Annons

Passar Minoltas gamla AF-objektiv till nyare Konica Minoltas digitala systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mandrake

Aktiv medlem
Hur ligger det till egentligen, passar Minoltas gamla AF-objektiv till nyare Konica-Minoltas digitala systemkameror?
Jag vill skaffa en digital systemkamera men tvekar lite att skaffa ett annat märke än just Konica-Minolta ioma jag har tre gamla Minolta AF-objektiv:
AF ZOOM 100-300 mm
AF ZOOM 35-80 mm
AF 20 mm
Är det dumt att hänga upp sig på dessa gamla objektiv, och kanske bättre att satsa på ett helt nytt system kanske?

Mvh Jögge
 
Dessa passar utmärkt...

Även om du inte "hänger upp dig" på dina gamla objektiv så är Minolta/Sony ett bra system att utgå ifrån ändå. Visserligen är begagnatsidan sämre, men det lär växa...
 
Ok tack!
Jag har hört någonstans att tex ett gammalt 20 mm objektiv från en analog kamera som används på ett digitalt kamerahus inte riktigt motsvarar 20 mm där i vidvinkel, utan det blir något sämre vidvinkel. Kan det stämma?

Mvh Jögge
 
Säger detsamma; passar utmärkt till K-M 5D, K-M 7D, samt till Sony A100, även till givetvis kommande Sony D-SLR!
Samma bajonett!
Minoltas AF optik, lanserad 1985 tillsammans med kamerahuset Minolta 7000, passar alldeles utmärkt.
Köp till normalen 1,7/50mm, en riktig skarping!
Min är från 1985, sitter ofta på kamerahuset Sony A100, från 2006!
 
Ja!
Din optik på 20mm, gammalt eller nytt, blir tillsammans med ett kamerahus med en APS-C sensor (Sony A100) något förändrad, kommer att motsvara en bildvinkel på ett 30mm optik!
Detta på grund av cropfaktorn av x1,5!
 
Mandrake skrev:
Ok tack!
Jag har hört någonstans att tex ett gammalt 20 mm objektiv från en analog kamera som används på ett digitalt kamerahus inte riktigt motsvarar 20 mm där i vidvinkel, utan det blir något sämre vidvinkel. Kan det stämma?

Mvh Jögge
Då de digitala minoltorna/A100 inte har fullstora sensorer så får man räkna om lite för att få motsvarade brännvidd. Man brukar säga att minolta 5d/7d och Sony A100 har 1,5X i brännviddsförlägning. Ditt 20mm-objektiv på 5d/7d/A100 motsvarar då 30mm på ett analogt hus. Ditt 100-300mm kommer att motsvara ett objektiv på 150-450mm osv. (Egentligen ändras inte brännvidden utan bildvinkeln.)

Detta alltså pga den mindre sensorn, föstod du?

/Fabian
 
Ja jag tror att jag förstår hur det hänger ihop... Just mitt 20mm objektiv gav så otroligt fina bilder så det skulle ha varit synd att göra sig av med det. Så Sonys objektivpassning är detsamma som används av Konica Minolta då alltså...
Jag brukar fotografera bärnsten (ner till ca 8mm som minst) med insekter i, så vilken kamera skulle ni rekommendera till det, Konica Minolta 5D/7D eller Sony A100?
Jag använder mig av ett mikroskop just nu, men vill även ha möjlighet att förstora upp makrobilder så att de ändå inte blir alltför gryniga.
 
Det spelar egentligen ingen roll vilken kamera du väljer eftersom det viktigaste här är optiken - dvs ett macro. A100 har 10 megapixlar mot 5D/7D's 6 megapixlar.

I praktiken tvivlar jag dock starkt på att du kommer behöva mer än den upplösning 5D/7D levererar. Som sagt...det vikigaste är objektivet.
 
Ja jag såg även att Minolta Konicas kameror ligger lite lägre i pris...
Förlåt mig min frågvishet, men vilket slags macro objektiv bör jag inrikta mig på? Jag såg att det på Blocket fanns ett Minolta MD macro 50 mm, skulle det funka bra för fotografering på små objekt ner till 8-10 mm?

Mvh Jögge
 
Ett MD-objektiv passar inte till de digitala minoltakamerorna. det måste vara ett Af-objektiv.

För att komma så nära som möjligt bör du ha ett makroobjektiv som går ner till skalan 1:1. (Saker i verkligheten kommer att bli lika stora på sensorn.)
 
Ja Gud vad dum jag är, det var ju inget AF-objektiv...
För att få i skala 1:1, vilket Minolta AF-objektiv skulle ni kunniga personer rekommendera?
 
Tack för tipset! Det verkar vara ett bra objektiv enligt omdömena...
Det är alltså som så att ett objektiv som ex Tamron passar både till Sony men även till Nikon, trots olika objektivfattning? Har man någon slags konverteringsring beroende på vilken kamera man har då? (Jag är en novis i det här området som ni märker.. :)

Om man vill ha ytterligare förstoring än 1:1, så är det väl bara försättslinser som gäller antar jag..??
 
Objektiven tillverkas med olika fattningar - dvs en version för Nikon, en för Sony/Minolta, en för Canon osv...

Är inte så inne på macrofotografering, men jag antar att du kan köpa vanliga mellanringar för att få bättre närgräns - men då tappar du ljusstyrka.
 
nae, ett objektiv som passar nikon passar inte minolta/sony... det är olika "fattningar" det ska vara gjort för minolta/sony om det ska passa det...
men som tamronet så är det samma version men men olika fattningar. så det du ska ha i sådana fall är ett som det står minolta/sony efter i namnet.
om du ska ha mer än 1:1 så fungerar ju försättslinser men då kommer du inte upp i samma kvalité som med ett objektiv som verkligen klarar mer, men, dessa objektiv är väldigt väldigt dyra. 1:1 blir ju faktiskt mer än 1:1 med a100/5d/7d pga crop 1.5 som det snackats om tidigare här :)
 
Mandrake skrev:
...Om man vill ha ytterligare förstoring än 1:1, så är det väl bara försättslinser som gäller antar jag..??
Inte bara - det finns hur många lösningar som helst;

Mellanringar mellan kamera och ett M/AF-objektiv
Bälg mellan kamera och ett M/AF-objektiv ( = steglös mellanring )
Objektiv monterat omvänt direkt i bajonetten, helst ett manuellt
M/AF-objektiv och ett manuellt monterat gänga mot gänga ( ger lätt 3x )
Ombyggda objektiv, ex.vis från förstoringsapparater
Specialobjektiv, ex.vis Minolta AF 3x-1x/1.7-2.8 Macro

Försättslinser är oftast av för låg optisk kvalitet för att vara realistiska alternativ.
 
Varför inte läsa på i diverse fotoböcker, om en speciell typ av fotografering?
Alla objektiv med Minolta AF och bajonett, från 1985, passar utmärkt, till K-M/Sony D-SLR, har påpekats tidigare.
En optik bajonett är alltid speciell för ENDAST ett fabrikat, i detta fall K-M/Sony!
Hur man kan tro att Nikon eller andra tillverkare passar inom familjen K-M/Sony, måste betyda att frågeställaren inte har en susning inom foto.
Tamron, Tokina, Sigma eller andra tillverkare av optik monterar på vid tillverkningen den aktuella bajonetten för ett speciellt kamerahus, Canon, K-M/Sony, Nikon, Pentax osv.....
Michelin tillverkar ju gummidäck till olika fordon, med alla möjliga storlekar på hjulen, som en jämförelse.
 
hbengtsson skrev:
Objektiven tillverkas med olika fattningar - dvs en version för Nikon, en för Sony/Minolta, en för Canon osv...

Ok, det var så som jag antog då...

hbengtsson skrev:
Är inte så inne på macrofotografering, men jag antar att du kan köpa vanliga mellanringar för att få bättre närgräns - men då tappar du ljusstyrka.

Ja just det ja, den varianten hade jag faktsikt glömt, men det är ju ett bra sätt att komma riktigt nära.
 
FILM) (philip svensson skrev:
nae, ett objektiv som passar nikon passar inte minolta/sony... det är olika "fattningar" det ska vara gjort för minolta/sony om det ska passa det...
men som tamronet så är det samma version men men olika fattningar. så det du ska ha i sådana fall är ett som det står minolta/sony efter i namnet.
om du ska ha mer än 1:1 så fungerar ju försättslinser men då kommer du inte upp i samma kvalité som med ett objektiv som verkligen klarar mer, men, dessa objektiv är väldigt väldigt dyra. 1:1 blir ju faktiskt mer än 1:1 med a100/5d/7d pga crop 1.5 som det snackats om tidigare här :)

Ja försättslinser är ju budgetalternativet med sämre bildkvalitet som följd, men å andra sidan så behöver bilderna inte vara av proffssnitt heller, bara man tydligt kan se vad stenarna innehåller.
 
tannler skrev:
Inte bara - det finns hur många lösningar som helst;

Mellanringar mellan kamera och ett M/AF-objektiv
Bälg mellan kamera och ett M/AF-objektiv ( = steglös mellanring )
Objektiv monterat omvänt direkt i bajonetten, helst ett manuellt
M/AF-objektiv och ett manuellt monterat gänga mot gänga ( ger lätt 3x )
Ombyggda objektiv, ex.vis från förstoringsapparater
Specialobjektiv, ex.vis Minolta AF 3x-1x/1.7-2.8 Macro

Försättslinser är oftast av för låg optisk kvalitet för att vara realistiska alternativ.

Det finns alltså fortfarande bälgar att få tag i även till nyare systemkameror? Det låter ju som ett kul alternativ tycker jag.
Det där med omvänt objektiv låter ju som en kul grej, men det blir lite svårt att fokusera antar jag..?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.