Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax *ist DL - ny instegsmodell

Produkter
(logga in för att koppla)
* Utseende och storlek som *ist DS
* 2.5" LCD skärm, men med samma upplösning som 2" i DS.
* 3 punkts AF, spot AF kan väljas (DS har 11 punkts AF med möjlighet till manuellt val mellan alla AF punkter)
* Svenska menyer! (DS har engelska)
* Exponeringslägen, kompatibilitet med äldre objektiv, sökare, hastighet (2.8 b/s), skärpedjupskontroll och spegeluppfällning är samma som DS.

Exakt vilka fler skillnader som finns mellan denna och DS vet jag inte i dagsläget, jag fick precis ett nyhetsbrev från Pentax Scand och det står inte så mycket i det...

Rek utpris kommer liga på runt 8 500 SEK, vilket torde innebära kanske 7 500 eller så hos Cyberphoto - inklusive objektiv.

Hälsningar
Roland
 
Det här låter ju mumma, och punkt 3:
Roland Mabo skrev:
* 3 punkts AF, spot AF kan väljas (DS har 11 punkts AF med möjlighet till manuellt val mellan alla AF punkter)
spelar ju ingen roll för en som hade tänkt använda sina gamla MF-objektiv.

www.pentax.se är oåtkomlig för tillfället.
Dom kanske plockar bort nyheten just nu ...

-- MW
 
Re: Re: Pentax *ist DL - ny instegsmodell

Magnus W skrev:
Det här låter ju mumma, och punkt 3:

spelar ju ingen roll för en som hade tänkt använda sina gamla MF-objektiv.

www.pentax.se är oåtkomlig för tillfället.
Dom kanske plockar bort nyheten just nu ...

-- MW

Funkar här.

/Henri
 
Japp nu funkar det. Och *is DL ligger kvar.

Sablar, nu smärtar det i plånboken igen ...

-- MW
 
En besparing tycks vara att den inte har prisma- utan speglar i sökaren. Något måste de ju spara på... Det kanske kan förklara skillnaden i vikt jämfört med DS också?
 
Förresten så står det i presentationen "pentaprism", medan i den tekniska specifikationen står det "prisma med pentaspeglar". Så informationen på denna punkt är otydlig, får hoppas att sökaren inte är lika otydlig som deras skrivelse. :)

Hälsningar
/* Roland
 
enligt länken...under 800$...jo jag tackar jag... nu börjar vi prata pris som svenssons kan ha råd med...hoppas att det verkligen är sant och att den kommer SNART...vill ha.
 
Rek ca pris i Sverige blir 8 495 SEK inkl DA 18-55 AL optiken, enligt Pentax Scand. Får väl se vad det landar på hos internetsäljarna, men runt 6 500 - 7 000 SEK är väl inte otroligt. Rek utpriset på DS:en är ju 9 000 SEK med optik, men Cyberphoto tog 8 295 SEK optik när jag köpte min där. Kommer under sommaren...

Fast jag är inte så impad av den, den är en skalad DS. 3 AF punkter (känsliga för både vertikala och horisontella linjer i samma punkt) istället för 11, färre specialinställningar, saknar höghastighetssync, men skärpedjupskontroll och spegeluppfällning är kvar och det är ju trevligt.

Hälsningar
/* Roland
 
Tycker den låter väldigt intressant!
AF är rätt ointressant för mig för tillfället då jag har så många objektiv som inte har det.

Däremot känns det ju lite synd att kliva ner från LX sökare till den digitala.. Oavsett Pentax DSLR modell som jag prövat.
 
Roland Mabo skrev:
Rek ca pris i Sverige blir 8 495 SEK inkl DA 18-55 AL optiken, enligt Pentax Scand. Får väl se vad det landar på hos internetsäljarna, men runt 6 500 - 7 000 SEK är väl inte otroligt.
IST*DS med 18-55 kostar just nu 8195:- på Scandinavianphoto. Bara huset = 7295:-.
*ist DL borde enligt min ringa mening lägga sig ungefär 1500 - 2000 pix under detta för att bli intressant för min del, med tanke på framför allt den sämre sökaren.

Fast man skall nog ta en titt innan man dömer ut sökaren, vem vet, man kanske blir glatt överraskad.

-- MW
 
ja min ståndpunkt är ju framförallt att kunna använda min befintliga utrustning på ett digitalt hus så för mig är den definitivt intressant...fast nog måste man undersöka sökaren först innan man bestämmer sig helt.

Är ju en stor del av upplevelsen när man tar kortet trots allt.

Men 6-7000 är ett överkomligt pris iaf...förrut med summor runt nio tycker jag har varit på tok för dyrt.
 
Magnus W skrev:
IST*DS med 18-55 kostar just nu 8195:- på Scandinavianphoto. Bara huset = 7295:-.
*ist DL borde enligt min ringa mening lägga sig ungefär 1500 - 2000 pix under detta för att bli intressant för min del, med tanke på framför allt den sämre sökaren.

Fast man skall nog ta en titt innan man dömer ut sökaren, vem vet, man kanske blir glatt överraskad.

Vi får väl se vad den landar på ute i butik, det är ju knappt någon som lägger priset den nivå som en distributör rekommenderar.

Jag har pentamirror i min MZ-10 och jämför jag den med den pentaprisma som jag har i min MZ-5n så är skillnaden liten - ändå är skillnaderna i de tekniska specifikationerna större än mellan DS och DL.

Hälsningar
/* Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.