Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC vs MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

Philippe

Aktiv medlem
är det nagon som kam hjälpa mig... Jag kommer att byta min maskin... Jag vet inte vad jag ska köpa Mac eller Pc.
 
Frågan är snarare Mac OS eller Windows. Är svaret Mac OS är du mer eller mindre tvingad att köpa Apple-hårdvara. Jag väljer personligen Mac OS tio dagar av tio.

Windows använder jag och ger support på på jobbet, men det är enkom för att tjäna pengar.
 
Tack för era svar

Vilken maskin lämpar sig bäst (stationär) och hur mycket ramminne bör man ha för att köra photoshop.
Är det sännt att eMac krånglar nästa alldrig?
 
Så mycket minne du har råd med är väl standardsvaret, personligen skulle jag välja 2 eller 4 GB beroende på hur plånboken ser ut. (mer än 4 är i dagsläget overkill för mina behov)

Vilken maskin? Återigen beroende på plånboken förstås. Jag har bl.a. en 17" iMac men önskar att jag valt 20" (eller ännu hellre 24" förstås)

Mindre krångel med mac? Ja, definitivt!
 
Imac och färg

Hej,

Är du njöd med färgerna på din Imac... Går det att kalibrera skärmen. Det är viktigt för mig att papperskopior från labbet stämmer överrens med det jag ser på min dataskärm.

Kommer iMacen vara snabbare en min Pentium fyra.
 
Hört ang Windows Vista..

"They say, when you play that CD-Rom backwards you will hear satanic messages..... but that's nothing -If you play it forward it will install Windows!!!"
 
Det finns ingen större anledning att upphöja Mac eller MacOS till skyarna av principiella skäl - att "det inte strular" beror till största delen på att det finns ett begränsat utbud (dyra) programvaror och att valfriheten när det gäller hård- och mjukvara är begränsad. Dessutom är förnyelsetakten inte så snabb som i PC-svängen, så den "stabila brukstiden" blir automatiskt litet längre. Detta är väl känt i professionella supportorganisationer.

Hade det varit annorlunda hade "alla" proffs köpt Mac istället - det gör de inte. Botemedlet är att inte byta och uppgradera så f-bannat, och hålla sig till pålitliga program i PC:n. Skulle man sunka ner sin Mac med allt man hittar eller "får tag på" på diverse nerladdningssiter skulle även de kvida :)

Stora delar av PC-vs-Mac-diskussonerna kommer sig av ungefär samma anledningar som när (amatör)fotografer tror att en viss kamera är bäst - man kan och vet något om denna, och mindre om alternativen. Man kan mycket väl välja vilken som helst av dessa två system - rätt hanterade är de fullgoda båda.

Mac är vanligen snyggare, dock ;-)
 
Anders Svensson skrev:
Det finns ingen större anledning att upphöja Mac eller MacOS till skyarna av principiella skäl - att "det inte strular" beror till största delen på att det finns ett begränsat utbud (dyra) programvaror och att valfriheten när det gäller hård- och mjukvara är begränsad. Dessutom är förnyelsetakten inte så snabb som i PC-svängen, så den "stabila brukstiden" blir automatiskt litet längre. Detta är väl känt i professionella supportorganisationer.

Hade det varit annorlunda hade "alla" proffs köpt Mac istället - det gör de inte. Botemedlet är att inte byta och uppgradera så f-bannat, och hålla sig till pålitliga program i PC:n. Skulle man sunka ner sin Mac med allt man hittar eller "får tag på" på diverse nerladdningssiter skulle även de kvida :)

Stora delar av PC-vs-Mac-diskussonerna kommer sig av ungefär samma anledningar som när (amatör)fotografer tror att en viss kamera är bäst - man kan och vet något om denna, och mindre om alternativen. Man kan mycket väl välja vilken som helst av dessa två system - rätt hanterade är de fullgoda båda.

Mac är vanligen snyggare, dock ;-)

Principiella skäl? Själv talar jag av erfarenhet, jag förmodar att du står för principerna med tanke på felaktigheterna du sprider kring dig?

Philippe, prova dig fram så ser du vad som är bäst för dig och dina behov.
 
Leifer skrev:
...
Mindre krångel med mac? Ja, definitivt!
Får jag slänga in en brandfackla i debatten..??

Jag har haft ett stort antal Windows maskiner. Fram till och med WIN89 var operativet en katastrof. F.o.m. WIN2000 var den helt OK och sedan XP har jag inte haft något som helst problem.

Jag undrar om inte Windows dåliga rykte beror på två saker:
1. Microsoft "ambition" att "ta hand om dig" dvs för mycket saker sker automatiskt. Många vill "streta emot" och konfigurerar själv och "kör bort sig"...

2. Utbudet av tillbehör är så mycket större, så "chansen" (risken") att någonting inte är kompatibelt blir större med Windows.

Som sagt, jag har kört mina senaste maskiner (samtliga HP/Compaq) på XP (Home och Pro) och i alla installationer valt ""ja" på standard installation. Jag har inte haft ett enda problem (mer än en HD som krachade, men det är knappast OS fel).

Hade iofs ett problem med ett anti-virus program från Norge.. men vad kan man begära..?? ;)
Det visade sig vara deras Web-sajt för verifiering av licensen som inte fungerade..


Nu får jag väl hela FS på mig... ;)

Edit: Anders, du hann före mig med ungefär samma åsikt.. då är vi i alla fall två... huka dig... ;)
 
Hehe, nej Tibor, det tror jag inte att du får när du skriver så. Jag tror också att mycket av windows problem beror på det du beskriver. Ser man till att hålla sin dator uppdaterad och skyddad samt håller sig från att installera massa "skräp" klarar man sig långt.
Min erfarenhet är sedan att windows har en bit kvar till dess det är lika bra som osx. Vista ser jag som en parentes som inte förrän sp1 kommit kan vara ett bra alternativ till xp och osx. Vad nästa version av osx kommer att vara värt vet vi förmodligen om någon månad (det ska enligt uppgift släppas i vår).
 
Md en mac får du ju ivf möjlighet att hanvända åtminståne ett stabilt OS,om det nu är så att du är tvungen att använda program som du inte finns OSX kan du alltid instalera XP eller vista på Macen oxå...(själv inte saknat nått än, finns mer många vekar tro) men då slipper du inte oroa dig för virus längre.. =)
 
Det är så att jag kommer att ha en Pc för mail, fakturering och så vidare.
Macen är täntkte attanvändas enbart med Photoshop då hoppas jag få entabil och snabb masckin.
Är jag på fel spår???

Min PC är 15 månader gammal... Jag får meddelande redan vid start att en omstart krävs, varje gång jag startar maskinen. Det hoppas man slippa med Mac.
Jag tror att det programet som skulle saknas på en Mac är min fakturerrings progarm.
 
Både mac och pc passar för det du vill använda dem till. Photoshop alldeles utmärkt på macen, än mer när cs3 kommer.

Faktureringsprogram finns förstås även till mac, men är du inkörd på ett särskilt system kan det vara smidigt att fortsätta köra det som du gör nu.

Att du får meddelande om omstart när du drar igång pcn är oftast lätt att lösa, vad får du för felmeddelande?
 
Lite fakta om våra macar

Mitt företag har använt mac sedan 1990 (SE-30). Vi har väl förbrukat sisådär 15 maskiner. Vi har bytt för att det kommit något bättre som man inte kan leva utan.

Två (2) gånger under den tiden har vi haft hårdvaruproblem. Något har gått sönder rent fysikt.

1. Hårddisken på Powerbooken la av. Byttes för 880 spänn.
2. Hårddisken på G5a börjat låta fult( det stod IBM på den). Byttes innan den han pajja för ca 1500 kronor.

Sedan 1990 har vi haft noll (0) virus i våra datorer. Några gånger har vi haft strul med program som inte gjort som vi velat.

Vi har aldrig haft någon PC.
Många av de som gått bildbehandlingskurs hos oss har sagt att Macen är så mycket enklare.

PS: Någon påpekade att mac var säkrare pga få program. Jag läste nyligen att det finns mer än 20 000 program som är kompatibla med mac OS. Själv klarar jag mig bra med ett 20-tal.
 
Philippe skrev:

Jag tror att det programet som skulle saknas på en Mac är min fakturerrings progarm.

Vi har skött fakturering och bokföring av vårt företag (LiLAB) sedan 1990 med Mac.

Vi får dagligen ca 50 mejl i våra macar, så det går också utmärkt.

Jag skickar mejl och bilder till tidningar och företag i många länder med min mac. Utan problem.

Jag jobbar ihop med en fotograf som har PC. Vi är helt kompatibla på alla sätt.
 
Leifer skrev:
Hehe, nej Tibor, det tror jag inte att du får när du skriver så. Jag tror också att mycket av windows problem beror på det du beskriver. Ser man till att hålla sin dator uppdaterad och skyddad samt håller sig från att installera massa "skräp" klarar man sig långt.
Min erfarenhet är sedan att windows har en bit kvar till dess det är lika bra som osx. Vista ser jag som en parentes som inte förrän sp1 kommit kan vara ett bra alternativ till xp och osx. Vad nästa version av osx kommer att vara värt vet vi förmodligen om någon månad (det ska enligt uppgift släppas i vår).

Jag har tyvärr ingen erf av Mac och dess O/S och Pgm. Tror säkert att det är bra o tom bättre i vissa avseenden De har ju nischat sig på akademiska världen och grafiska branschen.
Dock tror jag att det blir en aning dyrare, typ som ett objektiv med "röd ring". lite bättre men dyrare.. ;)
Betr Vista: jag håller med; skulle inte hoppa på det tåget innan den "passerat första kurvan"....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.