Annons

Peleng 8 mm eller Zenitar 16 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Peleng ger mig 170 grader horisontellt. 180 grader från hörn till hörn ( Canon 40d )
Här är en bild från min gamla Canon 350d.

Hur mycket objektivet tecknar ut i praktiken är naturligtvis beroende av beskärningsfaktorn, med Canonkameror (1,6x) klipps mer än Nikon (1,5x) till exempel.

Men egentligen är Pelengs 8 mm inte alls ett objektiv för kameror med APS-C (1,5x eller 1,6x crop), utan ett 180 graders cirkulärt fisköga för fullformat (dvs. tecknar ut höjden av fullformat). Att sedan den cirkulära bilden beskars lagom för att nästan fylla ut hörnen med APS-C hus är mest en slump, Samyangen däremot verkar konstruerad för just APS-C.
 
Panorama

Ett fisköga är i första hand för 360 graders Panorama fotografering
och här har kantskärpan stor betydelse, skal man använda objektivet till vanlig vidvinkel fotografering är en 15 mm med autofokus absolut ett bättre val
 
Peleng8 hittar du här

Här finns Peleng8 att köpa: http://www.peleng8.com/, och har du Canon så finns även en variant med AF-confirm d.v.s. det sitter ett chip i bakändan som gör att du får signal på rätt focus i sökaren.
 
Vad jag erfarit så är detta objektiv konstruerat för crop och inte för fullformat och finns bara med ef-s fattning, om man nu som jag plåtar med 5D mkII vad är alternativet till Peleng 8?

Om det är ett cirkulärt fisköga du är ute efter har Sigma ett 8 mm f/3.5 i sitt sortiment. Sedan finns det ett par äldre manuella 8 mm fiskögon från Olympus och Nikon, men dessa är samlarobjekt nu så det lönar sig nog inte (hittas på e-bay).

Sedan tecknar Samyangen en nästan cirkulär bild på fullformat, bläddra med piltangenterna på länken så finns Samyangen med:
http://michel.thoby.free.fr/SAMYANG/1110andCo.swf
 
om man beställer från det här stället:

http://www.foto-tip.pl/sklep/samyang_8_mm_f_3_5_aspherical_if_mc_fish_eye_for_canon-p-1357.html

alternativt ebay, tillkommer något mer som t.ex. tull, moms eller frakt? frakt är väl iofs individuellt, men ni som beställt kan ju säga om och varifrån det var. har starka funderingar på att införskaffa ett inför vintersäsongen, fyller 18 i november så pengarna kommer troligtvis rulla in inom kort =)

Så länge du handlar inom EU tillkommer ingen tull eller skatt.
 
Jag som har en Canon EOS 40D, vilken av Peleng och Senitar ger best effekt om man vill få ut så mycket som möjligt av FE-effekten?
Du som kör med croppat skulle absolut ta en koll på denna: Samyang 8 mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye for Canon pris 207 € hos Fototip.
Paeleng är egentligen ett skitobjektiv med många optiska fel, dessutom dyrare.
//Besse
 
Hoppar in och lånar denna tråden lite med..

Jag har länge funderat på ett fish-eye och spanat på Nikons 10.5mm, Sigma's 10mm, Peleng 8mm och nu Samyang 8mm...

Priset är givetvis en avgörande faktor men för mig är det viktigt med funktionalitet och kvalitet.. Alla här verkar bara vilja lalla rundor med dem för skojs skull medans mitt användningsområde kommer vara till surffotografering, kitesurfing, skateboarding osv.. Många gång kommer jag stå på stege, med kameran på stativ högt över huvudet samt monopod med blix kanske, och plåta 8fps (på min D300)

Undrar därför hur praktisk typ Peleng 8mm eller Samyang 8mm är där? Eftersom dem inte är AF kan fokus bli ett problem när en kitesurfare flyger förbi 1 meter från kameran och sedan 3 meter från för en sekvenstagning. Dessutom om man måste croppa bort dem svarta hörnen på varje bild efter i datorn lär det bli helt sjukt mycket jobb med det.. Hur klarar de vind och väder, dvs saltvattenspartiklar samt kanske stänk och sand?

Några tankar och/eller erfarenheter? Annars verkar ju Nikon's 10.5 det givna valet, men kostar ju också mer än dubbelt så mycket som tex Samyang 8mm.. Är det värt det? Vad får jag för dem där 3-4000 extra kronorna?
 
Skärpedjupet eller focus är sällan problem med fisheye då man ändå måste blända ner för vettig kvallit´e och då fungerar hyperfokal perfekt.
 
Dessutom om man måste croppa bort dem svarta hörnen på varje bild efter i datorn lär det bli helt sjukt mycket jobb med det.

Med Samyangen behöver du inte beskära bilderna, den tecknar ut hela bildformatet med DX (det vill säga med din D300). Du kanske har blandat ihop det med när Samyangen används på FX, då den ger mörka hörn.
 
Yes yes.. tack för hjälpen.. efter mycket läsande, jämförande och undersökande har jag bestämt mig för Samyang 8mm.. Den kommer till ett vettigt pris, täcker hela bilden på DX, ger mer än godkänd bildkvalitet (på högre apperture iaf) och verkar allmänt en mycket bra glugg..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.