Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar objektivet på min Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattson_

Aktiv medlem
Kan någon vänlig människa hjälpa mig?

Jag hittad ett superbra begagnat objektiv på blocket och säljaren bad mig kontrollera med någon kunnig om objektivet skulle passa på min kamera.

Jag har en Canon EOS-350d och objektivet är ett Sigma 28-70/2.8

säljaren skriver såhär

du behöver bara kontrollera med någon så det passar till din Canon då du har en förlängning på 1,6 (28mm blir alltså 28mm gånger 1,6 = 44,8 mm) och jag har fullformat.
(han har en Canon eos 5D)

har någon koll?

Bilagor

• objektiv.jpg
    objektiv.jpg
    26.9 KB · Visningar: 263
Det är tvärt om som kan skapa problem. På din kamera passar både sigmas DC ok DG objektiv. På hans funkar bara DG.

Korrekt.

Cropfaktorn gör att det täcker ett omfång som motsvarar ungefär från ett normalobjektiv och till ett kortare tele, vilket gör att det inte blir speciellt attraktivt för APS-C kameror. Hela vidvinkelområdet saknas, vilket gör att det inte längre blir ett allround-objektiv, som det åtminstone till viss del kan sägas vara när man använder det på en fullformatskamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar