Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 67-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej! =)
Så om man skall handla skall man leta efter en Pentax 67 eller 67II ´an de modellerna med spegeluppfällning, Hur funkar detta, och varför är det så bra? ( ja kan låta som en dum fråga, men en värd att ställa...)
Verkar ju onekligen vara en kamera Pentax lyckades bra med, då den nämms i nånga tillfällen.
En mellanformats kamera som du kan vandra runt med utan stativ, en tung börda att bära, men ack så användarbar! Är min sammanfattning av vad jag läst? =P

Det finns en knapp på sidan av huset. Tryck upp den och spegeln fälls upp. Sen kan du ta bilden. Då utlöses enbart slutaren vid exponeringen. Spegeln går tillbaka efter att slutaren stängts. Du slipper alltså vibrationerna som annars uppstår av spegeln (när den fälls upp precis före exponeringen). Men det är inte de enda vibrationerna som uppstår vid exponeringen. Även när slutaren öppnar sig uppstår vibration som kräver stadiga och fasta saker för att komma till rätta med på tider från 1/30 - ca 1/2 sek. Men på 1/60 kan det funka bra även utan spegeluppfällning och handhållet. Se bildexempel här som är tagen handhållet på just 1/60: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1881453&target=_blank
Och är man lite smart kan man lätt peta till spegeluppfällningsknappen även vid handhållet, strax före exponeringen. Funkar ofta väldigt bra, även om bilden då försvinner i sökaren innan man trycker av.

Låter som en fin funktion när man väl lärt sig den. Verkar luta mer åt den nyare 67II an då, ser lite plastigare ut ;) Men den automatiska Exponeringen gör ju saken saker och ting lite lättare. Visseligen går det ju att springa runt med en mätare i fickan, men det kanske inte är något att rekomendera om man fortfarande är under Rang, Analog-Amatör.
Lite off topic kanske, men men,
Någon stans man fortfarande kan köpa film på stor rulle och spola själv!?
Och blir det fortfarande billigare? 120, och 135 =P Hittar inte med mitt google

Du behöver inte 67II för att slippa ha en lös mätare. Även modell nr 2. (67) har prisma med inbyggd mätning som alternativ. Fast inte någon automatik utan visarnål och +/- tecken. Bara att vrida bländarring eller tidsratt. Och köper du en 67II utan TTL- eller AE-prisma, så har du ingen inbyggd mätning där heller tror jag?

Jaha!... xP
Men TTL prisma är guds gåva till Autoexponeringen?
Eller ett steg i rätt riktning i alla fall.
De är lite att ha koll på, och man vill veta vad man handlar :)

Att köpa 120-film på stor rulle för att rulla själv har jag aldrig hört talas om. Krävs ju skyddspapper som tillbehör för det och det är nog heller inte lätt att få det ok med tejp och annat jox i totalmörker, om det fanns? 120- och även viss 220-film finns att köpa, men 120-filmen (ger 10 exponeringar med Pentax 67) är lättast att få tag på.

Va' bra, ni verkar ha fått koll på det här nu! ;o) Missade att Grraalen postat om modellerna. Men om jag fattat det rätt så är det väl II:an som fortfarande kan kosta en slant?

Om man ska handla en mod.67 (mellanmodellen alltså), vad ska man tänka på? När jag köpte min (jag har en II:a) hörde jag att filmframmatningsmekanismen (det var det längsta ord jag skrivit på länge) kan vara lite klen på 67:an, så det tror jag man ska kolla. Effekten blir att rutorna överlappar varandra lite om den är sliten tror jag.

Men det var en poppis kamera. Tydligen av en hel del modefotografer, lätt att gå runt med för olika vinklar å så. Det gör man inte med en Mamiya RB67 lika gärna.

Många 67or är "långmilare" eftersom dom har
använts professionellt, kolla om dom renoverats.

