Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax blixtars AF-hjälpbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Fokuserar den efter IR-ljus, eller är det bara en vanlig röd lampa som sitter på blixten? Det är något jag kom att fundera över efter att ha läst en annan tråd på ämnet.

Min 360FGZ ger också ett synligt rött ljus, själv har jag aldrig sett någon blixt som fokuserar med IR ljus.

Men det är ett väldigt svagt ljus jämfört med vad jag sett på en del andra kameror, skulle det kunna vara ljusspill i det synliga spektrat?

Sony ska visst ha det på vissa kameror men annars verkar det inte användas.
Vad jag inte förstår är varför alla AF-lampor lyser rött. Varför just rött, liksom. Men de har väl anledningar.

vad jag har hört är röd den färg som sabbar våra ögons mörkerseende minst.. kanske är därför.. med tanken på att när AF hjälpen behövs är det oftast dunkel belysning.

Jag tror att autofokus sensorn är filtrerad från IR ljus, eftersom IR ljus bryts lite annorlunda vilket skulle ge fel avstånd jämfört med "vanligt" ljus.
Förr var det vanligt med "aktiv" autofokus på billiga kompaktkameror, om det är så nu vet jag inte. Aktiv autofokus brukar vara en IR ljusstråle där man mäter tiden efter reflektionen tillbaka till kameran, tiden avslöjar avståndet. Bra i dåligt ljus men sämre genom tex ett bussfönster, eftersom kameran mäter avståndet till fönstret(det brukar finnas en långt-avstånd knapp).
Dagens kameror, åtminstone systemkameror har passiv autofokus - alltså kameran mäter på motivet och sänder alltså inte ut nåt, men kan använda hjälpbelysning, blixt eller solljus.

Bofoto2 skrev:
Aktiv autofokus brukar vara en IR ljusstråle där man mäter tiden efter reflektionen tillbaka till kameran, tiden avslöjar avståndet.

Det tvivlar jag på. Att mäta tiden för ljuset på så korta avstånd kräver tämligen avancerad utrustning, knappast något som fanns i billiga kompaktkameror. Ultraljud däremot har jag för mig att åtminstone polaroid körde med.

Bofoto2 skrev:
Jag tror att autofokus sensorn är filtrerad från IR ljus, eftersom IR ljus bryts lite annorlunda vilket skulle ge fel avstånd jämfört med "vanligt" ljus.
Förr var det vanligt med "aktiv" autofokus på billiga kompaktkameror, om det är så nu vet jag inte. Aktiv autofokus brukar vara en IR ljusstråle där man mäter tiden efter reflektionen tillbaka till kameran, tiden avslöjar avståndet. Bra i dåligt ljus men sämre genom tex ett bussfönster, eftersom kameran mäter avståndet till fönstret(det brukar finnas en långt-avstånd knapp).
Dagens kameror, åtminstone systemkameror har passiv autofokus - alltså kameran mäter på motivet och sänder alltså inte ut nåt, men kan använda hjälpbelysning, blixt eller solljus.

Ricoh GR tror jag har aktiv AF av någon typ.

Punkk skrev:
Ricoh GR tror jag har aktiv AF av någon typ.

På 80-talet var aktiv AF med IR rätt vanlig på kompaktkameror, men man struntade i idéen till slut eftersom man inte kunde fotografera genom glasytor genom det. S k "passiv AF" med kontrastkänning går att fotografera genom glasrutor.

Hälsar
R

Gimbal skrev:
Det tvivlar jag på. Att mäta tiden för ljuset på så korta avstånd kräver tämligen avancerad utrustning, knappast något som fanns i billiga kompaktkameror. Ultraljud däremot har jag för mig att åtminstone polaroid körde med.
Antagligen är det så att kameror över fixfokus klassen(fixfokus=fast fokuseringsavstånd) har en 5-10 fasta lägen för fokuseringen och då är säkert IR fokusering billig. Men håller med dig om att ultraljud låter billigare, och ultraljud användes oxå.

Ultraljud har, så vitt jag vet, bara använts av Polaroid. Tar förmodligen för mycket plats för att användas på kompaktkameror.

Aktiv autofokus med infrarött ljus har varit relativt vanligt på analoga kompaktkameror ända in på 2000-talet.

Problemet med att fota genom glas kan man lösa med att hålla kameran nära glaset, men ej i rät vinkel mot glaset. En större nackdel är att räckvidden för AF bara är några meter. På en del kameror kan man därför ställa in "oändligt" manuellt vid t ex landskapsfotografering. Den stora fördelen är att aktiv AF fungerar i mörker utan speciell hjälpbelysning.

Vad gäller fokuslägen så stämmer det att enkla kameror inte har mer än 5-10 lägen. Konica Hexar AF, som använder aktiv AF med IR-ljus, har dock 290 lägen.

Olle

Edit: Stavade IR-ljus fel.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar