Annons

pentax blixtproblem...

Produkter
(logga in för att koppla)

paddmannen

Aktiv medlem
Har en pentax af540fgz sedan några månader. Hittills har jag bara kört i manuellt läge vilket naturligtvis funkar bra, men så tänkte jag att det kunde vara kul att inte behöva tänka så mycket så jag prövade med P-TTL (med K10D i Av-mode)

Kan konstatera att alla bilder blir underexponerade, detta gäller dels i ett i princip helt mörkt rum och dels när det finns en hel del befintligt ljus. jag är inom längdskalan som finns på blixtens lcd-skärm.

Ett tag trodde jag att det var blixten som inte orkade, men då jag slog över den till manuell såg jag att det fanns kräm så det räcker, det blev isbjörnar som skottar snö...

Jag kan kompensera med blixten och öka 1 steg. Då blir det åtminstone bättre om blixten är riktad rakt mot motivet. Däremot om jag slår blixten i vägg eller tak så blir det helt underexponerat igen.

Jag trodde i min enfald att blixten skulle portionera ut tillräckligt med ljus för att bilden skall bli rätt exponerad oavsett om blixten är riktad mot motivet eller om jag slår den i taket exvis.

Frågan är alltså vad är det som gör att det blir underexponerat i P-TTL. (Samma resultat på olika bländare och ISO för övrigt)

Varför slickar inte blixten ut mer ljus? Eller är det jag som är ute å cyklar och inte har fattat ngt uppenbart??

hmm jag har aldrig haft något problem med min FGZ-540 blixt, den lyser alltid ut bra och med rätt mängd ljus. så om jag vore du skulle jag ta den till butiken du köpte den i o be dem kolla på den...det är svårt att avögra något över nätet så här.

Lysmåleren sitter i prismehuset og er følsom for lys som kommer inn bak kameraet i okularet. Pass derfor på at du holder øyet inntil kameraet slik at du hindrer blitzlys å forstyrre lysmålingen.

tackar för tipsen men..

...det funkar fortfarande inte

-Objektivet jag använder är ett 40/2,8 pannkaka.
-Blir samma resultat även i P-läge.

-Samma resultat (histogrammet långt till vänster) på olika avtsånd, bländare, iso, ljust eller mörkt motiv...

Ja, att ta den till butiken skulle vara en elegant lösning naturligtvis. Problemet är att blixten är köpt i japan..
Där fick man.....

Om du har köpt produkten med internationell garanti, så ska garantin även gälla i Sverige om du har garantikortet. Jag vet inte om man får betala extra för det i Japan. Det bästa du kan göra i den här situationen är nog att kontakta Pentax Sverige i vilket fall som helst. Du har knappast något att förlora på att höra med dem vad de kan erbjuda dig.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Ja, det blir väl så att jag får kontakta pentax.
Om jag inte har de rätta garantipappren får jag väl trösta mig med att blixten var betydligt billigare i japan och hoppas att reparationen inte överstiger mellanskillnaden...

Det är alltid en avvägningsfråga det där med att köpa kameraprylar utomlands. Har haft tur fram tills nu....

Kamerans firmware kan väl knappast ha ngn betydelse här,eller? Blixten fanns väl före kameran?

Pentax erbjuder internationell garanti på sina produkter, men jag vet inte om det är extra i Japan eller om det ingår vid köp. Det finns en del som har haft bekymmer med Pentax blixtar, men det finns också många rapporter om hur bra de fungerar så detta är troligen mer en fråga om miss i tillverkningen än firmware. Jag har inte sett att någon med Pentax P-TTL blixtar har fått bekymmer på grund av firmware uppdatering i kameran.
(däremot så har jag sett några meddelanden om detta för 1.30 i K10D gällande Sigma blixt, som ej har licenserat P-TTL standarden från Pentax).

Hälsar
R

PROBLEM SOLVED...

Fellow pentaxknasbollar, tack för alla tips...

Höll på att bli vansinnig på den där blixten, installerade ny firmware, prövade trådlöst, samma sak.
Kollade kvitton och garantipapper - bara japanska krumelurer på alla papper och kvittot var handskrivet...tänkte att det här blir en kul dust med pentax france...

tills jag upptäckte att jag justerat ned K10Ds inbyggda blixt till -2steg. Satte den till 0 igen och nu funkar det.

Kan faktiskt inte förstå varför K10d:s inbyggda blixts inställning inverkar när man enbart använder en EXTERN blixt (och det dessutom finns ett reglage på den externa blixten för att ställa in blixtens styrka...)

Ja, det finns kanske nån logisk förklaring till detta eller oxå är det en liten bug.

:) Kul att det löste sig.

Angående exponeringskompensationen för blixten:
Blixten har ett reglage så att man kan använda denna funktion tillsammans med kamerahus som inte erbjuder inbyggd exponeringskompensation för blixten. Blixten fungerar med både gamla och nya hus, även de analoga systemkamerorna.

Det är normalt att kamerans inbyggda exponeringskompensation för blixt även fungerar med extern blixt. Genom detta möjliggörs funktionalitet med blixtar som inte har inbyggd exponeringskompensation.

Så det är ingen bugg, det är tänkt så. :)
Visst kan man fråga sig varför kameran inte hoppar över inställningen i kameran vid användandet av extern blixt, men kameran vet inte huruvida den påmonterade blixten har ett reglage för exponeringskompensation eller inte.

Personligen tycker jag det är lättare att använda inställningen i kameran och jag tycker det även är bättre för då kan jag ju köra på ett läge för alla blixtbilder, oavsett om inbyggd eller extern blixt används.

Men jag kan förstå att det är lätt att glömma funktionen, det vore bra om den indikerades tydligare på någon av visningspanelerna.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar