Annons

Pentax 16-50 i butik

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
skulle vara trevligt :)

Har letat massa men har inte fått fram någotalls annat än "around mars"

Min kompis åker till new york och besöker bhphoto där i början av mars, hur stor är sannolikheten att den finns att köpa där då.

Kommer den komma först i europa, usa eller kanske japan?

Kan få den skickad från japan nämligen...

nån som vill gissa?

Alla tankar om objektivet får gärna ventileras i denna tråd...

Har jag förstått rätt så är väl Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX samma objektiv?

Har för mig att jag såg någonstans att det skulle börja säljas i mars.

Våren kommer.......

Pentax 16-50 och Tokina 16-50 (med Nik-Can-fattning) skall ifl. Tyska importören komma till lager April/Maj.
Tokina 50-135/2.8 finns på lager i Tyskland (Nik-Can-) Euro 638,-
/Erik J

DA* 16-50 f/2.8 börjar att tillverkas i mars, sedan tar det cirkus 1 - 1 1/2 månad för det att finnas i butikerna. Så, slutet av april borde det finnas här.

Objektivet tillverkas i Vietnam och exakt när det kommer till butikerna, beror på hur nära butikerna är fabriken i Vietnam. Japan kommer före Europa då transportsträckan är kortare dit.

Gällande detta om att Pentax och Tokina ska vara samma objektiv...

Pentax och Tokina har designat den optiska grundkonstruktionen tillsammans, men Pentax tillverkar Pentax versionen i sin fabrik i Vietnam, Tokinan tillverkas av Tokina i Tokinas fabrik i Japan. Den exteriöra designen och mekaniken skiljer sig åt mellan objektiven. Pentax är vädertätad och har inbyggd autofokusmotor i objektivet, medan Tokinan *ej* är värdertätas och dessutom saknar autofokusmotor i objektivet. (enligt den information som finns tillgänglig idag). Pentax version lanseras enbart i Pentax fattning, medan Tokinan kommer att enbart lanseras i Canon och Nikon fattning, eventuellt Konica-Minolta/Sony senare, det finns inget uttalat om det än.

Hälsar
R

ok...
Ska 3 månader till kina och sydostasien med start 10:e juni så borde hinna få det i tid även om det kliar sjukt mycket i fingrarna att få hålla i lite metall och gummi så snart som möjligt.
(kameralös för tillfället, R.I.P K100d)

Roland Mabo skrev:
Pentax är vädertätad och har inbyggd autofokusmotor i objektivet, medan Tokinan *ej* är värdertätas och dessutom saknar autofokusmotor i objektivet. (enligt den information som finns tillgänglig idag). Pentax version lanseras enbart i Pentax fattning, medan Tokinan kommer att enbart lanseras i Canon och Nikon fattning, eventuellt Konica-Minolta/Sony senare, det finns inget uttalat om det än.
Utan autofokusmotor i objektivet blir det ett fixfokusobjektiv i Canon-fattning. :)

Jaja, utan inbyggd autofokus i objektivet förutom Canon fattningen. Eller med inbyggd autofokus motor i Canon fattningen men ej i Nikon fattningen. Eller med kameradriven mekanisk autofokus i Nikon fattningen och utan kameradriven mekanisk autofokus i Canon fattningen. Så, nu har jag väl täckt in alla alternativ? :)

Fast det spelar ingen roll för oss eftersom detta är ett Pentax forum och Tokina versionen kommer ej att lanseras i Pentax fattning.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
DA* 16-50 f/2.8 börjar att tillverkas i mars, sedan tar det cirkus 1 - 1 1/2 månad för det att finnas i butikerna. Så, slutet av april borde det finnas här.

Hur lång tid brukar det gå åt att designa och ta fram ett objektiv? Tycker detta objektiv lanserades på nätet väldigt länge sedan men den har alltså inte gått in i produktion än...trist, men den som väntar på nåt gott :)

Pentax släppte *prototyper* på Photokina mässan i höstas, sen har de haft hösten och vintern på sig att finjustera optiken, trimma in mekaniken (de nya motorerna), produktionen och logistiken.

Man får räkna med minst ett halvår mellan en prototyp och en produktlansering.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar