Annons

Passfoto/Idkort - värt 150 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Idag skulle jag åka och fixa en ny bild till mitt körkort.
Jag hade tappat bort mitt körkort, och därför behöver skaffa ett nytt.
Hos Kodak i Sollentuna Centrum kostar det 150 kr för 4 bilder.
Visst, jag nappade på det, bättre att någon tar en bild än att man gör det i automaten tänkte jag.

En krasslig (ursäkta språket) kärring var den som fick göra jobbet med en liten liten digital nikon kamera.

Jag kan säga såhär, hon kunde åtminstone sagt åt mig om hur jag skulle sitta och hur jag skulle vara för att se någorlunda bra ut på bilden.
Det brukar JAG i a f säga när jag fotar någon, så att de inte ser ut som hjon på bild.

Resultatet var bedrövligt, herregud, ska det här vara värt 150 kronor?
Jag tror jag lyckas bättre med 2 försök i en automat, och då blir det ändå billigare.

Min kommentar till bilderna var att jag var INTE nöjd alls och att min 8 årige granne kunde ta bättre bilder.

Har ni någonsin blivit missnöjda med hur dåliga folk är i de här fotoaffärerna på att ta pass/id-kort?

Pass och körkortsfoton ska vara utförda på ett visst sätt enligt något slags regelverk och ska visa en person för att fastställa identitet. Så länge bilden blir godkänd av myndigheten som utfärdar körkort och pass så anser jag at de har löst jobbet på ett fult tillfredställande sätt. Priset 100-150:- tycker jag är rimligt för jag kan knapapst göra det bättre och billigare själv.

/Roland - som inte ser passet som en porträttportfolio

RolandM skrev:
Pass och körkortsfoton ska vara utförda på ett visst sätt enligt något slags regelverk och ska visa en person för att fastställa identitet. Så länge bilden blir godkänd av myndigheten som utfärdar körkort och pass så anser jag at de har löst jobbet på ett fult tillfredställande sätt. Priset 100-150:- tycker jag är rimligt för jag kan knapapst göra det bättre och billigare själv.

nej men man måste ju se på något sett bra ut på den bilden också, den här bilden var amatörmässigt gjord.
bilderna i en automat blir bättre, då tycker jag inte att det är värt pengarna.
jag har en gång fixat passbild själv, tog bild med digitalkameran, beskar den på korrekt sätt, skickade in en beställning på en papperskopia från fotolabo och sedan skar jag ut bilden från 10*13 kopian jag beställde.
Blev ändå billigare än 150 kr!

RolandM skrev:

Nä, det är väl visst och sant att pass- och körkortsbilder inte är att jämföra med porträttfotografernas mästarprov. Men jag har också varit förvånad över att fotografen inte gör mer, utan bara låter kunden sitta rätt upp och ner på en pall. För att få kunden bra på bild tar ju egentligen inte längre tid än att få kunden dålig på bild. Om fotografen har den professionella kunskapen vill säga. Och inte bara köpt en ny och modern kamera som tar bra bilder.

Fotoautomat är klart överlägset när man vill ha den här typen av bilder enligt mig. I dom nya automaterna kan man dessutom ta om bilden minst ett par ggr och sedan välja ut den som blev bäst eller skriva ut 4 olika. Det är ju lite tråkigt att behöva se ut som ett jon i 10 år på körkortet. Reglerna är inte speciellt krångliga heller och det är svårt att misslyckas i en automat om man har lite innanför pannbenet.

någon som har fotat digital och skrivit ut på skrivare med fotopapper och skickat ?
Och isåf hur gick det ?

PrinsValium skrev:
Fotoautomat är klart överlägset när man vill ha den här typen av bilder enligt mig. I dom nya automaterna kan man dessutom ta om bilden minst ett par ggr och sedan välja ut den som blev bäst eller skriva ut 4 olika. Det är ju lite tråkigt att behöva se ut som ett jon i 10 år på körkortet. Reglerna är inte speciellt krångliga heller och det är svårt att misslyckas i en automat om man har lite innanför pannbenet.

Finns reglerna uppsatta i automaterna ?
Jag bor nästan granne med en fotagraf & han säger att det varje vecka kommer in någon som fått tillbaka fotot vägverket när dom är tagna i automat främst pga att örat inte syns .
Tydligen inte ovanligt att tiden på körkortet hinner gå ut innan en godkänd bild komer in .
Att du skulle behöva se ut som ett jon är väll knappast troligt om du går till en erfaren & seriös fotograf , du får bilderna rätt omgående & är du inte nöjd så tror jag att det är ett fåtal som inte tar om bilden utan kostnad .

Ubbz skrev:
någon som har fotat digital och skrivit ut på skrivare med fotopapper och skickat ?
Och isåf hur gick det ?
Här finns lite info om några som gjort det.

Själv använder jag digitalkameran plus Pshp och skickar till Expert för en kostnad av 3 kronor för sex passbilder.

Bilagor

• pacss.jpg
    pacss.jpg
    11.2 KB · Visningar: 14,423
Senast ändrad:
Ubbz skrev:
Och isåf hur gick det ?
Jag har gjort det flera gånger. Funkar helt perfekt. Man gör det på 'nolltid'. Mipers tips är också bra. Labben gör ju riktiga kopior på stubinen, billigt.

Pavel, tanten som plåtade dig borde givetvis få sparken. Tala med hennes chef så går det kanske att fixa...

Dags för en liten anekdot:

Mitt första fotojobb var hos en porträttfotograf.
Dag två skulle jag fotografera en passbild och upptäckte att stativet inte gick att höja, det var nedskruvat efter en produktfotografering.
Jag snurrade på stativet och försökte komma på hur man höjer det.
Efter några minuter började jag bli stressad och det blev inte bättre när kvinnan frågade om jag verkligen var fotograf och kanske skulle jag hämta någon som kunde fotografera.

