Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Peking - Behöver tips och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

livion

Ny medlem
Hej!

Åker till Peking inom några dagar, och tanken att göra inköp där på kameraprylar har slagit mig.

Har då funderat på bla. batterigrepp, batteri, blixt och ev. objektiv till kameran. Har för tillfället en 400D.

- Är det någon som varit i Beijing och har tips på marknader eller affärer?

- Något man ska passa sig för förutom kopior som säljes som original?

- Finns det bra och prisvärda kopior som säljs under eget namn med bra kvalité kontra pris?


MvH

Robert
 
Jag hittade inga prisvärda kameraprylar så länge det handlade om originalprylar. Samma priser som hemma ungefär. Däremot kan man hitta riktigt billiga prylar som stativ, väskor, m.m. på de mest udda ställen. I en gångtunnel under en stor väg såldes det grillad bläckfisk OCH kamerastativ(!) Jag köpte ett hyggligt resestativ för nästan inga pengar. På marknader finns det mesta, även kameraväskor o dyl. Ta taxi, det kostar nästan ingenting, en resa på 20-30 minuter kostar ungefär 12-13 kronor.

Glöm inte att pruta! Ta i så du skäms, börja med att erbjuda 15-20%.
 
Senast ändrad:
Som iBoat säger är taxi mycket billigt! Enligt mig är det en hel upplevelse i sig att bara cykla omkring i staden dock, så försök ta dig tid till det med! ohyggligt mycket människor använder cykeln i Peking. Ta med kameran på cykeln och fånga kaoset från insidan av det!

Tips på kamerafynd har jag icke.
 
Det finns en del riktigt stora butiker/marknader med elektronik men precis som redan skrivits såg jag ingen nämnvärd skillnad i pris på original-grejer. Man får nog vara lite uppmärksam på att vissa "original" kanske inte är helt original, speciellt inte om de är lite billigare.

Men vill du ha kringutrustning så finns det en hel del till väldigt varierande priser.
Om du samtidigt ska stanna några dagar och ta lite bilder så förutom alla kända ställen som Förbjudna staden och sånt skulle jag rekommendera en dag ut till detta område.
http://en.wikipedia.org/wiki/798_Art_Zone

Ett gammalt stort industriområde för vapentillverkning som numer är fullt med varierande konstutställningar.
 
På tal om taxi så måste jag visa den här bilden på min svärmor och hennes sura chaufför. Snacka om Ying & Yang :)
 

Bilagor

  • taxi.jpg
    taxi.jpg
    70.8 KB · Visningar: 204
Hahaha, underbart där Mats!

Tack för hjälpen, det ser inte ut att bli några större inköp. Eventuellt en väska och resestativ (bra tips där).

Har funderat en del på fotogeniska platser, utöver det som är på den vanliga turistlistan (Muren, förbjudna staden, sommarpalatset, himmelska fridens torg osv.)
Några korta och snabba där må hända?

Åker iväg på Onsdag morgon, så tiden är knapp nu :)


Om inte, så får jag tacka och bocka för hjälpen, ser fram emot en god vecka i Peking och sen vidare mot Filipinerna ett tag :)

MvH

Robert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.