Jag har nyligen registrerat mig hos PayPal. De tog en avgift direkt från mitt konto på ca 17 kr. Då fick jag kolla med banken för att få uppgifter om dragningen från mitt konto, för där stod det medlemsnummer jag behövde för att registrera mig.
De tjänar pengar på de avgifter de tar när man tar emot pengar från en köpare. Plus extra avgifter om man skickar pengar över gränserna. Här är deras lista över avgifter:
Open an Account Free Free
Send Money Free Free
Withdraw Funds Free for U.S. bank accounts
Fees for international banks Free for U.S. bank accounts
Fees for international banks
Add Funds Free for U.S. bank accounts
Fees for international banks Free for U.S. bank accounts
Fees for international banks
Receive Funds Free 0.7% + 30¢ to 2.9% + 30¢
Multiple Currency Transactions Exchange rate may apply* Exchange rate may apply*
If you receive a payment from a user in another country, an additional cross border fee will be charged. The cross border fee is an additional 1% for U.S. Dollar payments and 0.5% for Canadian Dollar, Euro, Pound Sterling, and Yen payments. This cross border fee is currently waived for Canadian sellers receiving payments from U.S. buyers.
--------------------
Handlar man för mindre än $25 kan man inte använda sig av PayPal. Då kan man istället växla till sig Dollar/Euro, och skicka som inslagna kontanter i ett väl förslutet kuvert. Egentligen får man inte skicka kontanter per brev, men det brukar fungera.
;-)