Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Party

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Jag är i en knipa. min mormor ska fylla 80 år och jag är ombedd att ta med kameran, men vilken film ska man ta med (negativ färg, helst fuji). Det ska vara inomhus och jag är inte helt säker på att ljuset är bra nog. Ska man satsa på 400 eller 800 ISO?
Tacksam för svar, snabbt.

Hej!

Jag använde uteslutande Fujicolor Press 400.
Blixten i taket eller rätt på beroende på tillfälle. Aldrig haft nåt problem.
Använder Nikon F5.

Var det snabbt nog?

Om du inte är säker på ljuset så kör på asa800. Om du kan tänka dig något annat än fuji så prova kodak supra 800. Du kommer inte att bli besviken!!
Lycka till

Tack så mycket, jag tror att jag köper ljuskänsligare film istället för att använda blixt. Jag tror inte att alla uppskattar om man bränner av en blixt femtielva gånger.

Jag känner mig gammal. En 80-åring som har party. Jag som bara blir bjuden på fest..;-).
Vad du än gör, unvik "raktpåblixt".
GL

En helt vanlig fuji superia/superG/press 800 kommer funka kanon (kärt barn har många namn).
Jag har inte provat Kodak supra 800, men det skulle förvåna mig om den spöar fujin.
Om supran bara är ett namnbyte från gamla zoom 800 eller vad den heter så kan jag berätta att den filmen är bland det sämsta jag sätt. Men så är väl inte fallet antar jag eftersom jag hört nån mer som rosade supran.
Alltså, håll dig långt borta från kodaks andra 800film, zoom 800 tror jag den heter. Mvh micke

Förmodligen för att ljuset blir platt.
Inga skuggor, för lite spridning på ljuset.
Eller bilden blir platt för att ljuset kommer från samma håll som bilden tas.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar