Annons

paul hansen & james nachtway.

Produkter
(logga in för att koppla)

tweakad

Aktiv medlem
Vi satt hemma och tittade i Paul Hansens bok, Människa, Människa. Och kom till kapitlet "Uppror" Där finns en bild på en man som kastar en molotov. (bifogar bilder)

Jag har sedan länge tyckt att jag kände igen bilden från någonting annat. Och helt plötsligt slog det mig att jag har sett bilden förut. Och kom att tänka på Warphotographer, dokumentären med krigsfotografen James Nachtway.

Vi satt och bläddrade genom dokumentären, och mycket riktigt så kom bilden (läs nästan) Det var samma kille som kastade molotoven i Hansens fotografi, fast med annan komposition. Tittade någon minut till och då ser man mycket riktigt att Nachtway inte var ensam på plats, på plats bakom mannen med molotoven.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här, jag påstår absolut inte att någon har snott den andres bild. Utan snarare "komiken" i att en av sveriges bästa, mest prisbelönta fotografer är på samma plats och fotar samma objekt, med bara några sekunders mellanrum som världens kändaste(nutida) krigsfotograf.

Godnatt.

Övre är Hansens foto och undre är Nachtways.

Bilagor

• paulhansen.jpg
    paulhansen.jpg
    82.2 KB · Visningar: 1,188
  • james nachtway.jpg
    james nachtway.jpg
    54.1 KB · Visningar: 579
Du kan dagligen hitta hundratals liknande fall. Att nyhetsfotografer är ensamma om att fotografera en dramatisk händelse är nog mindre vanligt än att de har sällskap av kollegor.

Jag minns att det var flera fotografer som var med där i filmen, vid ett tillfälle stod James Nachtwey i ett hörn tillsammans med två andra fotografer och höll för ögonen från att rök.

Det väcker en ganska intressant fråga tycker jag, behövs det verkligen mer än en duktig fotograf vid händelser med livsfarliga förhållanden?

Ah! Där satt den. Har funderat på varför jag kände igen Nachtweys bild så mycket. Bra att nån kunde reda ut mysteriet.

Intressant. Även om man vet att fotografer naturligtvis samlas där det händer, så man väl alltid bilden av den ensamme hjälten. Jag iallafall. Kan ju vara bra att få en liten påminnelse om verkligheten ibland också.

kyo: Klart att det behövs fler än en fotograf. Annars skulle vi ju bara få en persons bild av en händelse. Jag är helt säker på att något hände på andra sidan också, något som säkert vart dokumenterat av en annan fotograf.

kyo: Klart att det behövs fler än en fotograf. Annars skulle vi ju bara få en persons bild av en händelse. Jag är helt säker på att något hände på andra sidan också, något som säkert vart dokumenterat av en annan fotograf.

Fler än en fotograf på samma ställe då (vid alla händelser)? Visst, jag förstår att ju fler fotografer desto fler unika och bra bilder, men jag förstår också att risken att någon fotograf far illa är större ju fler de är. Annars har du helt rätt såklart.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här, jag påstår absolut inte att någon har snott den andres bild. Utan snarare "komiken" i att en av sveriges bästa, mest prisbelönta fotografer är på samma plats och fotar samma objekt, med bara några sekunders mellanrum som världens kändaste (nutida) krigsfotograf.

Väl värt att studera i sammanhanget är att trots samma händelse är det två olika bilder vi får. Eller snarare, händelsen är berättad på två olika sätt. Ytterligare ett skäl till att det är viktigt med mångfald.

Personligen gillar jag Hansens bild bäst.

Väl värt att studera i sammanhanget är att trots samma händelse är det två olika bilder vi får. Eller snarare, händelsen är berättad på två olika sätt. Ytterligare ett skäl till att det är viktigt med mångfald.

Personligen gillar jag Hansens bild bäst.

Nachtway fångar en helt annan klaustrofobisk känsla, ligger ngt där i bildspråket med kompositionen. Hansen's känns mkt luftig, å gillar även den mer, den känns fräsh helt enkelt, sen vad som passar till sådana här oroligheter är en annan femma.

Annat kan man väl bara säga att det är mer stabilt att dom inte reser ensamma i områden som dessa utan i ngt större grupp.

Intressant, men det är väl egentligen inte ok att lägga in andras bilder såhär i en tråd, eller?

Den fråga en sådan här situation väcker, när det är flera fotografer och kanske också TV-media på plats, är följande - triggar fotograferna, medvetet eller omedvetet, dessa männsikor att utföra sina handlingar? Skulle killen ha kastat sin molotovcoctail om inte fotograferna hade funnits där?

Det var längesedan media skildrade verkligheten. I dag är det media som är verkligheten och styr verkligheten. Försöker de skildra så blir det bara fel.

Det var längesedan media skildrade verkligheten. I dag är det media som är verkligheten och styr verkligheten. Försöker de skildra så blir det bara fel.

Helt rätt! Är så trött på att bara läsa lögner och förvridna sanningar i tidningar och på nätet.. *suck*

När ska det bli uppror?! Aldrig förmodligen, för Viktorias senaste bröstförstoring kommer alltid vara det mest intressant för ca 95% av befolkningen.. BLÄ!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar