Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar denna mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiffe

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en dator som jag vill köpa så snart som möjligt och har hittat en, dock är jag helt bakom flötet vad gäller datorer, iaf vad som är bra ramminne etc.

Här kan ni titta på den datorn jag har hittat:
http://www.dustinhome.se/pd_5010184448.aspx?

Skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med det här, och om den är dålig får ni gärna länka till en dator i samma prisklass:)

tack på förhand:)

Nej, just denna dator är väl direkt olämplig för någon som "är helt bakom flötet" då den säljs omonterad och om jag läster rätt är utan operativsystem.

Köp ett färdigt paket istället, t ex någon av HP Pavilion modellerna.

Mvh
Anders

Vad bra att du nämner det! Jag har ju några riktiga datanördkompisar som kan bygga datorer och redan gjort det, så dom ska hjälpa mig med det. Tyvärr så vet dom inte så mkt om foto, så därav frågar jag er om dator:)

Nej, just denna dator är väl direkt olämplig för någon som "är helt bakom flötet" då den säljs omonterad och om jag läster rätt är utan operativsystem.

Köp ett färdigt paket istället, t ex någon av HP Pavilion modellerna.

Mvh
Anders

Komplettera den lite.

Om du kompletterar den med lite mer minne och en hårddisk till så kan de bli bra. Troligen kommer du att köra vista på den som operativ och ska du jobba med bilder utgår jag från att du ska köra photoshop. Vista kräver en hel del minne och photoshop är minneshungrigt. Plocka in 4GB arbetsminne så får du en bättre prestanda och släng in en hårddisk till. På hårddisk nr ett kör du operativet mm och på hårddisk nr två lagrar du dina filer. Komplettera gärna med en extern hårddisk också för backup av dina bilder.

Vad bra att du nämner det! Jag har ju några riktiga datanördkompisar som kan bygga datorer och redan gjort det, så dom ska hjälpa mig med det. Tyvärr så vet dom inte så mkt om foto, så därav frågar jag er om dator:)

OK, som redan sagts, tala om för dem att du prioriterar mycket internminne och mycket lagringsutrymme så bör de inte ha något problem att plocka ihop något.

Sedan vet jag inte hur mycket du sparar på att bygga själv, jag tycker att ofta är de färdiga paketen från de stora tillverkarna mycket prisvärda. Bygga själ är väl mer en lösning för den som tycker det är kul eller har väldigt specifika krav på enskilda komponenter.

Mvh
Anders

Komplettera gärna med en extern hårddisk också för backup av dina bilder.

Den bör förvaras någon annanstans än intill datorn. Synka regelbundet, men förvara om möjligt disken på annan plats. Tex hos en kompis, föräldrar, syskon, skåpet på jobbet etc.
Annars ryker båda kopiorna vid brand, inbrott eller annat mindre roligt.
Hur ofta beror på hur mycket du fotar och hur "viktiga" bilderna är, varje vecka, månad eller så.

Om du har datornördiga vänner är nog att plocka ihop själv det bästa du kan göra enligt min åsikt. De färdiga paket som ser attraktiva ut till pris har ofta flaskhalsar. Bildbehandling i photoshop är ju i regel processorkrävande så om du inte ska spela överdrivet med datorn är det bättre att satsa på processorkraft än ett bättre grafikkort men dina vänner borde som sagt ha full koll på det där. Tryck i så mycket minne du har råd med - jag skulle vilja säga minimum 4 gig. Om du kan och vill undvika Vista så gör det och kör XP istället...

Lycka till!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar