Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pensel m.m. fryser vid stora storlekar

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Hej!
Jag har märkt att både ACR och Photoshop har problem när jag ha stora storlekar på mina verktyg. Egentligen så ska jag inte säga stora eftersom det är mer "inte den minsta" storleken som ger problem. Ta tex adjustmentbrush i ACR. När man går upp mot några pixlars storlek så går det inte att flytta runt själva ringen. Den fastnar i kanten på bilden där man för in muspekaren. Om man sen för ut muspekaren så ser det ut som vanligt. Men så fort den går in i bilden så fryser den. Om man sedan ändrar till minsta storlek så kan jag flytta runt den och jobba. Rätt störande när man har stora justeringar att göra.
Nu gjorde jag en egen Brush-preset för att sätta mitt namn på några bilder och märkte då att det inte alls gick att använda pga ovanstående problem.

Vad är det för fel? Jag tror knappast det är prestandan på datorn. iMac från mitten av 2011, 12Gb RAM, mycket plats kvar på disken.

Hjälp!!!
 
Samma skit...

Ovanstående problem försvann efter datorn stått igång ett tag och sedan dess har jag inte bytt penseln. Nu bytte jag pensel till en vanlig och sedan tillbaka till min pensel-logga. Samma skit är tillbaka. Det går alltså inte att föra in penseln över bilden för då fastnar den i bildkanten. Det går utmärkt att flytta den runt bilden men inte i.

Ingen som varit med om liknande?
 
Prova att höja värdena i Redigera/Inställningar/prestanda!
Prova även att bocka i "Aktivera OpenGL-ritning"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.