Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 18-55 kitobjekt, hur mycket glapp är ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

gronfelt

Medlem
Packade precis upp min nyinköpta K100D Super och reagerade litegrann över att objektivet kändes lite glappt. Inte så jättemycket, men det känns som det glappar någon eller några tiondelar i skarven strax innanför fästet för motljusskyddet.

Eftersom man läser så mycket om att byggkvaliteten är så god vet man ju inte riktigt vad man ska tro, men det kanske är något man ska räkna med?

Jag tror inte du behöver bekymra dig.
Mitt 18-55 II glappar även det litegrann. Detsamma gäller mitt 16-45, men vad jag kan se är det inget som påverkar bildresultatet.
Vill man ha objektiv helt utan glapp får man nog satsa på star-objektiven eller dom fasta limited-objektiven

gronfelt skrev:

Eftersom man läser så mycket om att byggkvaliteten är så god vet man ju inte riktigt vad man ska tro, men det kanske är något man ska räkna med?

Då skulle du se vissa andra kitgluggar med plastbajonett ;) Lita axiellt glapp låter normalt och påverkar inte bildresultatet vad jag sett på något av mina objektiv.

Det här känns i och för sig som radiellt glapp, men jag antar att man får räkna med lite sådant också.

gronfelt skrev:
Det här känns i och för sig som radiellt glapp, men jag antar att man får räkna med lite sådant också.

Kollade min DA 18-55 II och i fullt utzoomat läge kan jag "vricka" den "förlängda" delen några mm även radiellt. Min Sony 18-70 och Olympus 14-42 beter sig exakt lika.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar