Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DA* 55 f1,4 - test

Produkter
(logga in för att koppla)
Jadu

Av någon anledning står det inte DA*55 under de bilderna MEN du ser vilka som är tagna med FA 50 så alla de andra är med 55an.

Fick också trevliga vibbar av den gluggen när jag provade den på Fotomässan. Betydligt trevligare bokeh och lite 'mjukare' skärpa än FA 50/1.4 på f/1.4 - f/2.0. Dock tyckte jag den inte var så snabb i AF men nästan helt ljudlös (i mäss-miljö)

Mina intryck

Bilderna är inte uppskärpta mer än deafult i lightroom (tror den står på 25 i amount...)

Skön byggkvalitet, skarpare, mycket PF på f1,4 - försvinner mycket direkt på f1,6. Verkar sätta skärpan "oftare" och "bättre" än FA 50.

Bokeh - smaksak...

Som sagt lite "seg" i AF men säker. Testade den på Pentax KM men märkte ingen större skillnad.

Mycket bättre storlek tycker jag med större AF-ring. Vädertätad! Och stort motljusskydd vilket hindra tex vattendroppar på linsen...

Tjipp

Att den är seg i AF beror antagligen på att den har lång "slaglängd", då blir den lättare att finjustera manuellt. Bra mycket lättare(375gr) än Sigmas nya 50/1,4(505gr), men den är för småbild.

De tycks vara rätt lika i karaktär, men DA55 har bättre kantskärpa (speciellt vidöppen) enligt detta test. http://www.informatik.uni-bremen.de/foto-ag/DA55/DA55.html

Men det känns ändå inte aktuellt att byta ut FA50 eftersom den har så mycket snabbare AF, och det kan knappast beror på slaglängden då den är längre hos FA50 än hos DA55.

Du kan ju inte mena att du hellre litar på ett test utförd av en amatör än t.ex.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1235/cat/45

där omnämns den som ett fantastiskt objektiv som är väl värt pengarna, då ska vi komma ihåg att Nikons prisvärda 50 f/1,8 eller f/1,4 är mycket billigare och det krävs alltså mycket mer av pentaxgluggen för att klassas som prisvärd eftersom den är mycket dyrare!

Nej, denna glugg hamnar högt upp på önskelistan :)

Du kan ju inte mena att du hellre litar på ett test utförd av en amatör än t.ex.
Tycker att mitt FA 50/1.4 är ett fantastiskt fint objektiv så jag tycker inte det är motiverat att byta ut det mot ett 4 ggr dyrare objektiv. SLRgear har inte testat FA 50/1.4 så det är svårt att bedömma vad de skulle säga om skillnaden mellan den och DA* 55/1.4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar