Annons

Pentax 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag ska som sagt ut och resa i 10 veckor i asien snart. Jag hade verkligen spetsat in mig på DA* 16-50 men när den nu blev försenad så impulsköpte jag istället DA 12-24, 50mm 1.4 och samsung 50-200 och la upp en annons på alla mina gamla grejor.

Jag har inte fått hem grejorna ännu utan de kommer med en kompis om en vecka som är i USA för tillfället.

Tanken slog mig nu att jag faktiskt inte efterforskat någonting alls om DA 12-24 utan jag har bara förutsatt att den är jättebra för att den är dyr och Pentax =).
(har dock känt på den först och brännvidden känns jättehet)

Kan t.ex Roland eller nån annan förklara för mig hur otroligt jättebra denna glugg är så jag kan sova gott inatt? =)
 
Vet inte mycket om 12-24, har också antagit att den är bra eftersom den ju är rätt dyr (köpte 10-17 själv och den är grym, men man skulle ju önska sig ett raktecknande ibland....). 12-24 är ju samma objektiv som Tokina så du borde ju kunna hitta lite om det. Cyberphoto tycker om Tokina:

"Vad tycker vi då? Trevligt omfång (om man gillar vidvinkel förstås) och mycket gedigen konstruktion. Den optiska kvalitén är inte i proffsklass men ger god skärpa även på full öppning över hela bilden förutom allra längst ut i hörnen (dock fullt normalt för en vid zoom som denna). Har även ovanligt låg distorsion, tecknar t.o.m. rakare än många normalzoomar.
I sin prisklass och med tanke på den extrema vidvinkeln så tycker vi den är ett mycket bra köp."

Men de är ju inte direkt neutrala.
 
quarc skrev:
De menar troligen att det inte står Nikon eller Canon på det :)

Ja förmodlogen men Pentax 12-24 är testad bättre än Nikons motsvarande, så vad som är bättre kan man ju då undra. Jag har haft gluggen och var mycket nöjd med den.
 
ESS skrev:
Jag ska som sagt ut och resa i 10 veckor i asien snart. Jag hade verkligen spetsat in mig på DA* 16-50 men när den nu blev försenad så impulsköpte jag istället DA 12-24, 50mm 1.4 och samsung 50-200 och la upp en annons på alla mina gamla grejor.

Jag har inte fått hem grejorna ännu utan de kommer med en kompis om en vecka som är i USA för tillfället.

Tanken slog mig nu att jag faktiskt inte efterforskat någonting alls om DA 12-24 utan jag har bara förutsatt att den är jättebra för att den är dyr och Pentax =).
(har dock känt på den först och brännvidden känns jättehet)

Kan t.ex Roland eller nån annan förklara för mig hur otroligt jättebra denna glugg är så jag kan sova gott inatt? =)

Hej Erik,
Hoppas du såv gott i natt!
Jag har samma gluggar som du har beställt. Både Samsung 50-200 och Pentax 12-24. Jag har faktiskt tagit betydligt mer bilder med 50-200 än med vidvinkelzoomen, men jag kan nog garantera dig att du blir nöjd. Jag ser inga problem med vinjettering eller oskarpa hörn. Mycket bra objektiv, men jag har iof inget annat vidvinkel att relatera till. Jag gjorde också ett impulsköp i väntan på bättre "normal/vidvinkel", men jag är helnöjd!

// hlsn Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.