Det visade sig att en låsskruv alltid var lös och den låg i ett skåp. ”Alla” visste det men hade inte berättat det för mig.

Det tråkiga med körkort och ID (fick yrkesfotografkortet förnyat i dagarna) är att det ser ut som de kört bilden i en kopiator.
Känns meningslöst att lägga krut på att ta fram en valörrik bild när det blir så dåligt i slutändan.

Menar inte labbet alltså utan de som tillverkar pass/ID.

Linmajon skrev:
Jag har gjort det flera gånger. Funkar helt perfekt. Man gör det på 'nolltid'. Mipers tips är också bra. Labben gör ju riktiga kopior på stubinen, billigt.

Pavel, tanten som plåtade dig borde givetvis få sparken. Tala med hennes chef så går det kanske att fixa...

Bilden hon tog, togs inte ens rakt framifrån utan snarare mer uppifrån. Jesus Christ!
Tack och lov att jag fick se bilderna innan hon skulle printa ut de och ge mig kopiorna. Jag sa att jag var missnöjd och att jag likagärna kunde be en 8åring ta en sån bild på mig om jag hade velat ha den usla kvalitén och gick.

popboydeluxe skrev:
Bilden hon tog, togs inte ens rakt framifrån utan snarare mer uppifrån. Jesus Christ!
Tack och lov att jag fick se bilderna innan hon skulle printa ut de och ge mig kopiorna. Jag sa att jag var missnöjd och att jag likagärna kunde be en 8åring ta en sån bild på mig om jag hade velat ha den usla kvalitén och gick.

Hon var säkert anställd & med all säkerhet fått en dålig utbildning .
Knappast hennes fel.
Om hon ägde butiken i fråga så lär hon nog konka .

skägga skrev:
Finns reglerna uppsatta i automaterna ?
Jag bor nästan granne med en fotagraf & han säger att det varje vecka kommer in någon som fått tillbaka fotot vägverket när dom är tagna i automat främst pga att örat inte syns .
Tydligen inte ovanligt att tiden på körkortet hinner gå ut innan en godkänd bild komer in .
Att du skulle behöva se ut som ett jon är väll knappast troligt om du går till en erfaren & seriös fotograf , du får bilderna rätt omgående & är du inte nöjd så tror jag att det är ett fåtal som inte tar om bilden utan kostnad .

Jag tror att dom brukar vara ganska tydligt uppsatta. Typ båda ögonen, ena örat och näsan i profil skall synas. Fotot ska vara taget rakt framifrån och avståndet mellan hakspets och pupill ska vara 15-17 mm eller nåt sånt. Och så alla regler om glasögon och huvudbonader och sånt.

skägga skrev:
Hon var säkert anställd & med all säkerhet fått en dålig utbildning .
Knappast hennes fel.
Om hon ägde butiken i fråga så lär hon nog konka .
Man behöver ingen utbildning för att visa kund och sitt yrke lite respekt och intresse. Gör man inte det SKA man syssla med annat.

Nu tänker jag medvetet gå ifrån ämnet i den här tråden...

Flera här verkar tycka att kvinnan som tog bilden borde få sparken? Det skall väl inte spela någon roll hur den som tar bilden ser ut (tänker på "krasslig" kärring). Om hon hade haft fyra varbölder i pannan men tagit en jättebra bild vad hade reaktionen blivit då?
Om man är vänlig och bemöter butikspersonal med den respekt som de som medmänniskor förtjänar lovar jag att man kan få nästan vad som helst gjort. Men att bli oförskämd och säga att en åttaåring kan ta bilden är inte särskilt trevligt.

Självklart skall man visa sin kund och sitt yrke respekt och intresse, men man svarar ofta som man blir bemött.

Pavel, bad du överhuvudtaget om att hon skulle ta om bilden?

/Jon, som vilket ni säkert redan gissat jobbar i fotobutik och tar 10 passbilder om dagen.

Det finns vissa andra regler om att korten ska vara tagna i slutna system och sånt, men mig veterligen bryr dom sig aldrig om det utan går bara på hur det ser ut. Men att göra det hemma är inte jättesvårt, det svåraste är att få ett jämt ljus.

Passregler för USA ska enligt hörsägen vara väldigt mycket hårdare så allt måste göras från samma negativ, och massa sånt.

Spaceman Spiff skrev:
Nu tänker jag medvetet gå ifrån ämnet i den här tråden...

Flera här verkar tycka att kvinnan som tog bilden borde få sparken? Det skall väl inte spela någon roll hur den som tar bilden ser ut (tänker på "krasslig" kärring). Om hon hade haft fyra varbölder i pannan men tagit en jättebra bild vad hade reaktionen blivit då?
Om man är vänlig och bemöter butikspersonal med den respekt som de som medmänniskor förtjänar lovar jag att man kan få nästan vad som helst gjort. Men att bli oförskämd och säga att en åttaåring kan ta bilden är inte särskilt trevligt.

Självklart skall man visa sin kund och sitt yrke respekt och intresse, men man svarar ofta som man blir bemött.

Pavel, bad du överhuvudtaget om att hon skulle ta om bilden?

/Jon, som vilket ni säkert redan gissat jobbar i fotobutik och tar 10 passbilder om dagen.

Bilden var så misslyckad så jag vet inte om hon skulle klara av att ta om den.
Som det såg ut på henne så hade hon nog använt kameran en gång innan, det verkade väldigt väldigt oseriöst.

Jag ville inte sitta där och försöka få fram en bra bild när jag har större chans att lyckas i en automat.

ANNONS