Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pentax AF-540 FGZ trådlöst som master?
- Trådstartare Chewbacca
- Start datum
Aristoteles
Aktiv medlem
Nej, det kan du inte. Jag antar att det är radiostryrning du avser och det finns inte med denna blixt (och Pentax kameror så vitt jag vet). Däremot kan du använda en blixtsladd (behöver inte fälla upp den inbyggda blixten) eller att en annan blixt monterad på kameran fungerar som styrblixt (inte heller då behöver, eller kan, du fälla upp den inbyggda blixten).
Hela systemet med en fristående blixt och P-TTL bygger (i det här fallet) på en kommunikation mellan en styrblixt på kameran (den inbyggda eller någon annan) och den fristående blixten.
Hela systemet med en fristående blixt och P-TTL bygger (i det här fallet) på en kommunikation mellan en styrblixt på kameran (den inbyggda eller någon annan) och den fristående blixten.
Nicklas Eriksson
Aktiv medlem
Jag tycker att min fungerar bra med styrningen från kameran. Inga konstigheter alls. Fast man får väl inte gömma den hur väl som helst.
bildmal
Aktiv medlem
Hej,
funderar starkt på att köpa denna blixt. Frågan är om jag kan använda 540 med handen, inte monterad, utan att fälla upp den inbyggda blixten.
Vad är problemet med att använda den inbyggda blixten som styrblixt?
Starslin.se
Aktiv medlem
Skillnad på K10D och K20D..
Jag har testat precis samma på min GX-10 men heller inte lyckats.
Visserligen så har jag ingen Pentaxblixt utan annan billig s**t...
Vad skiljer i menyerna på blixtstyrningen på de olika modellerna?
Och om man kan köra externblixt på K20D utan att trigga med den interna, vad skickas det då för signal om inte radio?
Och slutligen, hur lång är räckvidden?
//Henric
Och om man kan köra externblixt på K20D utan att trigga med den interna, vad skickas det då för signal om inte radio?
//Henric
Nemesis
Aktiv medlem
Problem och problem... Mest en fråga om det går.
Har jag tolkat det rätt såhär: Vill jag ha 540 någon annanstans så måste jag ha den inbyggda uppfälld, annars gäller kabel?
Ja, och den externa måste stå så att den "kan se" ljuset från den interna. Det betyder att du kommer alltid att få en förblixt från den interna och beroende på inställning, även en "belysnings"-blixt.
Den externa kommer också att ge ifrån sig en förblixt, så kameran kan mäta ljuset, och sedan en huvudblixt.
Alternativt är att köra allt manuellt och använda en radiotrigger.
Nemesis
Aktiv medlem
//Henric
Blixten måste stödja trådlösblixtstyrning, annars fungerar det inte. Min gammla Sigma 500DG super klarar det. Måste inte vara en Pentax.
Skall man inte använda den interna för triggning och samtidigt vill ha P-TTL så är kabel ett alternativ, en speciell P-TTL kabel.
Räckvidden beror på hur fritt den externa står, den måste "se" den interna blixten, jag har klarat 6-7 meter...
Starslin.se
Aktiv medlem
Från Dpreview forum
Hittade en diskussion på Dpreivew som säger att det ska fungera efter firmware v1.3
"Change the Fn setting to wireless flash, then go into the Custom Menu and you will find a Flash setting. This allows you to set the internal flash to either fire, or be the controller. "
Kan det stämma?
BTW... Min Sakar blixt är densamma som Dörr / Soligor (tror jag det var) och den fungerar trådlöst med triggning av den interna.
Men visst vore det kul om man kunde köra trådlöst utan den.
Hittade en diskussion på Dpreivew som säger att det ska fungera efter firmware v1.3
"Change the Fn setting to wireless flash, then go into the Custom Menu and you will find a Flash setting. This allows you to set the internal flash to either fire, or be the controller. "
Kan det stämma?
BTW... Min Sakar blixt är densamma som Dörr / Soligor (tror jag det var) och den fungerar trådlöst med triggning av den interna.
Senast ändrad:
Chewbacca
Aktiv medlem
Alternativt är att köra allt manuellt och använda en radiotrigger.
Alternativt använda kabel?
Nemesis
Aktiv medlem
Alternativt använda kabel?
Blir mycket alternativ nu
Vill du kunna placera din 540 ifrån kameran kan du:
* Trådlös blixtstyrning med intern blixt (P-TTL - intern blixt uppe)
* P-TTL kabel mellan kamera och blixt (P-TTL)
* Blixtsynkkabel och slavblixsko (Manuella inställningar)
* Slavtrigger som klarar trigga på blixt med förblixt (Manuella inställningar - intern blixt uppe)
* Radiotrigger, typ PocketWizard (Manuella inställningar)
PocketWizard och andra radiotriggers har ju fördelen att man kan gömma blixten utom synhåll och ändå trigga. Har för mig att vissa stöder TTL på Canon/Nikon...
Nemesis
Aktiv medlem
Kan det stämma?
Du kan inte köra trådlöst utan den interna, det texten förklarar är hurvida den interna används som styrning enbart eller om den dessutom är med som blixt när bilden tas.
Starslin.se
Aktiv medlem
Ok
Jag var nog lite trött förut
Önskade lite förmycket ur min kamera.
Tack för infon!
Nu är det ändå glömt för brevbäraren var här med mitt "nya" objektiv!
Ett pedantskött gammalt härligt Tamron SP 200-500mm F/5.6 Adaptall-2.
länk: http://www.adaptall-2.com/lenses/31A.html
//Henric
Jag var nog lite trött förut
Önskade lite förmycket ur min kamera.
Tack för infon!
Nu är det ändå glömt för brevbäraren var här med mitt "nya" objektiv!
Ett pedantskött gammalt härligt Tamron SP 200-500mm F/5.6 Adaptall-2.
länk: http://www.adaptall-2.com/lenses/31A.html
//Henric
Chewbacca
Aktiv medlem
Du kan inte köra trådlöst utan den interna, det texten förklarar är hurvida den interna används som styrning enbart eller om den dessutom är med som blixt när bilden tas.
Så jag kan med andra ord använda 540 utan att den inbyggda blixtrar, trots att den är uppfälld?