Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar Nikon SB-700 till Nikon D5100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micheliin

Ny medlem
Hejsan!

Tänkte köpa en extern blixt nu, och tänkte då en Nikon SB-700.
Men passar den blixten till Nikon 5100?
Det står att blixten är kompatibel med Nikons SLR-kameror i FX- och DX-format samt Nikon Creative Lighting System.
Men det står att Nikon är en DSLR kamera och jag har inte riktigt lärt mig vad det betyder eller vilka saker som passar ihop, så finns det någon snäll människa där ute som kan svara på detta? :)
 
Hejsan!

Tänkte köpa en extern blixt nu, och tänkte då en Nikon SB-700.
Men passar den blixten till Nikon 5100?
Det står att blixten är kompatibel med Nikons SLR-kameror i FX- och DX-format samt Nikon Creative Lighting System.
Men det står att Nikon är en DSLR kamera och jag har inte riktigt lärt mig vad det betyder eller vilka saker som passar ihop, så finns det någon snäll människa där ute som kan svara på detta? :)

Den passar utmärkt!
 
Nu är det ganska lurigt skrivet i specen, vad gäller CLS och 5100. Det finns ingen inbyggd styrning för CLS från 5100 till en SB-700, utan man måste sätta på en SB-700 som master och sedan ha ytterligare en blixt (SB700/800/900/910) för att det systemet ska fungera.
Om man inte köper två blixtar kan man fundera på om SB400 räcker. Tänker du uppgradera till D7X00 eller bättre kommer du få nytta av din SB700 när du bytt kamera.
Men enbart 5100 räcker inte för CLS.
Som vanlig blixt till 5100 (monterad på kameran) är SB700 alldeles utmärkt!
 
Nu är det ganska lurigt skrivet i specen, vad gäller CLS och 5100. Det finns ingen inbyggd styrning för CLS från 5100 till en SB-700, utan man måste sätta på en SB-700 som master och sedan ha ytterligare en blixt (SB700/800/900/910) för att det systemet ska fungera.
Om man inte köper två blixtar kan man fundera på om SB400 räcker. Tänker du uppgradera till D7X00 eller bättre kommer du få nytta av din SB700 när du bytt kamera.
Men enbart 5100 räcker inte för CLS.
Som vanlig blixt till 5100 (monterad på kameran) är SB700 alldeles utmärkt!

Okej, kanske ska satsa på ett sånt när jag köpt en bättre kamera då, vilket jag inte gör än på ett tag så det är nog onödigt att köpa just den nu.

SB400 verkar man inte kunna hitta längre, men en SB300 kanske vore något?
 
Okej, kanske ska satsa på ett sånt när jag köpt en bättre kamera då, vilket jag inte gör än på ett tag så det är nog onödigt att köpa just den nu.

SB400 verkar man inte kunna hitta längre, men en SB300 kanske vore något?

Som jag nämnde tidigare passar SB700 utmärkt tii din kamera! Den är betydligt bättre än SB300/SB400. Ska du styra flera blixtar från din kamera finns det många sätt att göra det på, men det blir lite "överkurs". Med t ex D7000/D7100 kan man bl a med den inbyggda blixten även styra blixtar som inte är monterade på kameran. Är du intresserad av såna arrangemang så kolla in t ex Nikons hemsida oc läs om "CLS".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.