ANNONS
Annons

Passepartout-skärare

Produkter
(logga in för att koppla)

bstrom

Aktiv medlem
Jag har börjat leta efter en "fungerande" passepartout-skärare för att kunna skära passepartouter med 45° vinklade insidor. Ni som skär era egna passepartouter, vad använder ni för skärare? Jag har sneglat lite på en Logan 301s, som tycks vara den billigaste med parallell-anhåll. Vinner man mycket i säkerhet på sådant, eller fungerar även de enklare med endast en styrlinjal lika bra? (En sak är ju klar, på ett par stycken passepartouter till 40x50-ramar så har man sparat in priset av även en lite dyrare skärare jämfört med att måttbeställa någonstans.) Åsikter och erfarenheter mottages tacksamt!

Mikael

Jag har börjat leta efter en "fungerande" passepartout-skärare för att kunna skära passepartouter med 45° vinklade insidor. Ni som skär era egna passepartouter, vad använder ni för skärare? Jag har sneglat lite på en Logan 301s, som tycks vara den billigaste med parallell-anhåll. Vinner man mycket i säkerhet på sådant, eller fungerar även de enklare med endast en styrlinjal lika bra? (En sak är ju klar, på ett par stycken passepartouter till 40x50-ramar så har man sparat in priset av även en lite dyrare skärare jämfört med att måttbeställa någonstans.) Åsikter och erfarenheter mottages tacksamt!

Mikael

Jag kör med logan och gillar den. Har provat med billigare lösningar men skär oftast snett.
Kan rekomenderas!

Jag använder en linjal och kniv av fabrikatet "Logan modell 302 mat cutter". Linjalen är 61 cm lång och känns "lagom". Ibland hade jag önskat en lite längre linjal och det är speciellt vid montage av 50 x 70 cm bilder. Å andra sidan är det rasandet lätt att glida med linjalen när man trycker ner skärkniven. I början så flyttade sig linjalen ca 2 - 3 mm i sidled när jag skar så att skärlinjen blev sned. Har lärt mig kompensera denna "avdrift".

Jag tycker det är svårt att få till en helt perfekt skuren kant. Blir gärna någon sida där kanten blir lite frasig/vågig på några centimeter. Likaså får man skära ut några millimeter extra i varje hörn.

Linjalen fungerar dessutom väldigt bra att skära mot med en "vanlig" mattkniv. (När du skär till yttermåtten på pappen)

Ett bra skärunderlag är ett måste. Jag köpte en rutad gummimatta. Dessa finns i 2 storlekar. Här gäller "ju större dessto bättre".

Jag har köpt mina prylar i Gbg.

www.in-exfarg.se

Jag resonerar så här:

Är det inga större mängder passepartouter jag vill ha tillskärda så är det inte speciellt dyrt att låta en ramaffär göra det. Och om det är större mängder jag ska ha utskärda då blir det allt för tidskrävande och jobbigt att göra det själv. Dessutom är det otroligt svårt att få det snyggt och perfekt utan proffsverktyg som kostar några tusenlappar. Därför låter jag en ramaffär göra det även när det är lite mera. Då är det också troligen fråga om en utställning som får kosta lite. En färdigskärd passepartout i syrafri kartong kostar bara kring 100 kr i stl 40x50-50x60.

Å andra sidan är det rasandet lätt att glida med linjalen när man trycker ner skärkniven. I början så flyttade sig linjalen ca 2 - 3 mm i sidled när jag skar så att skärlinjen blev sned. Har lärt mig kompensera denna "avdrift".

Jag tycker det är svårt att få till en helt perfekt skuren kant. Blir gärna någon sida där kanten blir lite frasig/vågig på några centimeter. Likaså får man skära ut några millimeter extra i varje hörn.

Linjalen fungerar dessutom väldigt bra att skära mot med en "vanlig" mattkniv. (När du skär till yttermåtten på pappen)

Ett bra skärunderlag är ett måste. Jag köpte en rutad gummimatta. Dessa finns i 2 storlekar. Här gäller "ju större dessto bättre".

