Annons

passar 450d med batterigrepp mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jbravo

Aktiv medlem
Tjena!

Jag håller på att spara ihop till en Canon Eos 40D men har börjat fundera på en 450d istället och sen nåt schysst objektiv till. Anledningen är Cyberphotos kampanj där man får ett batterigrepp på köpet.
När jag var inne på Onoff och provhöll 450:an så kändes den liten och plastig. Nu undrar jag om ett batterigrepp väger upp detta? Kanske någon som har en 450 med batterigrepp som kan dela med sig av erfarenheter till en kille som jag med någorlunda stora händer :D.

Japp - 450:an blir en helt ny kamera med batterigrepp. Köpte nästan batterigreppet mer av den anledningen att den blir bättre att hålla än att batteritiden fördubblas.

Fast det är klart; den blir tyngre, du behöver en större väska m.m.

/S

Japp - 450:an blir en helt ny kamera med batterigrepp. Köpte nästan batterigreppet mer av den anledningen att den blir bättre att hålla än att batteritiden fördubblas.

Fast det är klart; den blir tyngre, du behöver en större väska m.m.

/S

låter ju lovande! Kameran är ju väldigt lätt från början tycker jag. Hur håller du den när du fotar (har aldrig varit i närheten av ett batterigrepp), håller du fortfarande under objektivet eller håller man på ett annat sätt?

Det beror helt på vilket objektiv jag använder, ljus, situation.

Oftast håller jag nog ändå en hand under objektivet och kör zoomen med den. Dock så använder jag sällan avtryckaren som sitter på batterigreppet, mest av den anledningen att jag sällan tar "stående" bilder men de få gånger jag ändå gör det så går det lika bra att använda den vanliga avtryckaren.

/S

Sätt i vanliga eller uppladdningsbara batterier i batterigreppet så lovar jag att du blir nöjd med tyngden :)
//Bosse

I stället för att fråga här, varför inte gå in i en butik och be att få testa en 450D med batterigrepp? :)

//Daniel

Kan bara instämma, 450D med batterigrepp går ifrån att kännas liten och svårhanterlig till att bli bekväm och smidig. Men givetvis ska du testa själv innan köp.

...men känslan med en 40D är fortfarande något helt annat. Gäller inte batterigreppskampanjen för den kameran med? I så fall har du en helt grym kamera att hålla i kan jag lova.

Den blir skönare att hålla med batterigrepp, helt klart. Men plastighetskänslan försvinner ju inte för det.

Gjorde en beställning av en 40d via Cyberphoto precis fast på 12 mån delbetalning.... får se om det går igenom (student) Om inte så får jag vänta till efter jul. Allt med 40d tilltalar mig och det känns som en kamera jag kan ha många många år till...

Det tror jag du gjorde rätt i. Även om 450D blir trevligare att hålla i med ett batterigrepp är ju 40D en mycket bättre kamera, på alla möjliga vis.

Jag köpte en 450 just för att den är så LITEN. Sedan blev jag överraskad att det är en sådan trevlig liten krabat att fotografera med. Den har det svårdefinerade ”det” som jag inte upplevede med 400D tex.

I jämförelse med min LX3 så känns fyrfemtin rätt otymplig.
Ställningen är 8-2 mellan 450D och 5D. Resultatet gäller vilken kamera jag valt mest under pågående semesterresa. Fast egentligen vinner LX3an som alltid hänger i ett krampaktigt grepp om min hals.

Apropå att handgreppet är för litet, jag fick lära mig att det är vänsterhanden som bär upp kameran medan högern mest jobbar med avtrycket. Vänstern håller objektivet och undersidan på kameran.

är vänsterhanden som bär upp kameran medan högern mest jobbar med avtrycket. Vänstern håller objektivet och undersidan på kameran.

Ja litenheten passar nog andra bättre en vissa *s* Om jag vill ha en liten kamera så blir det nog en kompaktkamera i så fall... men denna systemkamera kommer jag att ha till lite andra syften.

Jag väntade på Wilhelm! :)

Det är framförallt i situationer där snabbhet är bra som 40D höjer sig en hel del över 450D. På mer stillastående motiv spelar det ingen roll alls.

Jag väntade på Wilhelm! :)

Det är framförallt i situationer där snabbhet är bra som 40D höjer sig en hel del över 450D. På mer stillastående motiv spelar det ingen roll alls.

I know :)

Men t.ex. kolla in folkracebilderna från IS diskussionen så ser du att det går utmärkt följa snabba motiv med förnämlig skärpa med en 450 också. I övrigt tror jag det krävs såna som Brutus Östling för att väl utnyttja ex.vis korspunkter i periferin, 1 på 1000 alltså.

Jag vill förtydliga att man inte alls måste ha en 40D eller liknande för att kunna ta actionbilder. Jag kan med min 400D också. Men tar jag 100 bilder av den typen blir fler av dem bra om jag använder 40D än med 400D. Dessutom blir fler bra om jag använder EF 70-200 mm f/4L IS USM än med EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM.

Återigen så blir det bra bilder med den billigare kombinationen också, bara inte lika många.

Hoppas jag varit tydlig nog nu, med att framföra min åsikt/erfarenhet.

Hoppas jag varit tydlig nog nu, med att framföra min åsikt/erfarenhet.

Jodå Anders, tycker du säger kloka saker i allmänhet :). Och du vet nog vid det här laget att även jag - vän av 450D - ser med avund på 40D i vissa avseenden. 6.3 bilder/sek är nästan dubbelt så snabbt som 450D vilket alltså ger nästan dubbelt så många bra bilder i ett snabbt förlopp - allt annat lika. Lägg på AF - som *är* en mer avancerad lösning på 40D - kan också fälla utslaget vid rätt tillfällen. Även för en entusiastisk lekman som jag.

Tillägger gärna att jag tycker 40D känns väldigt prisvärd nu efter 50D släppts. Grymt mycket kamera för pengarna - inte bara bokstavligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar