Annons

Pentax AF220T

Produkter
(logga in för att koppla)
Över min döda kropp, här säljs inte :) .

Men allvarligt det fanns nog i de flesta affärer förr när man var livrädd för röda ögon och ville ha upp de små blixtarna lite mer. Den där ställningen kostade nog bara några tior.

Om man inte studsar blixten kan man ju lika gärna använda den inbyggda. Skillnaden i yta är ju försumbar, vilket Svens bilder illustrerar tydligt.

Den där kulan låter som en smart grej. Har den alla kontakter för ttl-mätning?

Själv tänkte jag att 220:an har lite bättre kapacitet än den inbyggda och inte är lika skrymmande som 500:an. Skall bli intressant att höra om sfäriska gränssnittet klarar ttlinfon.

I vilket fall lär man ju tappa AF- assisten från 500:an med stuts och kula.

jimh skrev:
Nu kan jag inte Pentax alls - men är det inte med dem som med alla andra, att man måste ha nyare blixtar för att få ttl-mätning med digitalkameror?

Lyckligtvis är inte Pentax "alla andra". *ler*

Pentax är den enda tillverkaren som har kvar TTL mätcellen under spegeln på digitalkameror, den mäter alltså det reflekterande ljuset från sensorn och följer standard TTL princip (som egentligen skapades för film).

*Men* det är en lösning med problem, eftersom den digitala sensorn har en helt annan reflektionskarakteristik jämfört med film - därför har de andra tillverkarna valt att satsa på andra lösningar. Med en TTL blixt på en DS så får man ett resultat, blixten fungerar, dock kan det vara lite si och så med exponeringen, men det torde räcka i de flesta fall. Jag har själv en AF330FTZ som ger OK blixtbilder med min DS. Ibland får man hålla på med exponeringskompensationen för att få optimalt resultat.

Den ultimata lösningen för Pentax digitalkameror är en P-TTL kompatibel blixt. Pentax har AF360FGZ och den alldeles nya AF540FGZ (som ersätter den gamla AF500FTZ). FGZ serien erbjuder P-TTL, höghastighetssync och trådlös blixtstyrning.

P-TTL är Pentax variant av Nikons iTTL, Canons E-TTL2 och Minolta ADI - en förblixt sänds ut och den vanliga flerfältsmätningen analyserar motivet. Nu bör vi ha i åtanke att Pentax flerfältssystem använder information från objektivet, som fokuseringsavstånd, vilket innebär att det är ett 3D system. Alla autofocus objektiv från 1987 och framåt ger den information som detta mätsystem behöver.

Jag noterar att Nikons system kräver "D" optik, som introducerades i början av 90-talet (var det 1993?). Samma sak med Minolta...

Pentax hade alltså ett liknande system som Nikons "3D matrix metering" flera år före Nikon.

Roland Mabo skrev:
Pentax är den enda tillverkaren som har kvar TTL mätcellen under spegeln på digitalkameror, den mäter alltså det reflekterande ljuset från sensorn och följer standard TTL princip (som egentligen skapades för film).
Inte riktigt den enda. Fuji gjorde samma sak med S1 och S2. Men i S3 har de gett upp och kör med förblixtar som alla andra.

snysop skrev:
Vill alltså kunna ta mjuka och varma inomhusbilder... det är mitt enda krav (finns det några andra?) Behöver alltså kunna rikta blixten lite, men frågan är hur mkt man behöver kunna rikta den? Räcker det med 90 grader uppåt??

Som flera skrivit så bör du även kunna rikta blixten i taket även för höjdbilder. Den bör alltså gå att rikta i alla ledder.

För det andra så är det inte helt lätt att få mjuka & varma inomhusbilder med blixt, det går men är inte lätt oberoende av om man riktar i taket eller ej.

När den lille kommer så är det ju en ganska så stillsam krabat (rörelsemässigt alltså). Ett stativ & lite längre tider, då snackar vi varma inomhusbilder.

En blandning av blixt & befintligt ljus kan också vara ett sätt att nå fram till det du vill, faktiskt det enda sättet jag använder min blixt på.

Ett råd: Spara till en kraftfull blixt som du kan vrida i alla ledder. Till en början så kan du köra utan, exprimentera & kör med befintligt ljus. Då snackar vi varma bilder! Ett stativ behövs nog men det kan även funka utan om du har bra, befintligt ljus & ökar känsligheten så pass mycket som du tycker att kameran grejar utan att bruset blir störande, typ 800 Asa, kanske 1600. Testa innan & se.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar