Annons

Pentax 12-24mm vs 15mm

Produkter
(logga in för att koppla)

icehacker

Aktiv medlem
Undrar om någon äger eller har haft bägge dessa objektiven och gjort någon jämförelse i 15mm läget? Alltså skillnaderna när man ställer 12-24:an i 15mm mot den fasta 15mm Limited linsen?

Jag har alltså 12-24 idag och är relativt nöjd med den, men det skulle vara kul att höra lite åsikter.

Undrar om någon äger eller har haft bägge dessa objektiven och gjort någon jämförelse i 15mm läget? Alltså skillnaderna när man ställer 12-24:an i 15mm mot den fasta 15mm Limited linsen?

Jag har alltså 12-24 idag och är relativt nöjd med den, men det skulle vara kul att höra lite åsikter.

Hämtade ut ett efterlängtat DA 15mm/F4 igår. Jag har haft DA 12-24 men sålde den då jag inte gillar zoomar. Saknar en bra vidvinkel sedan dess. Jag återkommer med rapport. Är du intresserad av någon form av testfoto så kan du bara höra av dig.

Jo det är klart att jag är intresserad av en testrapport, det var lite bakgrundstanken med min tråd.
12-24:an är den enda zoomen jag har, resten fasta men jag har ingenting emot zoomar generellt och i synnerhet inte Pentax 12-24 eftersom den ger ett bra resultat.
Men det intressanta är ju om den fasta 15mm ger lika bra bilder eller till och med bättre kvalitet rent bild/skärpemässigt.

Om jag inte minns helt galet så ska väl pentax presentera en limited-zoom 2013 eller senare enligt deras roadplan, det kanske kan vara någonting för dig??

Tack för länken, Jo nu har jag varit inne och läst om 15mm limited, tyvärr så fanns det ingen test på 12-24mm så en direkt jämförelse var inte möjlig.
Men som jag fattade det så var i alla fall inte 15mm skarpare än vad 12-24 är rent optiskt men bägge objektiven har ju sina för och nackdelar.

Jag har bägge, men har inte jämfört ännu...
En direkt jämförelse kan du göra med Tokina 12-24:
http://www.dpreview.com/lensreviews/tokina_12-24_4_n15/
Optiskt är det samma konstruktion som Pentax.
Photozone har testat med K10D(10Mp)
http://www.photozone.de/pentax

DA15 har bättre närgräns och får ofta hänga med,
12-24 får oftast bli hemma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar