Annons

PEF från K10D i PSCS2?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, laddade ner raw 3.6 men fortfarande vill bridge inte visa mina rawfiler. pourquoi???

säg helst inte att jag är fast i pentax eget bajsprogram...

Ställ om kameran till DNG-format.
De bilder som du råkat ta i PEF kan konverteras i programmet Photo Laboratory 3 som finns på CD:n
/Harald

jag kör iofs i DNG nu eftersom PEF är komprimerat. men jag hade samma problem när jag köpte min K100, men jag har för mig att mot slutet hittade jag en uppdatering så att PEF filerna funkade i PSCS2. kolla på pentax hemsida om du inte redan gjort det.

kan vara så at PEF formaten skiljer sig mellan K100 och K10 men det vet jag inte....

Det är inte hos Pentax du leta. Det är Adobe som måste släppa en uppdatering av ACR precis som dom gjorde för några månader sen när dom la till stöd för t.ex. K100D, D80 och 400D..

pef är komprimerat, ja men det måste väl vara en ickeförstörande komprimering gissar jag. Och således inte sämre än DNG, bara mindre filer.

komprimering innebär väl alltid informations förlust som jag förstår det. jag har iofs inte kollat ksillnaden mellan DNG och PEF, men jag hålle rmig till DNG eftersom det iaf stördjs av CS, kanske tänker om när det kommer en uppdatering.

Komprimering

Komprimering innebär att man trycker ihop filen = att den blir mindre utan förlust.
Reducering innebär att det tas bort information som anses oviktig.
Komprimering tillsammans med reducering används på tex minidisc och i mp3 mpeg samt Jpeg.

Bibble Lite och Bibble Pro har nu uppdaterats till version 4.9.5 som har stöd för PEF filer från K10D. Jag ser ingen anledning till att sitta med något annat. Fungerar utmärkt med min Mac. :)

Bibble kan även fungera som plug-in till Photoshop - och ersätter där Adobe Camera Raw - jag har dock inte installerat den funktionen.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar