Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pensel som inte blir genomskinlig

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
När jag tex har en pensel på 50% och ritar ett sträck och sedan, utan att lyfta pennan, ritar över det sträcket så blir inte övergången, alltså där penseldragen korsar varandra, genomskinlig.

Men om jag lyfter pennan och ritar över detta sträck så blir det genomskinligt.

Jag vill ha som att jag aldrig har lyft penseln. Går det?

(Har precis köpt en intuos5 och vill ha det lite mer verkligt när jag ritar, tror att just ritandet skulle bli mer verkligt då i alla fall. Men är jag retuscherar så vill jag ju givetvis kunna bygga upp med en lagermask)

Nu tycker jag mig ha sökt igenom hela internet och hittar inte lösningen på problemet.

Ingen annan som stött på detta? Det borde ju finnas en lösning.

Jag vill alltså rita allting med ett penseldrag. Utan att lyfta penseln.

Tror du får ställa vilket flöde du vill ha ut. Hardness ger bara hur stort ludd du får i ytterkant av penseln ;)

Bild 1. Hardness 50% + Flow 100%

Bild 2. Hardness 50% + Flow 10%

Bilagor

• Skärmavbild 2013-04-23 kl. 13.56.56.jpg
    Skärmavbild 2013-04-23 kl. 13.56.56.jpg
    5.9 KB · Visningar: 316
  • Skärmavbild 2013-04-23 kl. 13.59.15.jpg
    Skärmavbild 2013-04-23 kl. 13.59.15.jpg
    4.6 KB · Visningar: 294
Tror du får ställa vilket flöde du vill ha ut. Hardness ger bara hur stort ludd du får i ytterkant av penseln ;)

Bild 1. Hardness 50% + Flow 100%

Bild 2. Hardness 50% + Flow 10%

Tusen tack för försöket. Bra med bild.

Jag vill alltså att det alltid ska se ut som övergången vid tvåan, inte som i ettan.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    31.2 KB · Visningar: 249
Just det, och jag vill ha det så hela tiden, vare sig jag lyfter pennan eller inte.

Opacitet, dvs det som resultatet sen kommer bli oavsett hur mkt du sprayar på på samma ställe.

Flow, hur snabbt munstycket sprutar ut färg.

Blev det tydligare? Prova och du kommer få känslan hur det funkar.

Eller sänk opaciteten på lagret istället och måla med svart. Då spelar det ingen roll om du lyfter pennan eller inte.

Mycket tack till alla.

.. och tvåan är opacitet 50% och flow 100% utan att lyfta pennan.

Detta är ju ett bra förslag som jag sprungit på tidigare. Det tråkiga med detta är att då får jag inte användning för ändring av hur hårt jag trycker ner penseln. Eller går det på något vis att ställa in så att jag använder penseltrycket för att kontrollera ljusgraden i färgerna? Hm, nej tror inte det, men det är ju ett bra förslag till adobe kanske.

Samma problem får jag ju om jag drar ner opaciteten på lagret...

Jag vill ju bara kunna rita som att jag gör allt med ett penseldrag,,, Tycker det borde funka.

Mycket tack till alla.

Detta är ju ett bra förslag som jag sprungit på tidigare. Det tråkiga med detta är att då får jag inte användning för ändring av hur hårt jag trycker ner penseln. Eller går det på något vis att ställa in så att jag använder penseltrycket för att kontrollera ljusgraden i färgerna? Hm, nej tror inte det, men det är ju ett bra förslag till adobe kanske.

Samma problem får jag ju om jag drar ner opaciteten på lagret...

Jag vill ju bara kunna rita som att jag gör allt med ett penseldrag,,, Tycker det borde funka.

Om du gör som med en analog pensel blir korsningen dubbelt så mörk, du har ju målat två gånger just där.

Om du gör som med en analog pensel blir korsningen dubbelt så mörk, du har ju målat två gånger just där.

Jag hänger med på förklaringen, vet dock inte om det riktigt blir två gånger färgen, speciellt inte om jag använder blyerts och ritar med. Då blir det mer som ifall jag använder photoshop och drar ett penseldrag, vilket jag vill ha.

Jag hänger med på förklaringen, vet dock inte om det riktigt blir två gånger färgen, speciellt inte om jag använder blyerts och ritar med. Då blir det mer som ifall jag använder photoshop och drar ett penseldrag, vilket jag vill ha.

Nu blev det en klassisk frågeställning,

Ritar du svagt med blyerts kommer det i korsningen bli dubbelt så mörkt som i linjen. Klämmer du i ordentligt kommer det bli kolsvart både i linjen och korsningen.

Photoshop e dyl tillåter dig göra samma sak,

Tror jag nöjer mig så.

Nu blev det en klassisk frågeställning,

Ritar du svagt med blyerts kommer det i korsningen bli dubbelt så mörkt som i linjen. Klämmer du i ordentligt kommer det bli kolsvart både i linjen och korsningen.

Photoshop e dyl tillåter dig göra samma sak,

Tror jag nöjer mig så.

Det är skitbra. Troligtvis så vet du mycket mer än mig om ritning, eftersom jag i princip inte kan något.

Problemet kvarstår dock.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto