Annons

PC och Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Kapsyl

Aktiv medlem
Halloj


Jag har kört PC i alla år men alltid sneglat lite på Mac. Nu kör jag hård blandning. Kul och ibland frustrerande (åt bägge hållen).

Hur som helst, när jag körde enbart PC så hade jag min stationär som "fotostation". Lagrade alla bilder på en nätverksenhet (Zyxel nsa 220) och såg helt sonika till bägge PC hade samma uppmappade enhet.

Nu i MAC:en så ansluter jag Nas:en och importerar min lrcat. Dock syns inga bilder utan det där fördömda frågetecknet är det på allting! Jag misstänker att det är min "bokstav" som LR vill ha eftersom backuppen är gjord från PC och den trycker med den uppmappade "bokstaven".

Jag vill alltså inte ha bilderna lokalt på datorn (de får inte plats). Ska jag verkligen behöva sitta och importera alla bilderna manuellt?
 
Finns en funktion, om du högerklickar över en av mapparna.
Där du kan söka efter mappen som bilderna ligger i.

Bör lösa problemet.
 
Äh, det där visste jag ju egentligen. Fastnade i operativsystemet mitt miffo! :)


Tack!

//Jonas
 
Suck, där fick man för att man sitter i gammalt tänk. Jag importerar mina bilder i mappar, i årsmappar förstås. Fast sedan jag började med LR är det rätt onödigt eftersom jag kör med samlingar och smarta sådana mestadels. Nu när importeringen av backupkatalogen gjordes så blir det alltså ett frågetecken på varje mapp. Nu måste jag leta upp bilderna på varje mapp. Kanske inte så betungande då LR minns var man var senast så man kommer in i trädet hela tiden. Men det är ju några tusen mappar nu efter några år...

Hade jag haft alla bilderna rakt ned i "årsmappen" så hade det varit mycket smidigare.

Någon som har någon annan ide?



Edit: tillägg: kör man alltså i enbart PC (kanske Mac, vet ej?) så uppstår inte problemet, såvida du inte ändrar uppmappningen. Och det gör man ju inte...
 
Nu har jag aldrig använt Mac, men det som skiljer är väl att i Windowsvärlden får väl hårddisken en enhetsbokstav medan i Macvärlden så får hårddisken ett namn? Och därför hittar inte LR när du byter dator?

Så länge bilderna ligger i samma struktur under en huvudmapp så borde det räcka att tala om för LR var den mappen finns, och sen ska allt hittas automatiskt.

Eller menar du att du har tusentals mappar som inte ligger under en och samma huvudmapp?
 
Nu har jag aldrig använt Mac, men det som skiljer är väl att i Windowsvärlden får väl hårddisken en enhetsbokstav medan i Macvärlden så får hårddisken ett namn? Och därför hittar inte LR när du byter dator?

Så länge bilderna ligger i samma struktur under en huvudmapp så borde det räcka att tala om för LR var den mappen finns, och sen ska allt hittas automatiskt.

Eller menar du att du har tusentals mappar som inte ligger under en och samma huvudmapp?

Nä, det är som du säger. Pathen är så här (windows):
x:\\mbw\obehandlade\2011\"mapp datum med bilder"

Men inte fasen fattar LR detta, måste klicka på varje"mapp"..
 
Så länge bilderna ligger i samma struktur under en huvudmapp så borde det räcka att tala om för LR var den mappen finns, och sen ska allt hittas automatiskt.

Helt rätt där!
Av detta skäl bör man ha en mappstruktur för LR som är tom i "rot-mappen".
Om inte annat för att enkelt kunna flytta en LR-installation mellan olika hårddiskar.

Jag gjorde det senare häromdagen.
Dvs flyttade delar från en extern disk, till en annan extern disk.
För att LR skulle hitta mapparna, så använde jag funktionen jag hänvisar till ovan.
 
Nä, det är som du säger. Pathen är så här (windows):
x:\\mbw\obehandlade\2011\"mapp datum med bilder"

Men inte fasen fattar LR detta, måste klicka på varje"mapp"..

Du bör kunna ta in hela årsmappen 2011 genom att markera den, och sedan högerklicka på mappen för att "söka fram den".
 
Men det låter som att du försöker importera en backup? Varför? Du vill väl köra med samma katalog och samma bilder i Macen som i PC'n?
 
Helt rätt där!
Av detta skäl bör man ha en mappstruktur för LR som är tom i "rot-mappen".
Om inte annat för att enkelt kunna flytta en LR-installation mellan olika hårddiskar.

Jag gjorde det senare häromdagen.
Dvs flyttade delar från en extern disk, till en annan extern disk.
För att LR skulle hitta mapparna, så använde jag funktionen jag hänvisar till ovan.


Jag flyttar inget. Jag ser till att hålla mina olika datorers LR med samma katalog.
Det är dock väldigt sällan jag har den bärbara som "huvudredigerare" utan den är ju mest med på fältet och så pumpar jag in bilderna i nasen så min "PS-dator med krut" kan behandla bilderna.

Men ibland är det bra att se i den bärbara precis som det gör i "PS-datorn". Med bärbar PC mappade jag ju bara upp till Nasen och så var det klart. MacBooken ansluter så fint men som sagt...
 
Lugnt och sansat nu:

Var har du dina bildfiler?

Hur ser du till att de olika datorerna har samma katalogfil (.lrcat)?

Hur jobbar du när du använder två datorer?
 
Lugnt och sansat nu:

Var har du dina bildfiler?

Hur ser du till att de olika datorerna har samma katalogfil (.lrcat)?

Hur jobbar du när du använder två datorer?

Jag berättar hur jag gjort med PC.
1 stationär "Ps-krutdurk".
1 bärbar
1 Nas

Importerar oftast i Ps-krut till Nasen.
Gör en backup vid nedstängning - som sparas på nasen (backuppen är inte på filerna utan själva katalogen).

I bärbara - öppna katalog, välj senaste backuppen och eftersom Nasen är uppmappad med samma bokstav (X:) så hittas allting direkt.
 
Att öppna en backup från den bärbara är en risk. Det funkar så länge du är 100% säker på att du alltid gjort en backup det sista du gjort, men om du glömmer det så kommer ju inte katalogfilen på stationär och laptop vara i synk. Men OK, det kan funka. Vad jag däremot skulle rekommendera är att du på nåt sätt synkar den faktiska .lrcat-filen du använder i den stationära så att laptopen får en exakt kopia av den.

OK, sen då? När du gjort nåt på laptopen? Hur får du tillbaka det på den stationära?
 
Kopiera hela mappstrukturen från Windows-maskinen till Macen.
Dvs "orginalet" och inte backupen.
Det var så jag utgick från du hade gjort.

Jag vill inte ha bilderna lokalt, det är gigantiskt...
Jag vill bara kunna nå biblioteket när jag är hemma.
På fältet har jag ett annat bibliotek.

Sedan skall vi inte gå in på den ännu tråkigare backupptagningen till disk men jag reckomenderar en usb-docka så man kan köpa billiga diskar, ex. http://www.dustin.se/pd_5010184915.aspx
 
Att öppna en backup från den bärbara är en risk. Det funkar så länge du är 100% säker på att du alltid gjort en backup det sista du gjort, men om du glömmer det så kommer ju inte katalogfilen på stationär och laptop vara i synk. Men OK, det kan funka. Vad jag däremot skulle rekommendera är att du på nåt sätt synkar den faktiska .lrcat-filen du använder i den stationära så att laptopen får en exakt kopia av den.

OK, sen då? När du gjort nåt på laptopen? Hur får du tillbaka det på den stationära?

Jag har haft en sådan synk men det passade mig bättre mentalt att hämta in backuppen när jag ville ha den bärbara "up-to-date".

När jag kör fältjobb och använder den bärbara så kör jag enligt handboken, med en exportering till Nasen. Importerar till PS-krut (utan att flytta filerna förstås) och så är dom i den rätta katalogen.

Jag kör alltså en "fältjobbs-katalog" på den bärbara. Är inte lika noga där så den kan jag deleta ibland (efter jag vet att jag fixat in det i Nasen och PS-krut).

Hänger du med? Jag vet inte om det är optimalt och ändrar gärna flödet om det blir bättre.
 
Nu blir jag förbryllad. Jag deletade katlogen och gjorde om proceduren. Fullt av frågetecken men nu räckte det fint med att ta den översta i trädet och smack så var bilderna där.

Antagligen gjorde jag något galet men kan inte komma på vad. Det verkar funka nu i alla fall.
Tack för stöttningen och jag är fortfarande sugen på bättre flöde i jobbet. Som sagt, jag funderar på att börja skita i underkataloger och hålla banken med en årskatalog bara. Vad tror ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.