ANNONS
Annons

Pentax *ist DS/DL vs Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

coach

Medlem
Jag har länge funderat på att köpa mig en DSLR och som inbiten pentaxian har det främst varit en Pentax *Ist DS som hägrat.

Nu har jag just fått ta över en Nikon FE med två objektiv, Nikon Series E 50mm 1.8 samt Nikon Series E 100mm 2.8 som legat i en låda och samlat damm de senaste 15-20 åren så allt är i toppskick, ser knappt använt ut.

Detta har fått mig att börja fundera. Hur står sig DS alternativt en DL mot Nikon D50?

Kommer de två nikon objektiven att fungera på en D50? Funkar ljusmätningen om man kör manuellt?

Hur bra är objektiven? Har ingen som helst koll på Nikons värld. Hur står sig tex Nikon Series E 50mm 1.8 mot Pentax 50mm SMC-A 1.7?

Har ingen jätte pentax utrustning men dock är det ändå ett par objektiv, konvertrar och filter som det känns tungt att lämna. Men D50n är ju nån tusenlapp billigare och jag har en väldigt stram budget. Ett alternativ är ju att sälja Nikonen med objektiv eftersom det verkar som om man kan få in en ganska bra slant på den.

Många frågor på en gång men jag är tacksam för alla förslag.

Ljusmätningen kommer inte att fungera på en D50 med de där två manuella objektiven.

100/2,8 E är inte superskarpt på en digitalare. Ungefär i nivå med en billig 70-300-zoom, och sämre om det är starka ljuskällor med i bild.

50/1,8 E har jag inte haft, men det skall vara samma optiska konstruktion som dagens AF-variant. AF-objektivet är superskarpt. E-varianten har dock sämre antireflexbehandling så sämre kontrast kan nog förväntas, speciellt om det är starka ljuskällor med i bild.

coach skrev:
Tack för det snabba svaret!

Att ljusmätningen inte fungerar gör valet enkelt för mig.

Dessutom så är det inte säkert att optiken funkar om de legat i en låda länge. Kärvande bländarlameller är inte helt ovanligt, oftast då bättre om grejorna använts...

Pentaxen blir nog bra för dig om du är intresserad av att köra äldre MF-optik!

//Larsa

F.ö. får man inte riktig ljusmätning med äldre manuella objektiv (M- och K-serien) på Pentax *ist DS/DL. I manuellt läge måste man manuellt blända ner objektivet för korrekt ljusmätning. Tidsautomatik fungerar bara med största bländaren.

A-objektiv fungerar däremot bra.

objernulf skrev:
F.ö. får man inte riktig ljusmätning med äldre manuella objektiv (M- och K-serien) på Pentax *ist DS/DL. I manuellt läge måste man manuellt blända ner objektivet för korrekt ljusmätning.

Nja, manuellt och manuellt, man drar on-off spaken till DoF-Preview och sen mäter den mäter den ljuset nerbländat.

Själv tycker jag det är nånstans mellan manuellt och automatiskt, men helt okej. Bättre än ingenting!

/Henri

Joo det blir nog Pentaxen.

Om jag skulle sälja Nikonen vad är ett själigt pris för en Nikon FE med de två objektiven? Har kollat runt på Tradera och blocket och sett att de kan gå för ganska mycket.

Tack igen för alla svaren!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar