Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pentax blixtars AF-hjälpbelysning
- Trådstartare J.Paul
- Start datum
Albwah
Aktiv medlem
J.Paul skrev:
Vad jag inte förstår är varför alla AF-lampor lyser rött. Varför just rött, liksom.
Nikon har vit AF hjälp belysning i huset om jag minss rätt.
J.Paul
Aktiv medlem
Aha. WowAlbwah skrev:
J.Paul
Aktiv medlem
Mycket möjligt att det är därför.tarsson skrev:
vad jag har hört är röd den färg som sabbar våra ögons mörkerseende minst.. kanske är därför.. med tanken på att när AF hjälpen behövs är det oftast dunkel belysning.
Bofoto2
Aktiv medlem
Jag tror att autofokus sensorn är filtrerad från IR ljus, eftersom IR ljus bryts lite annorlunda vilket skulle ge fel avstånd jämfört med "vanligt" ljus.
Förr var det vanligt med "aktiv" autofokus på billiga kompaktkameror, om det är så nu vet jag inte. Aktiv autofokus brukar vara en IR ljusstråle där man mäter tiden efter reflektionen tillbaka till kameran, tiden avslöjar avståndet. Bra i dåligt ljus men sämre genom tex ett bussfönster, eftersom kameran mäter avståndet till fönstret(det brukar finnas en långt-avstånd knapp).
Dagens kameror, åtminstone systemkameror har passiv autofokus - alltså kameran mäter på motivet och sänder alltså inte ut nåt, men kan använda hjälpbelysning, blixt eller solljus.
Förr var det vanligt med "aktiv" autofokus på billiga kompaktkameror, om det är så nu vet jag inte. Aktiv autofokus brukar vara en IR ljusstråle där man mäter tiden efter reflektionen tillbaka till kameran, tiden avslöjar avståndet. Bra i dåligt ljus men sämre genom tex ett bussfönster, eftersom kameran mäter avståndet till fönstret(det brukar finnas en långt-avstånd knapp).
Dagens kameror, åtminstone systemkameror har passiv autofokus - alltså kameran mäter på motivet och sänder alltså inte ut nåt, men kan använda hjälpbelysning, blixt eller solljus.
Gimbal
Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
Aktiv autofokus brukar vara en IR ljusstråle där man mäter tiden efter reflektionen tillbaka till kameran, tiden avslöjar avståndet.
Det tvivlar jag på. Att mäta tiden för ljuset på så korta avstånd kräver tämligen avancerad utrustning, knappast något som fanns i billiga kompaktkameror. Ultraljud däremot har jag för mig att åtminstone polaroid körde med.
Punkk
Avslutat medlemskap
Albwah skrev:
Och Fuji har grönt AF-ljus (såklart, det är ju "deras" färg)
Punkk
Avslutat medlemskap
Bofoto2 skrev:
Jag tror att autofokus sensorn är filtrerad från IR ljus, eftersom IR ljus bryts lite annorlunda vilket skulle ge fel avstånd jämfört med "vanligt" ljus.
Ricoh GR tror jag har aktiv AF av någon typ.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Albwah skrev:
Det har Pentax också - genom den inbyggda blixten.
Hälsar
R
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Punkk skrev:
Ricoh GR tror jag har aktiv AF av någon typ.
På 80-talet var aktiv AF med IR rätt vanlig på kompaktkameror, men man struntade i idéen till slut eftersom man inte kunde fotografera genom glasytor genom det. S k "passiv AF" med kontrastkänning går att fotografera genom glasrutor.
Hälsar
R
Bofoto2
Aktiv medlem
Antagligen är det så att kameror över fixfokus klassen(fixfokus=fast fokuseringsavstånd) har en 5-10 fasta lägen för fokuseringen och då är säkert IR fokusering billig. Men håller med dig om att ultraljud låter billigare, och ultraljud användes oxå.Gimbal skrev:
Det tvivlar jag på. Att mäta tiden för ljuset på så korta avstånd kräver tämligen avancerad utrustning, knappast något som fanns i billiga kompaktkameror. Ultraljud däremot har jag för mig att åtminstone polaroid körde med.
Olle
Aktiv medlem
Ultraljud har, så vitt jag vet, bara använts av Polaroid. Tar förmodligen för mycket plats för att användas på kompaktkameror.
Aktiv autofokus med infrarött ljus har varit relativt vanligt på analoga kompaktkameror ända in på 2000-talet.
Problemet med att fota genom glas kan man lösa med att hålla kameran nära glaset, men ej i rät vinkel mot glaset. En större nackdel är att räckvidden för AF bara är några meter. På en del kameror kan man därför ställa in "oändligt" manuellt vid t ex landskapsfotografering. Den stora fördelen är att aktiv AF fungerar i mörker utan speciell hjälpbelysning.
Vad gäller fokuslägen så stämmer det att enkla kameror inte har mer än 5-10 lägen. Konica Hexar AF, som använder aktiv AF med IR-ljus, har dock 290 lägen.
Olle
Edit: Stavade IR-ljus fel.
Aktiv autofokus med infrarött ljus har varit relativt vanligt på analoga kompaktkameror ända in på 2000-talet.
Problemet med att fota genom glas kan man lösa med att hålla kameran nära glaset, men ej i rät vinkel mot glaset. En större nackdel är att räckvidden för AF bara är några meter. På en del kameror kan man därför ställa in "oändligt" manuellt vid t ex landskapsfotografering. Den stora fördelen är att aktiv AF fungerar i mörker utan speciell hjälpbelysning.
Vad gäller fokuslägen så stämmer det att enkla kameror inte har mer än 5-10 lägen. Konica Hexar AF, som använder aktiv AF med IR-ljus, har dock 290 lägen.
Olle
Edit: Stavade IR-ljus fel.
Senast ändrad:
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
Men håller med dig om att ultraljud låter billigare
Hur kan ultraljud låta billigare? Jag trodde vitsen med ultraljud var att det inte låter alls inom människans hörbara område!
Hälsar
R