Annons

Pentax AF 240 FT

Produkter
(logga in för att koppla)

snurrarfort

Medlem
Jag har en Pentax K100d, och en blixt som heter Pentax AF 240 FT (blixt av äldre modell). Vet någon, och isf hur jag ska få blixten att funka till kameran? I nuläget så kan jag koppla in blixten och den lyser "ready", men så fort jag tar på "avtryckaren" så slocknar lampan, och ingenting mer händer.

Hjälp någon?

Den blixten är en TTL blixt och fungerar därför inte i TTL-läget med K100D, som är kompatibel med P-TTL.
Det går att ställa om blixten till manuell och köra K100D:n ställd på X-läget. Det finns en tabell på baksidan av blixten som visar lämpliga bländarvärden för olika fokusavstånd. Enklast är nog att ställa blixten (och kameran) på ISO 400, avläsa kamerans fokuseringsavstånd från objektivet, kolla upp vilken bländare det motsvarar och sedan välja den bländaren i kameran. Det finns två styrkor på blixten H)igh och L)ow. Vilket som är bäst får du experimentera dig fram till...

Hälsar
R

Kameran och blixten når varandra rent elektriskt, eftersom Pentax har fortsatt med samma blixtsko och kontakter i sina nya modeller som de äldre. Kameran känner att det finns en blixt monterad, blixten känner att den är monterad på en kamera. Det skickas signaler till blixten när du rör avtryckaren, även om du inte tar bilden. Det skickas signaler om att tända AF-lampan på blixten om ljuset är svagt, det skickas även signaler om vilken brännvidd du har valt så blixtens zoomfunktion kan ställa in rätt brännvidd.

Eftersom kameran och blixten inte förstår varandra eftersom de talar olika språk, så tolkar blixten dessa signaler annorlunda än vad kameran menar. Det är troligen förklaringen till fenomenet du beskriver.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Jag har en Pentax AF 240 Ft till min K100D och
får oftast bra exponerade bilder om jag som RM säger avläser avståndsskalan/bländare på blixten och arbetar i M läget på blixten och kameran.
Blir det överexponerat på första bilden så är det bara att stänga bländaren ett steg på nästa.

Blixten är för mej ett stort lyft mot kamerans egen blixt. Dessutom är jag glad att inte blixten ger en "förblixt" som P-TTL tydligen genererar.
Är det troligt att någon ny Pentaxmodell kan tänkas bli fullt kompatibel med både P-TTL och TTL?

Den kortaste slutartiden jag kan ställa in är 1/90 på kameran med monterad blixt. Är det kortaste slutartiden K100D kan arbeta med extern blixt. En egendomlig sak till är att jag kan frysa väldigt snabba rörelser med denna ganska långa slutartid. Vill någon förklara det för mig.
Tackar för svar.

det beror på blixt köper du en ny blixt som stödjer High Sync kan du ha vilken tid som helst. din andra fråga är för att blixtens brinn tid är mycket kort kortare än 1/5000 därför blir skarpt

tarsson skrev:
det beror på blixt köper du en ny blixt som stödjer High Sync kan du ha vilken tid som helst. din andra fråga är för att blixtens brinn tid är mycket kort kortare än 1/5000 därför blir skarpt

på min K100d med sigma blixtar så är kortaste sync tid 1/180s utan high speed sync...
med high speed sync kan du ha vilken tid som helst men du tappar ljusstyrka på blixten ju kortare slutartid du väljer

hade för mig att blixtens brinntid var typ 1/500 till 1/1000.... tio gånger så lång alltså som 1/5000

Standard blixtsync är 1/180, det är också det som ställs om man väljer X-läget på lägesväljaren. (vilket är det läge som rekommenderas med äldre blixtar).

Gällande framtida P-TTL - TTL, Pentax har skippat TTL och jag tror inte det kommer igen i framtiden. TTL bygger på en avläsning av reflektionen från film. En digital sensor reflekterar ljuset annorlunda, det är svårt få TTL fungera bra med digital sensor då det systemet utvecklades för film. Den TTL-funktion som fanns i *ist D och DS fungerade bara bra på ISO 400, på andra ISO-tal blev det under- och överexponering. Så jag ställer mig tveksam till om TTL kommer åter i framtida modeller, det är snarare en utveckling av P-TTL som Pentax satsar på.

P-TTL bygger på att en blixt skickas ut och sedan mäts av kamerans inbyggda flerfältsmätning. Med min Sigma märker jag inte av förblixten, utan jag tycker det går så fort så det ser ut som en blixt istället för två.

Jag ser bara en blixt innan om jag har ställt in röda-ögon funktionen, då ger den ju en förblixt för att stänga pupillen.

Förblixten för P-TTL märker jag aldrig. :)

P-TTL motsvarar konkurrenternas E-TTL, ADI m m.

Hälsar
R

Senast ändrad:
På K100 trycker du på Fn-knappen och väljer man-blixt(symbol).

Kortaste blixtsynk tid är kamerans kortaste slutartid(tex 1/180s) som går att använda med blixtarna. Det är den kortaste tiden som slutaren har där första ridån öppnar helt innan andra ridån börjar stänga ljusinsläppet till sensorn, då vid fullt öppen slutare finns möjligheten att använda blixtens hela styrka.
Men det finns oxå funktionen "synkronisering till kort slutartid", där blixten pulsar med begränsad styrka för att kunna belysa hela bilden, eftersom andra ridån på slutaren börjar stänga innan första ridån har öppnat helt(tex 1/1000sek).
Blixtens brinntid varierar med styrkan som den avger, vid full styrka kanske 1/2000sek till ca 1/20.000sek vid 1/16 dels effekt(beroende på blixt), riktigt korta tider har då som sagt svagt blixtljus men det kan användas till tex att "frysa" snabba rörelser.
En finess som kom för ca25 år sen är tyrisor-styrning som innebär att den del av uppladdningen som inte används av blixten behålls av kondensatorn, så att det går att ta flera bilder i följd(eller tex pulsblixt) vid lägre effekter än full styrka på blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar