Annons

Paypal, Bidpay å sånt

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ibland blir man ju lite sugen på att köpa något på t ex Ebay. Men sen är det ju det där med att betala de där rackarns säljarna som i regel har den dåliga smaken att vara bosatta utanför Sverige. Det finns ju flera tjänster som de flesta av säljarna verkar vara anslutna till. Hur funkar dessa egentligen? Deras webbplatser är ju inga pedagogiska underverk direkt. Det verkar vara lite olika med avgifterna, ibland är det säljaren och ibland är det köparen.

Vad säger ni som har erfarenhet?

Tydligen så att i USA så får säljaren inte ta ut e-bay kostnaden av köparen. Själv har jag handlat från tyska e-bay. Typ samma priser som i USA. Men då har jag kört kontant eller överföring till säljares bank. Har inte haft några problem hittils. Verkar vara väldigt seriöst i Tyskland.

EOS 100 (A-) 2000:-
Grepp till EOS 100 (A) 130:-
Speedlite EZ 430 (A-) 1300:-
EF 50/1.8 II 700:- (A+)

Liknande utrustning i Sverige

EOS 100 3500:-
Grepp 250:-
EZ 430 2300:-
EF 50/1.8 II ?? Typ 900-1000:-

Så visst är det pengar att tjäna..

Men paypal och så vidare har ju bedrägeriskydd. Det är ju bra om man köper dyrare prylar.

Jag har inte åkt på någon "e-bay" avgift ännu.. men som sagt i USa så får man tydligen inte begära att köparen betalar denna avgift.
Avgiften är typ 2 euro för annonsen och 4% av beloppet upp till 50 euro + 3% mellan 50-500 euro och 1,5 % över detta. Men som sagt, det får man kolla i tyskland. Ibland står det "kaufer trägt e-bay kosten" tja köper du något för 2000:- så blir det en 100:- + frakten.. som ligger på 11-16 euro.

Tänkte väcka liv i en gammal tråd och fråga om det är någon som använder Paypal aktivt för att betala saker via nätet, typ kameror på Ebay.

Problem?
Lätt?
Säkert?
etc etc...

Har läst på deras hemsida och har något svårt att förstå hur Paypal tjänar pengar på min transaktion, för det måste de göra någonstans. Kanske på valutaväxlingen?

/Erik

Jag har nyligen registrerat mig hos PayPal. De tog en avgift direkt från mitt konto på ca 17 kr. Då fick jag kolla med banken för att få uppgifter om dragningen från mitt konto, för där stod det medlemsnummer jag behövde för att registrera mig.

De tjänar pengar på de avgifter de tar när man tar emot pengar från en köpare. Plus extra avgifter om man skickar pengar över gränserna. Här är deras lista över avgifter:

Open an Account Free Free

Send Money Free Free

Withdraw Funds Free for U.S. bank accounts

Fees for international banks Free for U.S. bank accounts

Fees for international banks

Add Funds Free for U.S. bank accounts

Fees for international banks Free for U.S. bank accounts

Fees for international banks

Receive Funds Free 0.7% + 30¢ to 2.9% + 30¢

Multiple Currency Transactions Exchange rate may apply* Exchange rate may apply*

If you receive a payment from a user in another country, an additional cross border fee will be charged. The cross border fee is an additional 1% for U.S. Dollar payments and 0.5% for Canadian Dollar, Euro, Pound Sterling, and Yen payments. This cross border fee is currently waived for Canadian sellers receiving payments from U.S. buyers.
--------------------

Handlar man för mindre än $25 kan man inte använda sig av PayPal. Då kan man istället växla till sig Dollar/Euro, och skicka som inslagna kontanter i ett väl förslutet kuvert. Egentligen får man inte skicka kontanter per brev, men det brukar fungera.
;-)

Spär på ytterligare. Jag har oxå registrerat mig hos paypal och medlemsnummret dyker upp i ens internetbank, eller på fakturan (som lär dröja en månad).

Fungerar ypperligt snabbt och bra. Säljaren brukar ta ut en avgift när man betalar med paypal.

Köpte en EF 1.4x II från England på onsdagskvällen. Pengarna såg han 1 timme senare och skickade paketet på torsdagen....Hämtade det på Måndagen :)

Har även köpt ett EF 100/2.8 Macro USM, även detta på em onsdag. Döm av min förvåning när posten kom och ringde på dörren...lördag morgon :)

Ok, då kanske jag skulle haka på, inte bara för att hitta billigare saker utan framför allt för att hitta sakerna överhuvudtaget. Den svenska begagnadmarknaden är något liten för specialsaker.

Men man blir lite skrämd när jag snubblar på sajter som denna:

http://www.paypalsucks.com/

ingen rök utan eld, men jag kan tänka mig en och annan rättshaverist bakom dylika sajter.

Jag har använt PayPal flera gånger vid Ebay-köp, inga problem.
Som andra redan har påpekat så verkar tyskar gilla banköverföringar... inga problem med det heller, men min bank tar 50 spänn i avgift.

Föreningssparbanken eKort

Hej.

Om du vill betala med kort så kolla på Föreningssparbankens tjänst eKort. Det är en tjänst som gör det säkrare att betala med Visa/Mastercard via Internet.

Ett unikt kortnummer genereras för varje köp med en kort giltighetstid. Användaren själv sätter köpgräns. Kortnummret fungerar bara för en transaktion. Då känner man sig säkrare om man är orolig att någon snor kortnummret av en. Läs mer på bankens hemsida.

Fast detta är ju ej något skydd mot oärliga siter som tar betalt utan att leverera...

/Daniel

Jag registrerade mig hos paypal i våras och har betalat via dom ett flertal ggr utan några som helst problem (änsålänge iaf).

Har bara handlat av amerikaner och engelmän hittils. Jag fattar inte riktigt hur det går till när man betalar till tyskarna, så det får vänta ett tag till. Plus att dom brukar ju envisas med att skriva på tyska i auktionsbeskrivningarna.. =)

janm skrev:
Jag har använt PayPal flera gånger vid Ebay-köp, inga problem.
Som andra redan har påpekat så verkar tyskar gilla banköverföringar... inga problem med det heller, men min bank tar 50 spänn i avgift.

Jan, jag har också märkt att det är få tyskar som använder Paypal och liknande. Har själv bott i Tyskland och deras banker är ett under av byråkrati... en kassa för att förklara ärende, en annan för att göra ärendet och en tredje för sätta in/ta ut pengar ... Nåväl, det jag tänkte fråga om är vilka uppgifter som behövs för att göra en överföring (för det är väl direkt från konto till konto som tysken vill ha det?) till ett tyskt konto?

Namn, adress, kontonummer och bankens namn? Räcker det eller måste det till mer uppgifter? Brukar dom ha någon typ av PG/BG-nummer?

Jag har möjlighet att göra kontoöverföringar till utländska konton via postgirots internettjänst, men har ännu inte vågat mig på det...

/Erik

Vad stod det på Paypalsucks???
Kommer inte in, tyvärr.

Jag har använt Paypal & betalt varor för säkert 25-30000:- det sista halvåret för böcker m,m på Ebay.

Nu blir man ju lite orolig:-(

Du kom inte in, för att det var med ett kommatecken i adressen. Testa nu:

http://www.paypalsucks.com/

Det är tydligen många som råkat ut för trassel med PayPal. Kan vara svårt om man som svensk måste ta till juridiska knep för att få sina pengar m.m. Så jag börjar bli skeptisk till PayPal. :-/

Det är mycket möjligt att det har hänt en del suspekta saker, eller kanske orättvisa saker med Paypal. Om jag får våga mig på en gissning var det kanske därför Ebay köpte Paypal, för att se till att transaktioner kan skötas smärtfritt. För Ebay måste ett fungarande globalt och enkelt transaktionssystem var guld värt. Utan smidiga transaktioner, ingen business för Ebay, och Ebay upplever jag som ett seriöst företag. Det vore intressant att se om antal kundklagomål har minskat eller ökat sedan Ebay tog över Paypal.

En säkerhetsgraj man kan göra är ju att bara registrera kontokortet när man gör transaktionen, och när pengarna är dragna, eller kommit in, så avregistrerar man det hos PayPal.

Eller så har man ett separat Visa för transaktioner på nätet. Ingen kredit och inga pengar när man inte använder det. Handlar man mycket så spelar årsavgiften inte så stor roll.

Sumpen skrev:
Nåväl, det jag tänkte fråga om är vilka uppgifter som behövs för att göra en överföring (för det är väl direkt från konto till konto som tysken vill ha det?) till ett tyskt konto?

Namn, adress, kontonummer och bankens namn? Räcker det eller måste det till mer uppgifter? Brukar dom ha någon typ av PG/BG-nummer?

Erik,
Min erfarenhet är att tyskarna brukar veta vad som behövs, och ger dom uppgifterna spontant... de är väl vana. :)
Kontohavarens namn, adress och kontonummer samt bankens namn och ort borde räcka. Möjligen även ett Bankleitzahl (clearingnummer).

Re: Föreningssparbanken eKort

Lundh skrev:

....Föreningssparbankens tjänst eKort. Det är en tjänst som gör det säkrare att betala med Visa/Mastercard via Internet.

Ett unikt kortnummer genereras för varje köp med en kort giltighetstid. Användaren själv sätter köpgräns. Kortnummret fungerar bara för en transaktion....

Jag har aldrig använt PayPal men skulle det gå att använda Föreningssparbankens tjänst eKort (som Damiel beskev) för att registera ett kortnummer som bara fungerar för en transaktion? Accepterar PayPal ett tillfälligt kortnummer?

/Rickard

Hur lång tid tar det att få pengar från en köpare via PayPal insatt på kontot? En person i USA köpte en pryl av mig i natt, och det har nu gått runt fem timmar, och inget har kommit in på kontot, även om allt verkar okej på PayPals sida.

Vilket konto menar du, Paypalkontot eller ditt bankkonto? Från det jag läst på Paypal hamnar en inbetalning på ditt Paypalkonto, därifrån får du göra en begäran att pengarna ska överföras till ditt bankkonto, mot en avgift...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar