Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar Nikon AF-S 50/1,8 G med nikon d3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

saracarolina

Ny medlem
Jag har en Nikon d3100 kamera samt två objektiv. Har tänkt att öka med ett 50mm, men undrar om
Nikon AF-S 50/1,8 G passar till min kamera?
 
Alla AF-S objektiv passar till din D3100 och alla AF-i (fast då får du fokusera manuellt) :)
 
Alla AF-S objektiv passar till din D3100 och alla AF-i (fast då får du fokusera manuellt) :)

Njaaa, inte riktigt rätt där, men bra nära.

AF-S ger autofokus, AF ger inte autofokus. AF-I ger nog autofokus, men det finns så få AF-I objektiv att de flesta nog aldrig har sett ett ;-)

AF-I var Nikons första system med motorer inbyggda i objektiven, efter AF med motorer i kamerahuset, och det ersattes snart med AF-S som är mycket bättre. AF-I finns mest i supertelen.

För övrigt passar i princip alla Nikons objektiv med F bajonett med några få undantag från 70-talet, men de flesta får man inte full funktionalitet med på de enklare kamerahusen.
 
Tack för hjälpen :)
Är det objektivet något att rekomendera, eller är det bara onödigt? Har nämligen ett 18-55mm som håg fick med kameran när jag köpte den. Så vad tror ni? :)
 
50mm är kort tele på dx-kamerahus. Brännvidden är lämplig för porträttfoto. Men om du nu inte är ute efter porträttobjektiv och vill att den skall vara någorlunda allround är Nikon 35/1.8 AF-S ett bättre val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.