ANNONS
Annons

Pedagogisk introduktion till fotografering med DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Har köpt en beg Minolta Dynax 5D. Detta är faktiskt mitt tredje (!) försök att gå över från digital kompakt till DSLR. Har tidigare haft en rad äldre analoga systemkameror, där det främst handlade om val av bländare och slutartid. Att ställa in sin Olympus OM-1 tog oftast bara någon enstaka sekund. Med en modern DSLR föreställer jag mig att det kan ta längre tid, särskilt om man avstår från Auto-läget.

Mina tidigare båda försök med DSLR strandade på att jag aldrig fick något grepp om hur man TÄNKER när man står i olika fotosituationer med en DSLR.
Jag föreställer mig att en van DSLR-fotograf, spontant eller medvetet, tillämpar en sorts stegvis strategi: "Först tänker jag på A, sedan på B, därefter C och sedan D". Den sortens "fototänkande" behandlas knappast i manualen.

Att sitta med manual och kamera och pröva hur man gör olika inställningar är förmodligen både nödvändig och bra träning. Men det jag saknar är insikt i hur man resonerar när man ställer in kameran för olika situationer.

Vad jag alltså behöver nu är en pedagogisk knuff så att jag får ökat mod att gå vidare med min KM 5D. Snälla, ge mig råd och tips!

PS. Ironiska besserwisser-kommentarer hjälper mig inte, dem klarar jag mig utan! DS
 
Mina tidigare båda försök med DSLR strandade på att jag aldrig fick något grepp om hur man TÄNKER när man står i olika fotosituationer med en DSLR.

Du gör ingenting annorlunda jämfört med din OM-1. DSLR är mer flexibel iom att du kan byta ISO från bild till bild, istället för att vara låst till en viss känslighet. Om du kunde ratta in OM-1 på några sekunder så kan du göra det med Dynaxen också, förutsatt att du kan knapparna lika bra som på Olympusen.
 
Fotoskolan här på Fotosidan tycker jag är en bra grund för att sedan på egen hand kunna gå vidare:
http://www.fotosidan.se/articles.htm?_categories=120

För egen del fotar jag nästan uteslutande med blädarprioritet. Ytterst sällan som jag kör helt manuellt. Har också upptäckt att många yrkesfotografer ute på fältet kör blädarprioritet alternativt slutarprioritet.

Lycka till med en spännande foto-vår.
 
Vad jag alltså behöver nu är en pedagogisk knuff så att jag får ökat mod att gå vidare med min KM 5D. Snälla, ge mig råd och tips!
När jag köpte en EOS450D till mina gamla EOS-objektiv, kände jag inte någon tröskel. Bara för att jag bytt från film till CCD-sensor förändrade inte min fotograferingsteknik. Däremot får man ju en massa mera möjligheter, som att kunna se bilden direkt osv.
//Bosse
 
Tack för bra tips!

Har skaffat mig en adapter för att kunna använda mitt manuella Minolta MD Rokkor 50/1.4.
Några råd angående just manuell fotografering?
 
Senast ändrad:
Har Du erfarenhet av att fotografera med en SLr med strålgångmätning, är det bara att göra likadant med en DSLR. Skippa Auto, P, eller grön-P och gå direkt till A, S eller M. Vad det står på objektivet spelar ingen roll - hantverket är det samma.
 
När jag köpte en EOS450D till mina gamla EOS-objektiv, kände jag inte någon tröskel. Bara för att jag bytt från film till CCD-sensor förändrade inte min fotograferingsteknik. Däremot får man ju en massa mera möjligheter, som att kunna se bilden direkt osv.
//Bosse

450D har CMOS och inte CCD....
 
Några råd angående just manuell fotografering?
Ja, att du inte ska förvänta dig att det är lika lätt som när objektivet satt på en manuell analog kamera. Nu är visserligen sökaren i D5D ganska bra, men mattskivan är inte gjord för manuell fokus. Du kommer att se ett skärpedjup som motsvarar ungefär f/2,8, vilket gör exakt fokusering svårare än med en "riktigt matt" mattskiva, som i de gamla klenoderna.
Dessutom får du en snävare bildvinkel, så att objektivet mer liknar en 75:a på analogt. Lite annat användningsområde alltså, men säkert trevligt ändå.

I övrigt håller jag med flera av de ovanstående kommentarerna. Tidsautomatik brukar vara det smidigaste läget att använda, och då går det väldigt lätt och snabbt att styra parametrarna för exponeringen. Alla inställningar som inte rör exponering behöver man inte bry sig så mycket om, förrän man vet hur kameran uppför sig. Det du kan påverka exponeringen med är:

-ISO
-bländarvärde
-slutartid
-(ev. blixt el. belysn.)


Dessa tre, i kombination med det befintliga ljuset, utgör en mycket enkel "ekvation", där du har kontroll över tre av fyra variabler. Blixt ger en femte variabel, om man är intresserad av sådant. Alltså:

ISO + bländare + slutartid + befintligt ljus (el. blixt) = exponering

Halverar du ISO så kan/måste du fördubbla någon av de övriga variablerna, och vice versa. Tämligen intuitivt om man klurar lite på det:)
 
Senast ändrad:
Efter att ha läst ovanstående monterade jag ett 18/55 AF.S kitobjektiv på en FE2. Finner att snittbildsfunktionen fungerar perfekt i läge M.

Varför har man inte kvar denna funktion hos modernare DSLR- kameror?

per
 
Varför har man inte kvar denna funktion hos modernare DSLR- kameror?
Det beror helt enkelt på att de flesta använder autofokus idag. En mattskiva som visar "rätt" skärpedjup ger dessutom en väldigt mörk sökare om man använder objektiv med lite lägre ljusstyrka.
Med de moderna mattskivorna får man en klar och ljus sökarbild, men man ser inte skärpedjupet ordentligt när man använder objektiv som är ljusstarkare än ungefär f/2,8.
Dessa mattskivor är uppbyggda som ett gitter av mycket små mikroprismor, istället för den oregelbundna mattheten hos äldre kamerors mattskivor. Mikroprismorna har en största infallsvinkel som motsvarar ett visst bländarvärde (f/2,8 till exempel), och det gör att allt ljus som faller in från periferin av objektivets optiska centrum med mycket ljusstarka objektiv (nu är jag lite ute på hal is, men rätta mig gärna) inte kommer att synas i okularet.
Alltså; även om du har ett f/1,4-objektiv monterat så ser det i sökaren ut som om det vore ett f/2,8-objektiv.

Med en modern mattskiva får du en ljus och skarp sökare som inte är tillförlitlig för manuell fokus. Med en traditionell mattskiva ser du det riktiga skärpedjupet, men i gengäld får du en väldigt mörk sökarbild med ljussvaga objektiv.
 
Tack för svar Martin!

Du talar enbart om mattskivor, det jag berörde var inställning av avstånd mha snittbild.

Om Du äger en analog nikonkamera och ett AFS objektiv, så prova, själv tycker jag att det går mycket bra att använda snittbilden som jag skrev tidigare, TROTS att ljusinsläppet genom objektivet är minimalt.

Var vänlig återkom med Ditt intryck.

per
.
 
Du talar enbart om mattskivor, det jag berörde var inställning av avstånd mha snittbild.

Du frågade väl varför man inte har snittbild kvar i moderna kameror. Snittbilden sitter i mattskivan. Martin svarade, för att de flesta använder autofokus idag.

Annars tycker jag snittbild fungerar väldigt bra, jag har det på 3 eller 4 gamla kameror. Det går att skaffa mattskiva med snittbild till nya kameror också, men alla kameror tillåter inte att man byter skivan själv.
 
Du frågade väl varför man inte har snittbild kvar i moderna kameror. Snittbilden sitter i mattskivan. Martin svarade, för att de flesta använder autofokus idag.

Annars tycker jag snittbild fungerar väldigt bra, jag har det på 3 eller 4 gamla kameror. Det går att skaffa mattskiva med snittbild till nya kameror också, men alla kameror tillåter inte att man byter skivan själv.

Att nio av tio kameror används i läge grönt idag förstår jag, men de är ju också konstruerade så, att man skall kunna fokusera manuellt, och då kikar man på en liten grön lampa. Bättre vore en snittbild!

Men kanske är det så, att en analog kamera medger mätning vid stor öppning medan en DSLR öppnar objektivet först i samband med exponering.

Trots allt gick det bra att ställa in avstånd på sätt som jag skrev tidigare, och Ni som äger lämplig utrustning kan ju prova och berätta.

per
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar