Annons

passar chinon CE4's objektiv till någon nyare digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jepp... Rubriken säger väl allt.. Har 4st objektiv som jag tycker vore synd att göra sig av med nu när jag vill köpa digital systemkamera.
 
Ja, Pentax K-bajonett passar, såvitt jag förstår, på alla nyare Pentaxkameror.

Du kan få problem med fokuseringen: Jag har inte känt på någon Pentax, men sökarbilden i de flesta digitala systemkameror är så mörk att manuell fokusering blir svår.

Jag saknar fortfarande min CE4. Liten, smidig och enkel... Har du brutit av dubbelexponeringsknappen än?
 
Har CE4 PK-fattningen (och inte skruvgänga) så passar objektiven fint på Pentax dslr.
Man har ljusmätning med Av-läget (tidsautomatik) för största bländaren på objektivet. Med M-läget kan man använda alla bländarvärden genom att använda AE-L knappen vid vald bländare, då ställer kameran in rätt tid.

Jag har en *ist DS och använder mina gamla MF-objektiv utan problem. Sökaren funkar för mig (stor och ljus) och trots dålig syn (använder glasögon) så är det inga problem att få in fokus. Man har också hjälp av kameran då en symbol (fokusindikator) syns i sökaren då bilden är i fokus.
Jag plåtar ofta macro med kort skärpedjup.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.