Jag har köpt mina prylar i Gbg.

www.in-exfarg.se

Avdrift:
- Om man inte håller i ordentligt spelar det ingen roll vad man har för verktyg.

Frasiga vågiga kanter:
- Har du detta problem så får du inte ner kniven helt, säkerställ att kniven går hela vägen till botten innan du börjar skära. Då slipper du frasigheten och hörnen blir bra.
Då blir hörnen perfekta om du startar och slutar med strecket exakt vid dina stödlinjer.

Jag köpte en rätt stor (typ 70x50cm) syrafast passepartous måttbeställd på en konst-/rambutik i Eskilstuna, den gick på 80 kr och han skar medan jag väntade. Det tycker jag är ett bra pris.

Det verkar så meckigt att skära själv men man kanske kan lära sig?

Har kört med Logan under fem år och det funkar kanonbra.
Har skurit 1000-tals små och stora passepartouter. Enda upp till 70 x 100
Som någon beskriver det, det är enkelt att glida med på linjalen vid större skapelser. Dina fransiga kanter låter för mig mer som en avsaknad av underpapp.
När du skär en PP måste du alltid ha ett tunnare papper som "avslut" alltså under ditt ark.
Ett bra ställe att handla ark på är Tranåslist. Tidigare var dom noga med att man hade ramverksamhet, vet inte hur det är idag.
Den svenska standarden på ark är 90 x 120. Börjar man räkna på det går det upp ett ljus varför vissa mått finns på PP. 13 x 18, 18 x 24, 24 x 30, 30 x 40, alla dom måtten går jämt ut på arket utan spill.
Lycka till, ta en valium innan du börjar, man svär mycket i början.

Det där med underpappen hade jag ingen aning om. I princip så duger vilken enkel papp som helst eller t.o.m vanligt kopieringspapper? Jag har köpt ett skärunderlag av gummi. Jag trodde att det skulle duga men du menar att jag dessutom bör ha en underpapp?

Det där med underpappen hade jag ingen aning om. I princip så duger vilken enkel papp som helst eller t.o.m vanligt kopieringspapper? Jag har köpt ett skärunderlag av gummi. Jag trodde att det skulle duga men du menar att jag dessutom bör ha en underpapp?

Det är kanske det viktigaste när man skär passepartout. Utan underpapp blir det garanterat fransigt. Vilket papper som helst går bra. Jag har kört ett underlägg av kartong till Logan som man flyttar för varje nytt skär. Funkar kanon dessutom skyddar det din passepartout från smuts.
Apropå smuts, ett bra mjukt suddgummi är toppen om du inte redan har det. Tar bort de mesta små irriterande fläckar som dyker upp under skärningen.

Det är kanske det viktigaste när man skär passepartout. Utan underpapp blir det garanterat fransigt. Vilket papper som helst går bra. Jag har kört ett underlägg av kartong till Logan som man flyttar för varje nytt skär. Funkar kanon dessutom skyddar det din passepartout från smuts.
Apropå smuts, ett bra mjukt suddgummi är toppen om du inte redan har det. Tar bort de mesta små irriterande fläckar som dyker upp under skärningen.

Jag kör med en "självläkande" mattta inköpt på IN-EX i Gbg. Jag har inga problem med fransar och har ingen papp emellan.
Men det blir gärna fransigt om man inte trycker ner kniven ordentligt eller om man har slarvat med att ha nya vassa rakbled i skäraren.

Använd de bitar du har skurit loss.

Logan ser intressant ut, bra tyngd.

Använt en Maped med 60cm linjal i många år. Funkar bra men är ngt lätt och kort linjal.
Ska tydligen finnas längre linjaler.

Blir det vågigt eller fransigt är det troligtvis dåliga blad. Och det funkar bara med enkelskuren egg. Dubbelskuren egg är "värdelöst" och innebär en högre andel kassation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar