ANNONS
Annons

Paterson Acufix

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej

Har sökt runt på forumet ett tag nu utan att hitta ett ordentligt svar på min fråga. Har det gåtts igenom tidigare så ber jag om ursäkt...

Har köpt Acufix för film- och pappersframkallning. Den späds 1+3 för snabbverkning och 1+7 för normal användning. Det framgår klart och tydligt hur många papperskopior den ska klara av, men det jag inte lyckas hitta är hur många filmer den räcker för?

Så, hur många filmer kan jag fixa i en liter brukslösning innan fixet är förbrukat? På ett ungefär.

Tack ska ni ha.

Det beror nog lite på. Tmax-filmer äter fixet lite snabbare än vanliga filmer etc.

Jag håller helt enkelt koll på det genom att fixera snutten jag klipper av när jag laddar filmen i spiralen i en genomskinlig behållare brevid. Då kan man hålla koll på det där, genom att se hur lång tid det tar innan snutten blir genomskinlig.

/Henri

Jag gör också som Henri.
Men sen behöver du egentligen inte vara rädd för att råka fixera en film för dåligt heller eftersom det faktiskt går att fixera om efteråt. Du ser på filmen om det behövs fixeras bättre. Bara att testa alltså..

FIX-TID

Så här lärde jag mig för 40 år sedan om fixering.Jag har sedan dess kontrollerat om det
stämmer och mina negativ går fortfarande att använda.
Fixera dubbel klarningstid. När klarningstiden
är dubbet mot färskt fix släng fixet.
Ferenc Szeplaky

Hej

Fix går alltid att kolla, om du har en rulle oexponerad film, dra ut någon cm och klipp av, doppa den i fixet och se hur lång tid det tar tills filmen klarnar, sätt en gräns på ca 150% av tiden från oanvänd fix. Detta kan du göra med ljuset på.

Calle

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.