ANNONS
Annons

Pentax Digital Camera Utility eller Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_K

Aktiv medlem
Hej på er!

Har nu haft min K-5:a några veckor och är nöjd med den.
Dock skulle jag gärna vilja ha era synpunkter på följande.
'
Jag vill helst inte sitta och efterbehandla bilderna med för mycket tid, det måste gå relativt snabbt.

Har börjat plåta raw (igen) och fixar i princip bara till vitbalans och ev. exponeringsnivå.

Skulle gärna vilja kunna fixa till brus men tycker inte att PDCU ger något resultat. Jag begriper heller inte mycket av dom inställningarna.

Jag använder Picasa som album idag tillsammans med Photoshop Elements 6, vilket funkar bra.
Har möjlighet att köpa Lightroom 3 för ~600 kr.

Jag är mest ute efter att kunna batcha raw->jpg, snabbjustera vitbalans, exponerinsnivå samt ta bort brus vid högt ISO.

Vad säjer ni, LR3 eller något annat för mig?
OM någon vet hur man i PDCU tar bort brus på ett hyffsat enkelt sätt, kan det vara lösningen.

Tackelitack för eventuella svar!
=)

Jag är ungefär som du, nästintill ogillar att sitta och mecka med bilderna men kan ändå våga påstå att LR3 var ett lyft. Enkel o snabb hantering av bilderna, brusreduceringen är riktigt bra.
Extremt sällan som jag behöver plocka upp bilder i PS (photoshop) för att skärpa upp dem ytterligare efter att jag haft dem i LR3.
Export från RAW till JPEG går väldigt smidigt i mitt tycke.

PDCU vet jag inte vad det är, pentaxprogram?

Lightroom är riktigt bra på att ta hand om brus, i mina ögon.
Jag har kört de flesta versioner av programmet och det blir bättre varje gång. 600 spänn för LR3 är en überbra deal.

600 för LR3 verkar prisvärt, såg att fullpriset ligger på ca 1500:-
nu, så en ny variant är väl på gång.

Jaså, Corel har köpt upp Bible oxå,
funkar Corel Aftershot Pro bra på brus?

Köp bara inte Adobe-produkter på Ebay, Tradera eller liknande, risken för att grejerna är piratversioner är enorm. Jag gick på det (fick dock pengarna tillbaka) i ett tillfälle av dumhet och än kan jag inte registrera ett äkta Lightroom på denna dator då någon dold crack ligger och gottar sig.

Glöm inte bort att LR är mer än bara en raw-framkallare. LR är ett bra sätt att hålla ordning på filerna. Jag använder bara LR för hantering av bild-filer. LR 4 innehåller bland annat möjlighet till geotaggning samt att att justera vitbalans med penseln.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar