Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax FA 77/1,8 Limited; två versioner

Produkter
(logga in för att koppla)

andrho

Medlem
Pentax FA 77/1,8 Limited finns i två varianter; en helt i metall och en traditionellt svart. Är det någon som kan reda ut skillnaderna på dessa objektiv?
 
Den ena är i svart och den andra i metallfinish.
Det svarta är kanske eloxerat, i övrigt samma aluminium.
 
Det är min absoluta övertygelse att det objektiv som ser snyggast ut, också tar de snyggaste bilderna. :)

Det är precis samma objektiv, men i olika färger.
Båda är av metall.

Under några år så gjorde Pentax en del modeller med silverfinish som alternativ till helsvart finish, därav dessa två färger på objektiven. Jag har en *ist DS med silverfinish (silvermålad plastkomposit). Så till den skulle jag välja den omålade metall-varianten av FA Limited, men till min svarta K10D så är den lackerade metallvarianten, i svart, mer estetiskt tilltalande...

Hälsar
R
 
Har för mig att den svarta bara finns att få tag på i Japan och på ebay i USA.

Själv så är jag spekulant på 70/2,4 och tänkte försöka att ta några testfoton på mässan :)
 
Den svarta har tidigare endast funnits tillgänglig på den japanska marknaden, men under senare år så har de släppt på det där. Svarta versionen importeras reguljärt till bl a USA. Däremot så vet jag ej om den även importeras till Europa och Sverige. Den svarta tillverkas i färre exemplar än den andra.

Hälsar
R
 
Hmmm, när jag äntligen bestämt mig för ett 77/1,8 (svart) så kommer du och ställer allt på huvudet så jag får börja tänka igen ... ;)

Ljusstyrka 1,8 mot 2,4, hmmm, lite skarpare på 2,4, å andra sidan kan man inte blända upp till varken 1,8 eller 2,0 om det skulle behövas, hmmm, och är det 2,4 eller 2,8?, har förstått att 77:an har ett enormt gott rykte och är enormt beprövat - det är väl inte 70:an än, hmmm, prisskillnad på 3.000:-, hmmm, ser det kanske fjompigt ut med ett platt objektiv på en K10? Pjaa, spelar kanske ingen större rolll men ändå, och hur blir det med närgränsen månntro, hmmm , för 3,000 spänn kan man ju få ett halvt objektiv till - eller en liten blixt eller nått, ja - du ser vad jag får jobba nu.

Fast jämförelsen var intressant - det verkar ju som om Pentax fått fram en godbit till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.