Annons

Passar även icke AF-objektiv på D5/D7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Mina föräldrar har en drös gamla Konika Minolta-gluggar hemma från 80-talet, men troligtvis är de alla med manuell fokus. Passar och funkar dessa till 5D/7D? Är det samma bajonett även på icke AF modell äldre?
Vore kul att leka lite om jag skaffar en KM tänkte jag. Farsan påstår att de objektiv han har är av jevvligt bra kvalitét, så det vore ju ball om det funkar att leka med:)

T2 adapter

Hej det finns objektiv för T2 mount (42 mm gänga) som genom att använda en adapter till Minolta dynax kan användas till D7D och troligen även D5D. Adaptern kan köpas på Cyberphoto för 195:00. Passar till tubkikare/teleskop och liknande.

Kameran känner dock inte av något objektiv och måste då användas manuellt, troligen kan även tidsautomatik användas. Jag är inte helt säker, skall ta och prova när jag kommer hem.

Det man måste göra är att stänga av avtryckarlåset i menyn för att tillåta att kameran löser ut trots att det inte sitter något objektiv på plats.

/Jörgen

AF/MD Adapter

Hej !

Jag har sett att det finns en adapter som säljs bl.a på EBAY som man kan andvända till MD objektiv till Minolta AF. Adaptern är dyr ca 1000:-. Jag har själv inte provat den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar