D har en mycket ljus mattskiva, fördelen är att det blir ljust i sökaren, nackdelen som har visat sig är att gamla objektiv inte funkar tillfredsställande men det går att åtgärda med en sökarskiva till DS. Det funkar på K100D.
Visst, jag kan rekommendera K100D men K100D Super kan använda fokusmotorn i dom nya objektiven som kommer, då får du en nästan helt tyst fokusering.
Med K100D/Super(och DS, DL) kan du använda olika batterier som har olika egenskaper(se ovan).
Både K100D och super tar RAW eller Jpeg och dom har seriebild tagning men inte video.
 
Jag drog bara igenom Pricerunner en snabbis och det stog att K100D kunde filma och hade ljudingång etc. Kanske var en annan modell.

Ska väl se efter julrusen och se om dem nya kamerorna har fått folka att sälja sina K100D eller likande, så kanske man gör något fynd.

All hjälp tackar jag för. Har lärt mig yterst mycket av bara några enstaka frågor.

TACK!
 
japp!

kommit flera pentax på tradera på sistånde,så kolla där.en k100d är iaf mycke kamera för pengarna.
 
Jo vet, jag håller ett stadigt öga på tradera och blocket. Men som många kunniga säger så när K200D och K20D kommer så kommer priserna droppas som bara den. Det är vad man förväntar sig iaf.
 
Jag tror inte priserna kommer att droppas så mycket eftersom de nya modellerna kommer att ligga högre i pris än de modeller som de ersätter. Pentax höjer ribban med de nya modellerna, inte bara i fråga om teknisk prestanda utan även byggkvaliteten (material och konstruktionen) blir ännu bättre på båda modellerna.

Hälsar
R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.