Billigast för dig (Brittas) är köpa en 24X36a,
som tex: LX, MX, K1000, A program eller Z1a.
Billigare film/ruta, kameror och objektiv,
sen har du redan några objektiv...

Många 67or är "långmilare" eftersom dom har
använts professionellt, kolla om dom renoverats.

Billigast för dig (Brittas) är köpa en 24X36a,
som tex: LX, MX, K1000, A program eller Z1a.
Billigare film/ruta, kameror och objektiv,
sen har du redan några objektiv...
135filmsnegativen är långt ifrån en 6x6 i känsla.

135filmsnegativen är långt ifrån en 6x6 i känsla.

Ja det går inte att jämföra. Visserligen billigare med 135-film, men inte alls samma känsla. Jag har en 6x7, alltså ursprungsmodellen. Det är en "långmilare" som har varit med om både det ena och det andra. Ena gångjärnet till filmluckan är ett gem..Och den funkar alldeles perfekt! :)

När jag köpte min 67:a tyckte jag den var jättesnabb och smidig att fotografera med. Då hade jag nämligen just sålt en Linhof 6x9 med rullfilmsbakstycke...

Om du gillar att gå runt och kolla, fundera på olika utsnitt, och sen ta din bild - då är det en väldigt trevlig kamera.

Om du gillar att gå runt och kolla, fundera på olika utsnitt, och sen ta din bild - då är det en väldigt trevlig kamera.
Låter som mig ;)

Spontan kan man vara med Digitalkameran ;O
Där två tredjedelar av bilderna blir skräp :)

Låter som mig ;)

Spontan kan man vara med Digitalkameran ;O
Där två tredjedelar av bilderna blir skräp :)

Ett litet tips i all välmening :)

Om du trycker på "Besvara med citat" så placeras inlägget du svarar på automatiskt inom citat-taggar. Det blir lätt lite otydligt när man citerar utan citat-taggar, eftersom det inte går att skilja inlägget man citerar från det man skriver.

Ett litet tips i all välmening :)

Om du trycker på "Besvara med citat" så placeras inlägget du svarar på automatiskt inom citat-taggar. Det blir lätt lite otydligt när man citerar utan citat-taggar, eftersom det inte går att skilja inlägget man citerar från det man skriver.

Okej.
TioTecken

När jag började med mellanformat så startade jag med Hasselblad. Sedan köpte jag pentax 67 med objektiven 55,75, och 105. Objektivet 55mm var helt otrolig i motljus och bra skärpa, sedan var 105 fin till poträtt.

Den stora nackdelen med 67 är att du får bara ut 10 bilder på en 120film samt att den är långsam att jobba med.
Mina kunder jobbar oftast i 2/3 format så pentax 67 format beskärs ner för att passa in eftersom formatet är är mera åt kvadratiskt håll.
Med pentax 645 så får du ut 16 bilder bilder per 120 film. Optiken till den håller likvärdig klass. Jag har en pentax 645N med 45mm,75mm och 200mm optik sedan så har jag även en adaper till 67 objektiv. Det är bara att komma med ett skambud.
Mina bilder på hemsidan från vietnamn/seychellerna är tagna med Pentax 645N samt Hasselblad x-pan.
Pentax byggde jäkligt bra mellanformats kameror synd bara att dom var så sega med att lansera sin digitala 645. Jag sparade 645 med optik med tanke på den men nu vete tusan om jag kommer köpa den eftersom jag blivit van med lättare mindre kameror.

Låter intressant.
Dock student i väntan på tomten.
Min budget i dagsläget sträcker sig långt under fyrasiffrorsnivån... =/

Vart är förövrigt redigera knappen gömd/Borttagen för äldre inlägg...

För att det blir rörigt när folk går in och redigerar sina inlägg i efterhand. Därför finns det en tidsgräns. Nu menar jag inte att det skulle ha blivit det i det här fallet, men i många andra fall blir det det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar