Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DA* 300mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Läckert, nu vill man ju ha ett sånt också :) Men jag skulle kanske ta och fota lite med min gamla Tokina 400/5.6 först (har inte använt det sedan jag blev digital, knappt innan heller).
 
Zewrak skrev:
Nepp. Men snart så. Någon gång under april tror jag nog att det blir.


Se där!

Med ett pris över 10 000 kr skulle jag vilja se en opartisk test innan jag lägger upp slantar. Men en lång orginal fastbrännvidd är efterlängtad. Sliter än med gamla helmanuella långtelen. Det går och ger bra kvalitet, men är långsamt hanteringsmässigt.

Uffe
 
Hade ju varit kul om det kom under april, men är ytterst tveksam till det :( Är själv nöjd om jag hinner få det innan Juni.
 
Kan glatt meddela att jag varit lite för pessimistisk.Da* 300/4 finns nu i lager på cyber. Mitt landar förhoppningsvis på tisdag eller onsdag :D
 
johanni skrev:
Kan glatt meddela att jag varit lite för pessimistisk.Da* 300/4 finns nu i lager på cyber. Mitt landar förhoppningsvis på tisdag eller onsdag :D

Väntar med spänning på recension och testbilder. Var lite orginell och ange avstånd i meter till motivet :p.
 
Jag är extremt nöjd med mitt 300a, men även jag är faccinerad över att de lyckats ta den bilden. Skulle gissa att de kört manuellt, trollsändor flyger ofta över exakt samma område flera ggr, så det brukar ge bra utdelning att vänta med hyffsad fokus och sen köra det sista manuellt...

Men visst är objektivet imponerande :D
 
så här kommer info:

some technical data on the photograph, all in AF mode and all handheld
distance to focus 1,5 - 2 meters circa, for the third, the dragonfly in flight
2,5-3 meters circa, PP in Silkypix v.3, all shot are crop from the orginal
PEF of the 50%
Pentax K20D with DA*300mm f/4 ED IF SDM
1)1/250 f/6,3 iso 200
2)1/500 f/7,1 iso 400
3)1/800 f/6,3 iso 400
the new DA* 300 a lens to have absolutely.
 
Flygande trollsländor

Zewrak skrev:
De satt säkert ner och han fotade dem just när de flög iväg :p.

De flygande trollsländorna är ängstrollsländor. När de flyger sammankopplade under parningen går det väldigt långsamt och paret brukar vela omkring över samma lilla område ganska länge. Alltså brukar man få ganska goda chanser att få vettiga flyktbilder på dem (oavsett vilket objektiv man har.....). I detta läge krävs det inga 300mm utan man klarar sig på halva brännvidden. Det svåra är snarare att hitta objektet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.